خبرگزاری کار ایران

به مناسب هشتاد سالگی آهنگساز افسانه‌ای استونی؛

ECM منتخب آثار آروو پارت را منتشر کرد

مانفرد آیدکر مدیر نشر (ECM) منتخبی از آثار آروو پارت را در قالب یک آلبوم با اجرای آنسامبل (Hilliard) منتشر کرد

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشر (ECM) به مناسب 80 سالگی آهنگساز بزرگ استونیایی (آروو پارت) منتخبی از آثار وی را در قالب یک آلبوم با عنوان (Arvo Pärt Musica Selecta) منتشر کرد. قطعات این آلبوم توسط مانفرد آیدکر انتخاب و توسط آنسامبل (Hilliard) اجرا شده است. 

همکاری خلاقانه آرو پارت با مانفرد آیدکر و نشر (ECM) از سال 1984 با انتشار آلبوم (Tabula Rasa) مورد توجه جهانیان قرار گرفت و حال این آلبوم؛ تصویری درست از هنر منحصر به فرد آروو پارت را برای مخاطبان عرضه می‌کند.
آروو پارت تاکنون سه بار به همراه نشر (ECM) نامزد جایزه گرمی شده است و در سال 2010 نیز با سمفونی چهار خود کاندیدای جایزه بهترین آهنگسازی معاصر برای همین جایزه شد. او همچنین در سال 1996 دکترای افتخاری موسیقی را از دانشگاه سیدنی دریافت کرد و در سال 2011 نشان لژیون دونور به او اهدا شد.

آروو پارت یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین آهنگسازان کنونی جهان است. وی در سبک کمینه‌گرایی و با تکنیک تینتینابولی که ابداع خود اوست؛ با الهام از سرودهای گریگوریان آهنگسازی می‌کند. پارت در سال ۲۰۱۳ و برای سومین بار پیاپی به عنوان آهنگساز معاصری که آثارش بیشترین اجرا را در سطح جهان داشته، معرفی شد.

         eicher-kaljuste-paert-c-kaupo-kikkas

آروو پارت در سال ۱۹۶۸ وارد یک دوره سکوت و خودسازی هنری شد که تا سال ۱۹۷۶ ادامه یافت و منجر به ایجاد سبک منحصر به‌فرد او شد. وی پس از آن به تصنیف چندین قطعه پرداخت که از شناخته‌شده‌ترین آثارش است. تابولا راسا نیز یکی از این آثار بود که آروو پارت آن را به درخواست یکی از دوستانش، اری کلس، تصنیف و به گیدون کرمر تقدیم کرد. این قطعه نخستین بار در سپتامبر ۱۹۷۷ در تالین اجرا شد. آلفرد اشنیتکه پیانو دستکاری شده را نواخت و کرمر یکی از تکنوازان ویلن بود. (ECM) در سال ۱۹۸۴ تابولا راسا را در آلبومی منتشر کرد که موجب شناخته‌شدن همین پارت در خارج از اروپای شرقی شد.

در ادامه کنسرتو "تابولاراسا" از آروو پارت را می‌شنوید. این قطعه کنسرتویی برای دو ویلن (یا یک ویلن و یک ویولا) همراه با پیانو دستکاری‌شده است که از دو موومان تشکیل شده و اجرای آن در حدود ۲۶ دقیقه زمان می‌برد.

                                               

کد خبر : ۳۰۴۷۸۶