خبرگزاری کار ایران

در نامه نماینده تشکل‌های نشر مطرح شد؛

آقای رئیس‌جمهور با افزایش تعرفه واردات کاغذ مخالفت کنید

غلامرضا شجاع به نمایندگی از تشکل‌های صنفی مصرف‌کننده کاغذ طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، ضمن حمایت از تولید داخلی آسیب‌های افزایش شتاب‌زده تعرفه واردات کاغذ را یادآور شد.

به گزارش ایلنا، متن نامه ارسالی که رونوشت آن به وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و صنعت، معدن، تجارت نیز ارسال شده، به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر حسن روحانی

با سلام و عرض ادب

احتراماً روز به‌یادماندنی ۲۷ دی را به دولت تدبیر و امید و ملت شریف و صبور ایران اسلامی تبریک عرض نموده و در خصوص درخواست تولیدکنندگان کاغذ داخلی پیرامون افزایش تعرفه واردات کاغذ، مواردی که در چندین جلسه کار‌شناسی با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ تشکل مصرف کننده عمده کاغذ اعم از مطبوعات، صنعت چاپ، ناشران و بسته بندی تشکیل گردید، به محضرحضرتعالی تقدیم می‌گردد که همگی نگران افزایش قیمت این نیاز اولیه استراتژیک هستند به استحضار می‌رساند: افزایش نرخ تعرفه واردات و یا اینکه محروم کردن آن از ارز مبادلاتی، علاوه برتاثیر مستقیم بر فرهنگ و آموزش، علاوه بر کمتر شدن میزان مطالعه و تیراژ کتاب و روزنامه که هم اکنون نیز وضع ناهنجاری دارد، سبب افزایش قیمت بر سبد خانوار میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو و بخش وسیعی از صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی در مصارف تبدیلی و پوششی خواهدشد. ضمن اینکه اثرات منفی این تصمیم متعاقباً افزایش قیمت تولیدات داخلی را درپی خواهد داشت. بدون شک در شرایط کنونی به صرفه و صلاح کشور نمی‌باشد.

ما مصرف‌کنندگان اصلی کاغذ، همانند تولیدکنندگان داخلی، نگران حل مشکلات تولید کاغذ در داخل کشور هستیم، ولی بد‌ترین راه حمایت از تولید داخلی را افزایش تعرفه واردات می‌دانیم، زیرا در اندک مدتی باعث افزایش قیمت و برهم زدن ثبات ۲ سال گذشته بازار کاغذ را در پی خواهد داشت. وزارت محترم صنعت، معدن و تجارت، نگران حدود ۱۰۰۰ نفر کارکنان دو کارخانه داخلی می‌باشد، بدون اینکه توجه اصلی خود را به وجود بیش از ۱۵ هزار واحد کارگاه چاپخانه، صحافی، ناشران، لیتوگرافان و تولید روزنامه و مجله در کشور با بیش از یکصدهزارنفر پرسنل معطوف دارد، اصرار بر افزایش تعرفه می‌نماید.

نظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی نامه شماره ۳۶۱ مورخ ۳۰/۹/۹۴ پس از جلسات متعدد کار‌شناسی با ذی‌نفعان و ذی‌ربطان که حاوی نظرات کار‌شناسانه و بی‌طرفانه می‌باشد، با افزایش تعرفه مخالفت فرموده‌اند.

نامه ریاست محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که مخالف افزایش تعرفه کاغذ است، صراحتاً طی نامه شماره ۶۵۵۲۶/۲۴/د مورخ ۱/۹/۹۴ به مقام محترم معاون اول ریاست جمهور تقدیم گردیده است.

مخالفت صریح وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نگرانی شدید از افت تیراژ کتاب و روزنامه و ایجاد بحران در صنعت چاپ و صنایع وابسته در نتیجه افزایش تعرفه، به شماره ۲۶۵۴۰۱/۱ مورخ ۳/۸/۹۴ عیناً ایفاد می‌گردد.

