خبرگزاری کار ایران

با نگاهی به آثار علیرضا مشایخی؛

پنجمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر برگزار می‌شود

پنجمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر؛ 5 و 6 دی ماه در دانشگاه تهران و 9 تا 12 دی در تالار رودکی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پنجمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر با نگاهی به آثار علیرضا مشایخی با دبیری او و فریماه قوام صدری و حضور ۱۵۷ نوازنده در قالب ۵۵ اجرا و ۸۳ قطعه موسیقی برگزار می‌شود.

صبح امروز نشست خبری این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد. قرار بود در این نشست علیرضا مشایخی نیز حضور یابد که به دلیل آلودگی هوا و توصیه پزشکان امکان آن حاصل نشد. در ابتدای این نشست؛ سعید علیجانی (دستیار علیرضا مشایخی و مدیر و رهبر ارکستر مجلسی باروک) گفت: پنجمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر اولین بار در سال ۸۶ توسط استاد علیرضا مشایخی و استاد فریماه قوام صدری در راستای تداوم بخشی به جایزه‌های دوسالانه آهنگسازی و نوازندگی که هریک به تدریج یکسال در میان برگزار می‌شدند؛ شروع به کار کرد.

او ادامه داد: در این مدت تمام تلاش خود را انجام داد تا در یک فضای علمی بتواند جشنواره‌ای با هدف توجه به جوانان و نوازندگان مستعدی که امکان اجرای صحنه ندارند؛ حضور مستمر داشته باشد.

وی افزود: ارکسترهای جوانی که تاکنون تشکیل شده‌اند را هم می‌توان از جمله بازخوردهای برگزاری این جشنواره دانست. خوشبختانه تا امروز توانستیم به هنرمندان مستعدی که امکان ارائه آثارشان برای عموم مردم وجود نداشت؛ کمک کنیم.

علیخانی با بیان اینکه جشنواره به دلیل محدودیت‌های اجرایی فراخوان رسانه‌ای منتشر نکرد؛ افزود: با توجه به محدودیت‌ها شاید به هنرمندان شهرستانی کمتر متوجه شده باشد اما ما در این مدتی که برگزارکننده جشنواره بودیم، کسانی را دیدیم که از شهرستان ها شرکت کرده بودند و  آثار بسیار ارزشمندی را به علاقه‌مندان ارائه دادند. این جشنواره تنها از طریق بلیت‌فروشی می‌تواند هزینه‌های خود را تامین کند و همین مسئله باعث می‌شود تا چندان نتوانیم میزبان هنرمندان شهرستان باشیم.

این آهنگساز همچنین اظهار داشت: ایجاد یک بستر مناسب برای موزیسین‌های جوان و رسیدن به اجرای عمومی یکی از اهداف مهم ما برای برگزاری این جشنواره است که خوشبختانه در این زمینه دستاوردهای خوبی را شاهد بودیم. گرچه بسیاری از هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره برای اولین بار است که حضور پیدا می‌کنند اما به نظر می‌آید این رویداد در ۴ دوره قبلی با موفقیت‌های چشمگیری روبرو بوده است. امیدوارم این روند بتواند در این دوره و دوره‌های بعد نیز ادامه پیدا کند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: ارکستر مجلسی باروک زمستان ۹۳ با حمایت و سرپرستی استاد سیاوش ظهیرالدینی پایه‌گذاری شد که اجرای قطعاتی از باروک و کلاسیک و اجرای فاخر آهنگسازان این دوره و معرفی نوازنده‌های جوان از اهداف تشکیل آن است. ما در این دوره از جشنواره آثاری از ویوالدی، تلمان و موتسارت را اجرا خواهیم کرد.

گروه متاایکس به رهبری علیرضا مشایخی، ارکستر موسیقی نو به رهبری علیرضا مشایخی و سعید علیجانی ارکستر مجلسی شرق به رهبری مهرداد تیموری، ارکستر ریکوردر پارس به رهبری مهرداد تیموری و ارکستر مجلسی باروک به رهبری سعید علیجانی در این دوره از جشنواره حضور دارند.

نیایش جواهری، علیرضا خیابانی، آیدا سیغاریان اصل، صنم قراچه داغی و پرهام میلانی تکنوازان این جشنواره هستند.

پنجمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر؛ 5 و 6 دی ماه از ساعت 14 در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران و 9 الی 12 دی ماه از ساعت 18 در تالار رودکی برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۳۱۷۶۸