خبرگزاری کار ایران

رئیس سابق اتحادیه‌ی چاپخانه‌داران خبر داد:

دستور‌العمل چاپِ تبلیغات نامزدهای انتخابات هنوز ابلاغ نشده/ برگِ برنده در دستِ چاپخانه‌های دولتی

به گفته‌ی رئیس سابق اتحادیه چاپخانه‌داران، هنوز ابلاغیه یا دستورالعمل رسمی برای چاپخانه‌داران درباره ضوابط چاپ تبلیغات نامزدهای انتخابات اسفندماه صادر نشده است.

بهمن پورمند (عضو هیئت مدیره‌ی اتحادیه چاپخانه‌داران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی ابلاغ موازعان چاپ و تکثیر تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به چاپخانه‌ها، گفت: هنوز بخش‌نامه‌ی رسمی درباره‌ی الزمات قانونی چاپ تبلیغات نامزدهای انتخابات از سوی اداره‌ی اماکن یا وزارت ارشاد برای اتحادیه‌ی چاپخانه‌داران و دیگر نهادهای صنفی این حوزه ارسال نشده است. با این وجود در جلساتی که هفته‌ی گذشته با اداره‌ی اماکن داشتیم؛ نکاتی شفاها ابلاغ شده است.

پورمند افزود: براساس این تذکرات هر چاپخانه‌ای که می‌خواهد اقدام به چاپ و تکثیر اقلام تبلیغاتی برای نامزدهای انتخاباتی بکند؛ باید میزان تیراژ و نسخه‌ای از اثر نهایی را برای اتحادیه بفرستند تا ما آن را در اختیار اداره‌ی اماکن قرار بدهیم.

رئیس سابق اتحادیه چاپخانه‌داران سپس با یادآوری تخصیص قسمت اعظم سفارش چاپ تبلیغات به چاپخانه‌هایی خاص اظهار داشت: البته به اداره‌ی اماکن یادآور شده‌ایم که قسمت اعظم کارهای چاپ تبلیغاتی نامزدها به چاپخانه‌های دولتی و نیمه‌دولتی محول می‌شود و بخش خصوصی یا چاپخانه‌های غیررابطه‌ای سهم ناچیزی در چاپ و تکثیر تبلیغات نامزدها دارند. میزان کاغذ اختصاص یافته یا مصرفی نیز به همین دلیل اصلا در اختیار اتحادیه نیست. می‌توان گفت چاپ تبلیغات؛ آورده‌ای هرچند کوتاه‌مدت برای چاپخانه‌ها به ارمغان می‌آورد.

او در پایان تصریح کرد: در واقع این گردش مالی عمدتا و غالبا نصیب چاپخانه‌های دولتی و رابطه‌ای می‌شود و دست چاپخانه‌های بخش خصوصی از این مبالغ خالی می‌ماند. البته سایر کارهای عمده و بزرگ هم همیشه نصیب چاپخانه‌های دولتی می‌شود. وزراتخانه‌ها و نهادهای دولتی نیز همگی با تعدادی چاپخانه‌ی مشخص رابطه دارند و تمایلی برای عرضه‌ی سفارش به چاپخانه‌های خصوصی نه در حوزه‌ی تبلیغات انتخاباتی و نه سایر امور کلان و دولتی وجود ندارد.

به گفته این فعال چاپ؛ باتوجه به رویه‌ی موجود در دروه‌های پیشین انتخابات، سایز و اندازهٔ مجاز برای تبلیغات قبل از هر انتخابات از طرف ادارهٔ اماکن و ادارهٔ امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اعلام می‌شود.

در ابلاغ رسمی دستورالعمل‌های اداری مرتبط با چاپ کارهای تبلیغاتی مربوط به انتخابات که بعد از احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان آغاز می‌شود، هر واحد چاپی که بخواهد برای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز انتخابات مجلس خبرگان، پوسترهای تبلیغاتی و مواردی از این دست چاپ کند، باید نام واحد صنفی خود و همچنین تیراژ پوستر‌هایش را به مراجع ذی‌صلاح اعلام کند.

چاپخانه‌های فعال در امر تبلیغات انتخاباتی قبل از انجام هرگونه سفارش چاپی برای کاندیدا‌ها، باید مجوز وزارت کشور را رویت و پس از چاپ، از هر نمونه یک نسخه با ذکر تیراژ به اتحادیه چاپخانه‌داران ارسال کنند. از سویی دیگر چاپِ اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانه‌ها به شرطی مجاز است که اولا ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام کنند و درثانی نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود.

کد خبر : ۳۴۰۶۳۵