با کمال تعجب ریاست محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که می‌بایست دغدغه فرهنگ و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را داشته و در درجه اول به فکر اصلاح فقر مطالعه، تیراژ کم کتاب و روزنامه و کتاب‌های دینی بوده و راهکار ارائه نمایند، پیشنهاد عجیب و ضدفرهنگی افزایش تعرفه کاغذ وارداتی را به دولت می‌دهند!!!.

ما مصرف‌کنندگان کاغذ ضمن اعلام حمایت از تولید داخلی کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه (به شرط افزایش کمی و ارتقاء کیفی) صراحتا ابراز می‌داریم اولویت خرید و مصرف‌مان کاغذ داخلی خواهد بود. (قابل توجه است کلیه کاغذهای مصرفی در اداره جات و کاغذ روزنامه‌های دولتی با کاغذ خارجی وارداتی به علت عدم کیفیت لازم کاغذ داخلی چاپ می‌شوند!!!)

توجه حضرتعالی را به مصوبه شورای محترم اقتصاد، به شماره ۱۷۳۷۱/۳۰۹ مورخ ۱۶/۲/۱۳۸۵ جلب می‌نماید که به منظور حمایت از تولیدکننده داخلی کاغذ، مبالغی را در قالب یارانه به کارخانجات کاغذ سازی پارس و چوب و کاغذ مازندران اختصاص داده، اما متاسفانه تاکنون با وجود گذشت ۹ سال، ارتقاء کمیت و کیفیت ملموسی در تولیدات شرکت‌های مذکور مشاهده نکرده‌ایم. چگونه است که کاغذ چاپ و تحریر از هزاران کیلومتر دور‌تر با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، بیمه، ۴ درصد گمرکی و سرمایه گذاری از دیگر کشورهای صاحب تکنولوژی، هر کیلو حدود ۲۷۵۰۰ ریال به صورت بسته بندی (اصطلاحاً بند) در بازار وجود داشته و بفروش می‌رسد، ولی تولیدکننده داخلی با کیفیت پایین‌تر و رطوبت بیش از استاندارد که باعث افزایش وزن می‌شود، کاغذ چاپ و تحریر را آن هم به صورت رول به قیمت هر کیلو ۲۶۵۰۰ ریال بیشتر به بخش دولتی با لابی‌گری بفروش می‌رساند و قابل توجه می‌باشد که کل تولید سال همه تولیدکنندگان داخلی کمتر از ۲۵ درصد مصرف سال کشور می‌

باشد که در سال گذشته فقط حدود ۱۳ درصد از کل کاغذ چاپ و تحریر را تولید کرده‌اند. به اعتقاد کار‌شناسان و مدیران تشکلهای صنفی بخش عمده افزایش قیمت تمام شده داخلی متاثر از شرایط

اقلیمی، سوء مدیریت و افزایش هزینه‌های بالاسری و ماشین آلات قدیمی در کارخانجات داخل می‌دانند و دور از انصاف است که انتظار داشت هزینه آن توسط مصرف کنندگان نهایی (مردم) پرداخت شود.

در پایان ضمن تشکر از اهتمام آن مقام محترم، نسبت به مسایل و معضلات حوزه صنعت چاپ، نشر، مطبوعات و بسته بندی، پیشنهاد می‌نماید هرگونه افزایش تعرفه صرفا در قالب بسته حمایتی نظارتی و بادر نظر گرفتن تمام مولفه‌های موثر در بازار تولید و مصرف انجام پذیرد، در غیر اینصورت، شاهد نوسانات و ایجادبحران در بازار کاغذ بوده ومطمئناً عکس العمل منفی بخش خصوصی را به عنوان مصرف کنندگان اصلی کاغذ در پی داشته و زیان آن در درجه اول متوجه تولیدکننده داخلی خواهد بود.

از ریاست محترم جمهور و محبوب کشور تقاضا می‌نماییم با هرگونه افزایش تعرفه واردات کاغذ و یا محروم کردن از ارز مبادلاتی شدیداً مخالفت فرمایند.

کد خبر : ۳۴۱۵۳۰