خبرگزاری کار ایران

سیدضیاء با فریدون مجلسی به کتاب فروشی هنوز می‌آیند

نشست «سیدضیاء، عامل انگلیس؟! (به بهانه انتشار کتابی درباره سیدضیاء طباطبایی)» با حضور فریدون مجلسی ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه اول دی ماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، بیستمین نشست کتاب فروشی هنوز با موضوع «سید ضیاء، عامل انگلیس؟! (به بهانه انتشار کتابی درباره سید ضیاء طباطبایی)» با حضور فریدون مجلسی ساعت ۱۸ روز یکم دی ماه در کتاب فروشی هنوز برگزار می‌شود.

سیدضیاءالدین طباطبایی (سیاستمدار ایرانی و نخست وزیر ایران) در تابستان ۱۲۶۸ شمسی در شیراز متولد شد. پدرش سیدعلی­ آقا یزدی از خطبای مشهور عهد مظفری است که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه به حوزهٔ علمیهٔ نجف رفت. او در پی درخواست مظفرالدین میرزای ولیعهد از میرزای شیرازی به‌ منظور اعزام یکی از روحانیون حوزه برای زعامت دینی هموطنان به ایران بازگشت.

ارتباط سید ضیاء با وثوق الدوله و خصوصیات او توجه انگلیسی­‌ها را به وی جلب کرده بود، باعث شد او به کمیته آهن که به کوشش سازمان جاسوسی انگلیس جهت حفظ منافع انگلیس در ایران و انجام کودتا تشکیل شده بود، راه یابد.

او در راس این سازمان سری که متشکل از رجال مختلف ایرانی و انگلیسی بود، قرار گرفت و رابط جلسات آن با وزیر مختار انگلیس و دیگر عوامل اطلاعاتی انگلیس در تهران بود. با فراهم شدن شرایط، انگلستان با انتخاب سیدضیاء به عنوان چهره سیاسی و رضاخان به عنوان چهره نظامی، کودتای خود در ایران را عملی ساخت. بدین صورت که با عزل فرمانده روسی قزاق‌ها توسط احمد شاه، مشیرالدوله استعفا کرد و ریاست قزاق‌ها را انگلیسی‌ها برعهده گرفته و فرماندهی آن را برعهده رضاخان گذاردند.

 طبق برنامه‌ قبلی با همکاری رضاخان و سیدضیاء، نیروهای قزاق از قزوین به تهران آمده و کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ شکل می‌گیرد. در ستاد مشترک «ضیاء ـ رضا» حکم دستگیری ۶۰ نفر از افراد با گرایش‌های مختلف؛ از جمله سیدحسن مدرس تا صارم الدوله صادر می‌شود. روز چهارم کودتا، رضاخان با لقب سردار سپه، ریاست قزاق و سیدضیاء نیز حکم نخست وزیری خود را از احمد شاه قاجار نیز دریافت می‌کنند

سیدضیاء پس از تشکیل کابینه خود در اسفند ۱۲۹۹ با اقداماتی، همچون لغو قرارداد ۱۹۱۹ که خود از طرفداران آن بود، سعی نمود مقبولیتی در بین مردم برای خود کسب نماید. کابینه او به عنوان یک دولت انقلابی، اصلاحات اقتصادی، فرهنگی و تشکیل ارتشی نیرومند را در رأس برنامه‌های خود قرار داد. اما به علت دستگیری بسیاری از مخالفان، کابینه او به کابینه سیاه مشهور شد.

نشست «سیدضیاء، عامل انگلیس؟!» ساعت ۱۸ روز سه شنبه اول دی ماه در کتاب فروشی هنوز واقع درخیابان کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۳۴، طبقه دوم برگزار می‌شود. شرکت در این نشست برای علاقه‌مندان آزاد است.

کتاب فروشی هنوز همه روزه تا ساعت ۱۱ شب میزبان مخاطبانش است.

کد خبر : ۳۳۱۲۴۸