خبرگزاری کار ایران

«اندوهان اژدر » داستانی فراتر از سنت رئالیستیِ جنوب

دومین مجموعه داستان ابراهیم دم‌شناس، برنده‌ی جایزه‌ی گلشیری با نام «اندوهان اژدر»، منتشر شد.

ابراهیم دم‌شناس در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به مجموعه داستان «اندوهان اژدر» که به تازگی منتشر شده، اشاره کرد و گفت: این دومین مجموعه داستان من و شامل داستان‌هایی به نام «اسم دیگر اعظم»، «آب روی تف»، «حیات زمینا»، «تکرار»، «بی‌نام گذاشتن و نگذاشتن آیا» و «محرمانه»، «پرسش‌هایی درخصوص الوان» «حقیقت» و «داستان‌های غایب» است.

او دامه داد: این داستان‌ها، محصول سال‌های پایانی دهه هفتاد تا نیمه دهه هشتاد‌ هستند و محتمل است خواننده بتواند در نیمه دهه نود به این سو آن را بخواند. این داستان‌ها تا حدودی در فضای مجموعه اول، نهست (1382 انتشارات نیم نگاه و برنده جایزه گلشیری) و در تداوم آن‌هاست و چون آن داستان‌ها به روایت جنوب می‌پردازد، هریک تجربه‌ای متفاوت از این سرزمین ارائه می‌دهند و از این رو هریک تجربه‌ای متفاوت از داستان در تجربه‌ی ادبی من است.

این نویسنده افزود: مهاجرت، کار، زندگی ناممکن، مرگ، عشق، دیدن اساطیر و پارودی موضوعاتی‌ست که این مجموعه به آن پرداخته است.

دم‌شناس با بیان اینکه اندوهان اژدر در این پرداخت پا را از سنت داستان رئالیستی جنوب فراتر گذاشته است، اظهار داشت: این فرا روی خود ریشه در همان بوم وسنت شفاهی و زیست چندگانه‌ای دارد که نبض آن هنوز در آنجا می‌زند. این تمایز از آن رو اهمیت دارد که معمولاً ادبیات جنوب و خوزستان را براساس داده‌های گرایشی از نسل اول ادبیاتی رئالیستی می‌دانند یا پرداخت به شگرد یا زبا ن ورزی را خلاف آمد چنین ادبیاتی می‌دانند، به ویژه اگر بومی باشد.

وی در پایان گفت: از همین رو زبان داستان  اگرچه زبانی بابسامد یپرشمار از اصطلاحات جنوب خوزستان است اما در ژرف‌ساخت خود وجه تلمیحی بارزی نیز دارد تا ضمن بومی بودن درحصار بومیت نماند.

کد خبر : ۳۳۰۸۱۱