خبرگزاری کار ایران

امام موسی صدر فقر اقتصادی و فرهنگی را با هم می‌دید

جامعه‌ای از مفاهیم دینی و فرهنگی برخوردار می‌شود که فقیر نباشد باید فقر محو شود تا بتوان کار فرهنگی انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و هفتمین جلسه درس گفتار اندیشه و عمل با موضوع فقرزدایی و اقدامات امام موسی صدر امروز عصر هفتم دی‌ماه با سخنرانی اشرف بروجردی در موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.

بروجردی در این نشست با اشاره به فعالیت‌های امام موسی صدر درجهت فقرزدایی بیان کرد: آنچه که بیشتر مدنظر است وجه اجتماعی اسلام است. ما برای رسیدن به یک جامعه ایده‌ال نمی‌توانیم یک وجه از وجوه جامعه را مورد بررسی قرار دهیم. تمام مباحث سیاسی فرهنگی و اقتصادی جامعه به هم و بسته هستند باید به این نکته توجه کنیم که در طول تاریخ چهره‌هایی بوده‌اند که برای دیگرا حکم الگو و نمونه را داشتند.

او ادامه داد: نسل جدید ما دچار یک نوع سردگرمی یک نوع تعارض و پارادوکس است به لحاظ اینکه آنچه از آموزه‌های دینی به دست می‌آورد با آنچه در عمل می‌بیند؛ متفاوت است. با این نگاه همه ما باید به این اصل توجه کنیم که دین را از چه کسی می‌آموزیم؟ بارها در قرآن کلمه اسوه را دیده‌ایم که پیامبر اسلام را به عنوان اسوه معرفی ‌می‌کند بنابراین اسوه بودن نگاهی است که می‌تواند به انسان کمک کند برای رسیدن به حقیقت.

او سپس شمه‌ای از زندگی و آثار امام موسی صدر را بازگو کرد و سپس با اشاره به اینکه امام گفتمان خود را در دو پایه بنا گذاشته بودند، بیان کرد: مقابله و مبارزه با دشمن صهیونیستی و بحث کم کاری درجامعه که منتهی می‌شود به فقر و نا آکاهی در بین آحاد جامعه توجه داشتند لذا ایشان سعی کردند این دو خصیصه را رویه کار خود قرار دهند.

سپس بروجردی با اشاره به مبنای فکری امام موسی صدر ادامه داد: امام موسی صدر کرامت انسانی را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار داده بودند بین علما همیشه اختلاف وجود دارد برخی معتقدند انسان باید تکریم شود و خواسته‌هایش مورد توجه قرار گیرد و نگاهی دیگر معتقد است که انسان به صرف مسلمان‌شدنش کرامت پیدا کرد. امام موسی صدر نگاه اول را مد نظر قرار دادند هر کس در هر قالبی دارای کرامت است. بعضی علما معتقدند هر موجود زنده‌ای که زندگی می‌کند دارای کرامت است.

او با اشاره به جمله امام موسی صدر به این مضمون که «‌محرومیت آن است که شیعیان تحت تبعیض و طبقه‌بندی به دنیا بیایند» ادامه داد: یعنی وقتی طبقه‌بندی را مد نظر قرار دهید این خود تضعیف کرامت است. ایشان معتقدند که انسان بخشی از وجودش متعلق به ذات هستی خداوند و بخش دیگر که وجود مادیات است متعلق به این دنیا است انسان دارای کرامت است و کرامت در برگیرنده هستی وجودی او و آزادی‌اش است باید توجه کنیم که نوع حیات و هستی انسان تنها به معنای زنده بودن و نفس کشیدن نیست وقتی نسبت به حریم انسان تجاوز می‌شود و برخی سعی می‌کنند ناگفته‌های زندگی او را در معرض دید دیگران قرار دهند این همان شکستن کرامت انسانی است.

بروجردی ادامه داد: یکی از مبانی ایده‌ئولوژیک امام موسی صدر در زمینه فقرزدایی است نکته بعد این است که دینداری در گروی فقر است چرا که فقر زمینه‌ساز خروج از دین است امروز نمونه‌های عینی آن را در جامعه می‌بیینم  به جامعه نمی‌توانید بگویید دیندار باشد در حالی که آن جامعه گرسنه است امام موسی صدر فقر فرهنگی و فقر مادی را با هم نگاه می‌کند.

او با اشاره به اینکه انسان‌سازی محور همه تلاش‌ها است اظهار داشت: اگر بخواهید جامعه را تغییر دهید لازمه‌اش این است که انسان را با ذات هستی خودش آشنا کنید همه تلاش‌ها باید بر این باشد که انسان‌ها انسان‌ساز باشند. امام موسی صدر معتقد است انسان نباید وامدار دیگران باشد عزتمند کردن جامعه این است که بتوان آن را به جایگاهی رساند که منتی بر آن گذاشته نشود.  با این مبنای فکری امام اقدامات عملی انجام می‌دهند که بسیار گسترده است امام موسی صدر در سطوح مختلف حضور داشتند و باعث بیداری جامعه شدند ونسبت به هیچ اتفاقی در جامعه بی‌تفاوت نبودند.

وی افزود: یکی از گام‌های مهم ایشان این بود که سازمان‌دهی و تشکیلاتی حرکت کنند و همین شد مبنای همفکری آحاد جامعه امام با شکل دادن به بحث حرکت عمل این گام را برداشتند که به جامعه تفهیم کنند اگر می‌خواهیدبه بالندگی برسید بایدبا هم و در کنار هم باشید با انسجام نیروها است که می‌توانید افکارتان را به اشتراک بگذارید این عمل توانست جامعه لبنان را هوشیار کند.

بروجردی با بیان اینکه اگر قرار است به جوان امروز بخواهد از استعدادهایش بهره ببرد و کارآفرین باشد باید دستش را به زانوی خودش بگیرد و به انتظار کمک دولت نباشد گفت: این بزرگترین ضرر به جامعه اسلامی است که باعث گیج شدن استعدادها می‌شود لذا اولین گام ایجاد تشکیلات است.

او همچنین با اشاره به عزتمند بودن جامعه در گفتگوهای امام موسی‌صدر بیان کرد: عدل به معنی قرار گرفتن هر چیز درجایگاه خودش است کسی که شایستگی قرار گرفتن در مسئولیتی را ندارد نباید بر آن منصب بنشیند کسانی که برجای جای این سرزمین مسئولیتی را پذیرفته‌اند شایستگی ندارند اما متاسفانه ما با این معضل در جامعه روبرو هستیم که عزتمندی انسان را زیر سوال می‌برد و مردم فکر می‌کنند باید سر تعظیم جلوی دیگران خم کنند تا عزتمند شوند این دقیقا مخالف با نگاه امام موسی‌صدر است.

بروجردی با بیان اینکه کارآفرینی یکی از اقدامات مهم امام موسی‌صدر بود، اظهار داشت: ما نیاز داریم که امکانی فراهم کنیم تا جوانان نسل امروز  بتوانند به بروزو ظهور استعدادهای خود بپردازند این را بارها در مباحثی که امام دنبال می‌کردند شاهدیم انسان‌ها باید در جامعه برخوردار باشند نه تنها برخورداری مالی بلکه برخورداری فکری و فرهنگی.

کد خبر : ۳۳۳۸۱۳