خبرگزاری کار ایران

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر عنوان کرد:

کتاب‌های مرجع، پرزحمت در انتشار، کم‌بازده برای ناشر

به گفته‌ی تنها ناشر بخش خصوصی فعال در حوزه‌ی نشر کتاب‌های مرجع، انتشار کتاب‌های مرجع را پرزحمت حال کم‌بازده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود موسایی (مدیر انتشارات فرهنگ معاصر) عصر دیروز (شنبه ۱۹ دیماه) در حاشیه‌ی برنامه‌ی دیدار هفتگی عمومی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی کتاب و نشر که در محل کتابفروشی فرهنگ معاصر صورت گرفت، در توضیح فعالیت‌های این انتشارات به خبرنگاران گفت: انتشارات فرهنگ معاصر ۳۴ سال سابقه فعالیت دارد و تاکنون بیش از ۲۲۰ عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده که ۹۰ درصد آنها کتاب‌های مرجع و ۱۰ درصد باقیمانده هم کتاب‌های عمومی است.

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر همچنین با تاکید بر اینکه انتشارات فرهنگ معاصر به نوعی تنها ناشر خصوصی کشور است که در حوزه‌ی انتشار آثار مرجع و دایره‌المعارف‌ها فعال است، نبود سرمایه، فقدان محقق و عدم حمایت کافی از ناشران فعال این عرصه را از جمله مهمترین مشکلات و چالش‌های در مسیر چاپ و انتشار کتاب‌های مرجع دانست و گفت: مشکل حادی که الان در انتشار کتاب‌های مرجع در کشور وجود دارد، این است که این کتاب‌ها حامی خاصی چه دولتی و چه خصوصی ندارند. در صورتی که در دیگر کشورها، دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف بودجه‌های زیادی برای انتشار اینگونه آثار اختصاص می‌دهند.

موسایی سپس با اشاره به کم کاری و موازی‌کاری‌های این حوزه، یادآور شد: انتشار کتب مرجع مانند اداره کردن یک کارخانه ذوب آهن است که محصولات مورد نیاز برای صنعت را در بخش‌های مختلف آن فراهم می‌کند اما اگر پایه‌های این کارخانه که همان مواد اولیه، سرمایه‌گذاری لازم و حمایت کافی است، سُست باشد، دیگر بخش‌های صنعت هم از این مشکلات متاثر می‌شوند و چرخ‌ها خوب نمی‌چرخد و شاید اصلاً دیگر نچرخد.

غلامحسین صدری‌افشار (فرهنگ‌نویس پیشکسوت) نیز در بخش دیگری از این برنامه به برخی از مشکلات انتشار کتاب‌های مرجع اشاره کرد و گفت: برای نمونه الان فرهنگ انگلیسی دکتر باطنی در هیچ یک از دبیرستان‌های ایران وجود ندارد ولی بعضی از کتاب‌ها که بدون استفاده هستند در همه دبیرستان‌ها وجود دارند.

این فرهنگ‌نویس پیسکوست سپس با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در حوزه‌ی فرهنگ تاکید کرد: در این زمینه صداوسیما می‌تواند بسیار کمک کند اما این سازمان به صورت گزینشی فعالیت می‌کند. برای افزایش کتابخوانی کاری نمی‌کنند و اگر هم کتابی معرفی می‌کنند، ضدکتابخوانی است چون برنامه‌هایی که برای افزایش کتابخوانی تهیه می‌کنند، بیشتر موعظه هستند.

کد خبر : ۳۳۶۸۲۴