خبرگزاری کار ایران

علوم انسانی بیشترین سهم را در جشنواره کتاب سال دانشجویی دارند

امسال هم مشابه دوره‌های گذشته علوم انسانی پرچم‌دار بیشترین تعداد آ‌ثار است و کمترین آثار دریافت شده مربوط به علوم پایه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و دومین دوره‌ی جشنواره کتاب سال دانشجویی امروز (23 آبان ماه) با حضور عادل تقوی(دبیر این جشنواره) در محل خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

عادل تقوی درباره‌ی برنامه‌های جشواره کتاب سال دانشجویی بیان کرد: بیست ودومین دور‌ه‌ی جشنواره کتاب سال دانشجویی در حوزه‌ی فرهنگ مکتوب کشور، با قدمتی بیش از دو دهه،‌ با فلسفه‌ی ایجاد اشتیاق و رغبت در دانشجویان مؤلف و مترجم برای پرداختن به حوزه‌ی مکتوب و فعالیت در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی توسط معاونت فرهنگیِ جهاد دانشگاهی، پایه گذاری شده است.

او ادامه داد: دوستان همراه ما در وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و ارشاد با ما همکاری داشتند. همچنین موسسه خانه کتاب و سازمان نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز ما را در این امر یاری کردند. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، در حوزه‌ی ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کند و به عنوان متولی در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی، به ویژه در هفته‌ی کتاب، برنامه‌ریزی و هدایت کتاب و کتابخوانی را انجام می‌دهد.

دبیر بیست و دومین دوره‌ی جشنواره کتاب سال دانشجویی افزود: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها هفته کتابِ سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، برنامه‌ی کتاب سال دانشجویی است. امسال هم مراسم اختتامیه و معرفی برندگان روز دوشنبه در پژوهشکده‌ی هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

او ادامه داد: جشنواره کتاب سال دانشجویی همان گونه که از عنوانش پیداست در زمینه کتاب دانشجویی چه ترجمه و تالیف فعالیت می‌کند. در واقع عزیزانی که در زمان دانشجویی خود در زمینه تالیف و ترجمه؛ آثاری دارند آن‌ها را طریق فراخوانی که در اردیبهشت ماه اعلام می‌شود، برای جشنواره  می‌فرستند و این آثار در چهار مرحله داوری می‌شود.

تقوی با اشاره به بخش‌های جانبی این جشنواره بیان کرد: امسال یک اتفاق ویژه در این جشنواره وجود دارد که آن هم برگزاری اولین دوره کتاب سال فارسی‌نویسی است. دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند اگر آثاری به زبان فارسی تالیف کرده‌اند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. فلسفه‌ی حرکت به این سمت، اول مسئولیت و وظیفه جهاد دانشگاهی در حوزه زبان فارسی است و دیگری تحت پوشش قرار دادن دانشجویانی است که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اهمیت اشتغال و کارآفرینی و حمایتی که دانشجویان در این حوزه نیاز دارند کتاب‌هایی که به این معضل می‌پردازند نیز به صورت ویژه از آنها تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید. در این قسمت موسسه اطلاع‌رسانی جهاد دانشگاهی همواره کنار ما بوده است. همچنین بخش ویژه‌ای داریم که هر سال با شعاری که از جانب مقام معظم رهبری بیان می‌شود هم‌راستاست. اگر کتابی در این قالب تالیف شده باشد به صورت ویژه از آن تقدیر می‌شود شعار امسال دولت ملت همدلی و همزبانی است و دانشجویانی که در این زمینه کتابی تالیف کرده باشند در بخش ویژه‌ای از آنها تقدیر می‌شود.

تقوی با اشاره به بخش مولف جوان اظهار داشت: این بخش با همراهی وزارت ورزش و جوانان با این رویکرد انجام می‌شود که تقدیر ویژه‌ای داشته باشیم از جوان‌ترین مولفان که آثار آنان را به صورت خاصی بررسی می‌کنیم و اگر شرایط عمومی برگزیده شدن را داشتند انتخاب می‌شوند. همچنین بحث ناشر برتر نیز مطرح است. ناشرانی که در حوزه‌ی نشر به صورت خاص و با نگاه جدی‌تری فعالیت می‌کنند و در زمینه تولید آثار دانشجویی خاص و موثر فعال هستند با توجه به ضوابط تعیین شده از آنها تقدیر می‌شود.

