خبرگزاری کار ایران

استقبال گرم مردم روسیه از عصر فرهنگ و هنر تهران

عصر فرهنگ و هنر تهران در سومین روز هفته فرهنگ و هنر تهران در مسکو با حضور مدیران و چهره‌های فرهنگی ایران و استقبال گرم مردم روسیه در غرفه ایران در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پس از نمایش مستند «اینجا تهران است» با زیرنویس روسی مقابل حاضران در غرفه قرار گرفت و ضمن تشکر از استقبال شهروندان مسکو از فرهنگ و هنر ایران، به همه آن‌ها که جان خود را برای آرامش و امنیت ملت روسیه فدا کرده‌اند، ادای احترام کرد.

محمود صلاحی در ادامه فرهنگ را مستحکم‌ترین و مطمئن‌ترین پل میان ملت‌ها که قلب‌ها را به یکدیگر پیوند می‌زند دانست و بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های امروز در عرصه بین‌الملل دیپلماسی شهری است و کلانشهرهایی چون تهران و مسکو ظرفیت‌هایی فوق‌العاده برای ترویج فرهنگ صلح و دوستی دارند. امروز به مناسبت حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو، اینجا هستم تا پیام صلح و دوستی ملت ایران و تهران را به دولت و شهروندان روسیه ابلاغ کنم.

وی پیام صلح و دوستی را پیام همیشگی و تمدنی ایران معرفی کرد که پس از ظهور اسلام و پیروزی انقلاب در مسیر کمال قرار گرفت و با توافق هسته‌ای بار دیگر بر آن تاکید شد.

صلاحی در پایان ضمن تشکر از همتایان روسی، مسئولان نمایشگاه کتاب مسکو، مدیران وزارت ارشاد و سازمان زیباسازی شهر تهران، اظهار امیدواری کرد با توجه به اراده دو طرف برای گسترش مناسبات شهری و فرهنگی تهران و مسکو، فصلی جدید در همکاری‌های مشترک رقم بخورد.

در ادامه نوبت به سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) رسید که در سخنان خود از علاقه خود و خانواده‌اش به فرهنگ و ادبیات روس گفت.

 او در ادامه با اشاره به اینکه در نخستین حضور خود در مسکو هم اصلا احساس غریبه بودن نکرده، افزود: فرزندان من هم تقریباً تمام آثار ادبی روس را خوانده‌اند؛ آناکارنینا، برادران کارامازوف و... بارها در خانه من خوانده شده و شخصا تنفس فرهنگی و ادبی خود را مرهون ادبیات روس می‌دانم. مقاومت مردم روسیه در برابر تجاوز و سلطه‌گری هم برای من جذاب است؛ چه در تهاجم ناپلئون که «جنگ و صلح» تولستوی روایتگر آن است، چه در جنگ جهانی دوم.

پس از سخنرانی مقام‌های ایرانی، یک بانوی جهانگرد روس از تجربه‌های خود در سفر به تهران و ایران گفت و در پاسخ به یک شهروند روس که از وجود افراد فقیر در ایران می‌پرسید، چنین پاسخ داد: من در سفر خودم حتی با یک مورد هم برخورد نداشتم که کسی از من درخواست کمک داشته باشد و مردم کمک‌های خود در داخل صندوق‌هایی که به همین منظور تعبیه شده می‌اندازند. سطح زندگی مردم و امنیت و آرامش در ایران بالاتر از آن چیزی است که اینجا تصور می‌شود.

بخش جالب مراسم حضور یک شهروند ۸۳ ساله ایرانی –روس بود به نام جهانگیر دری که سال‌ها در ایران زیسته و این روزها در مسکو ادبیات ایرانی را به علاقه‌مندان و دانشجویان آموزش می‌دهد. او به صورت کاملا فشرده و با زبان شیرین فارسی شرحی از زندگی خود ارائه داد و در پایان کتاب زندگینامه خود را به حاضران معرفی کرد: «چطور ایرانشناس شدم» به زبان روسی و «ایرانی زنده» به زبان فارسی که با ترجمه مهناز نوروزی منتشر شده است.

در این بخش با حضور صلاحی، صالحی، خلیل راحتی (مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران) و رضا ملکی (رایزن فرهنگی ایران در مسکو) از دری تقدیر شد.

پایان‌بخش عصر فرهنگ و هنر تهران، پذیرایی از حاضران در نمایشگاه کتاب مسکو با خوراکی‌های ایرانی بود که این بخش با استقبال گسترده حاضران مواجه شد. هفته فرهنگ و هنر تهران در مسکو در قالب ویژه‌برنامه «تهران–مسکو؛ سیمای فرهنگی دوپایتخت» تا روز یکشنبه 15شهریور و پایان نمایشگاه کتاب مسکو ادامه دارد.

کد خبر : ۳۰۲۷۸۰