خبرگزاری کار ایران

باقیمانده یک تمدن خاکسترشده از دید محسن وزیری مقدم

افتتاحیه نمایشگاه مروری بر آثار محسن وزیری مقدم جمعه 15 آذرماه در گالری اعتماد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ 44 تابلو و مجسمه از محسن وزیری‌مقدم در گالری اعتماد، از پیشگامان هنر مدرن ایران، در معرض دید عموم قرار گرفت.

این آثار تولید سال‌های 37 تا 94 است. در ورودی نمایشگاه نوشته شده است: اگر هنرمند راه دشوار رسیدن به معنویت را نپیماید و «هنر» را به سطح آرمان‌های آن گروه که فقط به پروراندن جسم خود می‌اندیشند تنزل دهد، اثر او به تفاله‌ای می‌ماند که خواه ناخواه مصرف کننده‌ای درخور ماهیتش پیدا می‌کند. چنین اثری (هرقدر هم در زمان خود معتبر)، هرگز پژواک راستین نخواهد یافت و در تاریخ هنر جهان جز به عنوان ابزار «انحطاط» از آن یاد نخواهد شد.

مجموعه تابلوهای شنی این هنرمند تولید سال 40 است که با ترکیب شن‌های مشکی، قرمز و سفید و با کمک اثر دست بر روی شن ساخته شده است. این آثار یادآور اولین تلاش‌های آدمی بر دیواره غارهاست. در کنار این مجموعه؛ تابلوهای مجموعه کیهانی با رنگ‌های زرد، آبی و مشکی مانند کهکشان‌هایی بر بوم خودنمایی می‌کنند. این مجموعه تولید سال 87 است و هرکدام نمایانگر دغدغه‌های  ذهنی نقاشی 91 ساله در دوران زندگی هنری است.

وزیری مقدم در قسمتی از دیوارنوشته نمایشگاه چنین گفته: «ای نقش‌ها، ای تصاویر جاندار من ، شما باز به خانه بازگشتید، مردم شما را لمس کردند، نگاه کردند و سر جنباندند. کمتر کسی زیبایی شما را درک نمود. کمتر کسی بی‌همتایی شما را فهمید. به همان گونه که کمتر کسی سازنده شما را، چنانکه هست، شناخت. من شما را زینت بخش مزار خود خواهم ساخت. در آن زمان که استخوان‌های من، در زیر خاک کثیف این سامان می‌پوسد و مردم ترانه حماقت در خیابان‌های شهر سر می‌دهند، شما، با پوششی از گرد بی‌مهری زمان تنها گواه لحظه‌های پرشور زندگی من خواهید بود. در آن هنگام که مردم در خودخواهی و کوته‌نظری فرو می‌مانند، شما نمایشگر مهرورزی من به آفتاب خواهید بود و پاسدار استخوان‌های من.»

آثار این نمایشگاه از مجموعه شکل و فضا، کارهای شنی، آثار مرتبط با موضوع هراس و پرواز و مجموعه منوتیپ‌ها انتخاب شده و چند اثر نیز از مجموعه مجسمه‌های مفصلی و نقش برجسته‌های هندسی این هنرمند درمیان کارها گنجانده شده است.

وزیری مقدم در سه دوره بی‌ینال ونیز سال‌های ۶۰-۶۲-۱۹۵۸ شرکت کرده و تابلوهایی از این مجموعه در نمایشگاه قرارداد همچنین وزیری مقدم در سال  ۲۰۰۶ لوح افتخار «شخصیت اروپایی» و سال 2012 جایزه چهره سال هنر اروپا را از شهرداری رم دریافت کرده است. وی همچنین کتاب راهنمای نقاشی، شیوه طراحی اندیشه و کار پل کلی و چهار ده گفتار را تالیف کرده.

در این نمایشگاه کتابی شامل ۱۰ اثر برگزیده چاپ دستی از آثار وزیری مقدم نیز رونمایی شد. این آثار به شیوه «سیلک اسکرین » چاپ شده و هر اثر نشان‌دهنده یک دوره هنری آبستره است.

3 تابلو چاپی از آثاری که اصل آنها سیلک اسکرین است و در سال 41 با تکنیک رنگ روغن روی کاغذ تولید شده‌اند، در همین نمایشگاه با قیمت 4 تا 6 میلیون به فروش می‌رسند.

نمایشگاه «مروری بر آثار محسن وزیری‌مقدم» تا ۱۰ آذرماه در گالری اعتماد واقع در خیابان باهنر(نیاوران)، بین خیابان جماران و پمپ بنزین نیاوران، نبش کوچه دلشاد، پلاک ۱۶۱ ادامه دارد.

کد خبر : ۳۱۹۷۹۲