خبرگزاری کار ایران

مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی خبر داد:

فروش برخی از ماشین‌آلات هایدلبرگ قبل از نصب در نمایشگاه

شرکت ایران روتاتیو (نماینده رسمی هایدلبرگ) و چند شرکت دیگر غرفه‌های خود را جهت نصب دستگاه‌ها در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی بیست‌ودوم تحویل گرفتند.

بابک عابدین (رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی تمهیدات اندیشیده شده برای تسهیل روند ورود دستگاه‌های این شرکت‌ها به کشور، گفت: سازمان توسه تجارت تسهیلات خوبی برای فراهم شدن شرایط نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی امسال فراهم کرده است. حتی شخص آقای استهبدی هماهنگی‌هایی با گمرک صورت داده تا واردات ماشین‌آلات جدید و تازه‌ی برای صنعت چاپ مهیا شود. از جمله تمهیدات این است که شرکت واردکننده دستگاه را به شرط فروش از گمرک خارج می‌کند‌؛ در صورتی که دستگاه فروش رود،‌ نیازی به بازگشت به گمرک نخواهد داشت،‌ بلکه می‌تواند از محل نمایشگاه انتقال پیدا کند.

عابدین در پاسخ به سوالی درباره چگونگی توزیع این دستگاه‌ها در بخش بسته‌بندی و چاپ کتاب تصریح کرد: بیشتر دستگاه‌های ورودی مرتبط با بخش بسته‌بندی هستند البته ماشین‌آلات حوزه‌ی صحافی و چاپ کتاب هم نسبتا حضور قابل توجهی دارند. ماشین چاپ لیبل هشت رنگ تولید کارخانه گالوس،‌ دستگاه برش پلار،‌ دستگاه سلفون‌کشی، دستگاه صحافی و ...  برخی از این ماشین‌آلات هستند. ارزش ریالی و مالی دستگاه‌هایی که وارد کشور شده‌اند نیز تاکنون بیش از 15 میلیارد تومان برآورد شده است که انتظار می‌رود با ورود سری بعدی محموله‌ها این میزان بیشتر هم شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ اضافه کرد: علاوه بر این شرکت‌های اروپایی، شرکت‌هایی از چین، ترکیه، تایوان نیز با دستگاه‌هایی به‌روز در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین شرکت‌های ایرانی مثل حرفه و فن، سپاس و... که در زمینه‌ی تولید و صادرات ماشین‌آلات پس از چاپ فعالیت می‌کنند در نمایشگاه امسال غرفه دارند. ما سعی کردیم بستر مناسبی برای معرفی بیشتر آن‌ها به اهالی صنعت چاپ دنیا فراهم کنیم.

مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی سپس با اشاره به استقبال اهالی چاپ برای استفاده از این فرصت در جهات تجهیز و نوسازی چاپخانه‌های کشور بیان کرد: سال‌هاست این امکان وجود نداشت که تکنولوژی جدید روز دنیا را به صورت فیزیکی و در حال کار در نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران قرار دهیم. باتوجه به فرسودگی ناوگان صنعت چاپ ایران در سال‌های اخیر تقریبا استقبال قابل توجهی از این دستگاه‌ها وجود دارد و برخی از این ماشین‌آلات حتی در همان گمرک و قبل از نصب در نمایشگاه خریداری شده‌اند. درواقع اهالی چاپ ما سختی‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاری در این بخش را فراموش نکرده‌اند و به آن توجه دارند.

او ادامه داد: البته خیلی نمی‌توان از میزان خرید این دستگاه‌ها برای صنعت چاپ ایران تخمین دقیقی زد. اما همزمان با برداشته‌شدن موانع بانکی و تحریم‌ها از نظر علمی و فنی هم آگاهی‌هایی به وجود آمده که باعث شده اهالی چاپ به نوسازی ماشین‌آلات خود توجه نشان بدهند. خوشبخانه شرکت‌هایی مثل ایران روتر هم با بهترین و جدیدترین ماشین‌ها به این نمایشگاه آمده که جای تقدیر و تشکر دارد.

عابدینی درباره‌ی مهیا کردن تسهیلات مورد نیاز برای خریداری این ماشین‌آلات نیز گفت: درباره‌ی تخصیص تسهیلات به ویژه تسهیلات بانکی صحبت‌‌‌های زیادی شده است اما هنوز هیچکدام به نتیجه‌دهی و عملیاتی شدن نرسیده‌اند. ما می‌خواهیم از طریق رسانه‌ها و اهالی صنعت چاپ پیگیری‌هایی لازم صورت بگیرد تا بهترین شرایط برای نوسازی ماشین‌آلات چاپ کشور محقق شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در پایان با امیدوارانه خواندن شرایط به وجود آمده یه واسطه‌ی نمایشگاه بیست‌ودوم چاپ و بسته‌بندی یادآور شد: همیشه باید به بهبود شرایط امیدوار بود. خوشبختانه تمهیدات دولتی شرایطی را فراهم کرده تا تولید و صادرات کشور تکانی بخورند و کارآفرینی جدی‌تر دنبال شود. البته باید در کنار این مسائل به اصلاح زیرساخت‌های اساسی تولید و صادارات هم توجه داشت. تنها با اصلاح روابط سیاسی و اقتصادی تمام چالش‌های موجود بر سر راه تولید و صادرات مرتفع نمی‌شود. باید شرایط بانکی، تسهیلات، هزینه‌های تمام شده برای تهیه‌ی مواد اولیه و ... هم بازبینی و اصلاح شوند. امید داریم با این نگاه دولت در بهبود وضعیت چاپ در کشور و بالا بردن ارزآوری وصادرات این صنعت کمک کند.

کد خبر : ۳۳۰۱۴۸