خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت هابیل علی اف در نیاوران

آیین بزرگداشت هنرمند فقید هابیل علی اف؛ نوازنده چیره‌دست کمانچه؛ ۲۱ مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان ایران و جمهوری آذربایجان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ آیین بزرگداشت نوازنده فقید و صاحب سبک جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

هابیل مصطفی‌اوغلو علی‌اف در ۶ خرداد ۱۳۰۶ خورشیدی در روستایی در منطقهٔ آغ‌داش در جمهوری آذربایجان به دنیا آمد و در ۱۱ سالگی اولین بار در مدرسه به اجرای موسیقی پرداخت. هابیل علی‌اف اجراهای بسیاری در شوروی و همچنین ترکیه، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، هندوستان، پاکستان، ایران، مصر، سوئد، هلند، تونس، ژاپن، سوریه و... داشته‌است. وی در اویل دهه هفتاد بار‌ها به ایران آمد و در سال‌های متفاوت برنامه‌های مختلفی با موسیقیدانان و خوانندگان صاحب‌نام ایرانی و اساتیدی همچون محمد رضا شجریان، جلیل شهناز، بدیعی، تجویدی، ناصح‌پور، افتخاری و کسایی داشت. هم‍چنین شش آلبوم از تکنوازی‌های علی‌اف و نیز همنوازیش با محمدرضا شجریان در ایران تاکنون منتشر شده است.

علاقه‌اش این هنرمند به برگزاری کنسرت در ایران به حدی بود که حتی چهار سال پس از آنکه برای همیشه از نواختن روی صحنه اعلام بازنشستگی کرد، بار دیگر به ایران آمد و در حضور علاقمندانش در یک کنسرت به یاد ماندنی به روی صحنه رفت. هابیل علی‌اف، در ۱۷ شهریور ماه سال جاری در بیمارستانی در شهر باکو درگذشت.

مراسم بزرگداشت هابیل علی اف با حضور جمعی از اهالی موسیقی و همچنین اساتید کمانچه‌نوازی روز سه شنبه ۲۱ مهر ساعت ۱۷ برگزار می‌شود و حضور عموم علاقمندان در این برنامه آزاد است.

کد خبر : ۳۱۱۸۶۰