دبیر بیست و دومین دوره‌ی جشنواره کتاب سال دانشجویی ادامه داد: تعداد آثاری که به جشنواره امسال رسید رکورد دوره‌های قبل را شکست. 378 عنوان تالیف و 216 ترجمه به دست ما رسیده است در دوره‌های گذشته با این تعداد مواجه نبودیم از لحاظ تفکیکی که در بخش‌های مختلف وجود دارد آثار را بررسی کردیم و امسال هم مشابه دوره‌های گذشته علوم انسانی پرچم‌دار بیشترین تعداد آ‌ثار است و کمترین آثار دریافت شده مربوط به علوم پایه است. 82 درصد دانشجویان شرکت‌کننده در دانشگاه دولتی تحصیل می‌کنند، ‌17 درصد آنها دانشجوی دانشگاه آزاد هستند و یک درصد را دانشجویانی که خارج از کشور درس می‌خوانند، تشکیل می‌دهند.

او ادامه داد: از بین آثار رسیده حدود 10 اثر به عنوان ‌آثار برگزیده انتخاب شدند که در بخش‌های مختلف این جشنواره حضور دارند. تقریبا 27 اثر در حوزه‌های مختلف شایسته تقدیر داریم. امسال ما در کنار معرفی آثار برتر دانشجویی بخش ویژه‌ای داریم که بحث تقدیر از خادمان نشر در حوزه دانشگاه است. سال‌های گذشته اساتیدی انتخاب می‌شدند و مورد تقدیر قرار می‌گرفتند و امسال هم دبیرخانه تصمیم گرفت از محمدکاظم موسوی بجنوردی تقدیر به عمل آورد.

تقوی افزود: دلیل اصلی انتخاب  موسوی بجنوردی خدمات ارزشمندی بود که ایشان در حوزه تدوین و گردآوری دایره المعارف بزرگ اسلامی داشتند. همچنین زمانی که ریاست نهاد اسناد و کتابخانه ملی را برعهده داشتند فعالیت‌های بسیار موثر در حوزه فرهنگ مکتوب انجام دادند. امیدواریم این رسم و رویه در بقیه همایش‌ها نیز جا بیفتد تا بتوانیم سهم کوچکی در تقدیر و تشکر از بزرگان فرهنگ مکتوب خود داشته باشیم. بسیاری از این عزیزان به صورت گمنام فعالیت‌های موثری انجام می‌دهند و اسم‌شان در تبلیغات مطرح نمی‌شود اما وقتی به طور دقیق آثارشان را رصد می‌کنیم می‌بینیم که چه کارهای بزرگی انجام دادند.

دبیر بیست و دومین دوره‌ی جشنواره کتاب سال دانشجویی با اشاره به مهمترین اهداف جشنواره کتاب سال دانشجویی اظهار داشت: مهمترین هدف برای ما تشویق دانشجو است برای اینکه بتواند در آینده آثار جدی‌تری تولید کند. همچنین ما جشنواره‌ای داریم برای برگزیدن بهترین پایان‌نامه‌های دانشجویی. پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری به دبیرخانه ارسال می‌شوند و از بین آن‌ها بهترین پایان نامه‌ها معرفی می‌شوند.

او با اشاره به میزان آثار رسیده در حوزه زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: در حوزه علوم انسانی تفکیک شاخه‌ها را داریم که هر اثر در حوزه تخصصی خود داوری و بررسی می‌شود. امسال 40 اثر در حوزه ادبیات داشتیم  که بالاتر از آن را در حوزه تربیت بدنی شاهد بودیم و نسبت به قبل جهش بزرگی داشتیم.

کد خبر : ۳۲۱۵۹۵