خبرگزاری کار ایران

دبیرکل نهاد در جشن کودکان کتابخانه شهید شهریاری ملارد حضور یافت

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، صبح روز چهارشنبه (7 مرداد) میهمان جشن اعضای کتابخانه شهید شهریاری شهرستان ملارد بود.

به گزارش ایلنا، صبح چهارشنبه ۷ مرداد‌ علیرضا مختارپور (دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) به همراه مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل این نهاد و علی نیکنام (مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران) میهمان جشن اعضای کتابخانه شهید شهریاری شهرستان ملارد شد. در این نشست علی سلطانی، بخشدار ملارد نیز حضور داشت.

این کتابخانه که در منطقه قشلاق شهرستان ملارد واقع شده، از ۲ آذرماه ۱۳۹۱ راه اندازی و در حال حاضر توسط یک کتابدار اداره می‌شود.  به گفته وی بیش از نیمی از اعضاء این کتابخانه کودکان هستند و به دلیل کمبود فعالیت‌ها و امکانات تفریحی در این منطقه، اهتمام مسئول این کتابخانه همواره پُر کردن اوقات فراغت کودکان از طریق انجام فعالیت‌هایی همچون جمع خوانی، قصه خوانی، تشکیل انجمن محیط زیست، تشکیل کانون نویسندگان ویژه اعضاء و... بوده است. جمع خوانی یکی از برنامه‌های هفتگی این کتابخانه است.

در این برنامه کتابخانه شهید شهریاری با ردیف‌هایی چیده شده از صندلی‌های چوبی میزبان نزدیک به ۱۰۰ کودک بود. این برنامه با ورود دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شد و کودکان برای خوش‌ آمدگویی سرود «من یار مهربانم»  را همصدا خواندند. سپس نوبت به جمع خوانی بود؛ یکی از داستان‌های شاهنامه، جنگ رستم با برزو، توسط ۵ تن از اعضای کودک کتابخانه خوانده شد.

این نشست با معرفی کتاب «شمیم عاشقی» خاطراتی از زندگی شهدای ملارد، توسط مصطفی قیصری یکی از میهمانان این مراسم پی گرفته شد. وی به عنوان متخصص روانشناسی، مدتی است که به صورت داوطلبانه به برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت زندگی برای اعضاء این کتابخانه اقدام کرده است.

در ادامه زهرا غدیری، عضو ۱۰ ساله این کتابخانه به معرفی کتاب «سنجابی که پشیمان شد» نوشته شهرام صالحی پرداخت. این کتاب ویژه گروه سنی ب، داستان زندگی سنجابی است که عادت بدی داشت و آن مسخره کردن بقیه حیوانات جنگل بود. او آن قدر به این کار ادامه داد تا تمام دوستان خود را از دست داد؛ و آنگاه که به کمک نیاز داشت هیچکدام از حیوانات جنگل حاضر نشدند به او کمک کنند.

کتاب «هیچکس کامل نیست» نوشته هنری وایزینگر توسط فائزه طاهری، عضو ۱۷ ساله این کتابخانه معرفی شد. این کتاب پیشنهاداتی عملی و سودمند در زمینه بهبود روابط انسانی ارائه می دهد. فائزه طاهری خواندن این کتاب را به پدران و مادران، مربیان و تمامی کسانی که به بهتر شدن روابط انسانی اهتمام می‌ورزند، توصیه کرد.

سپس معرفی کتاب «قطار ساعت ۴:۵۰ دقیقه از پدینگتون» داستانی جنایی به قلم آگاتا کریستی توسط آرزو سعیدی، عضو ۱۷ ساله این کتابخانه ارائه شد.

قصه گویی یکی از مادران عضو کتابخانه از دیگر بخش‌های این مراسم بود که با استقبال کودکان همراه بود.  

در ادامه مختارپور با توجه به حضور گروه های سنی مختلف در این نشست و جلوگیری از کسالت آور شدن فضا، سخن خود را کوتاه کرد. وی ضمن تقدیر از اولیاء و مسئولین برگزار کننده، خطاب به آنان گفت: هر چقدر در زمینه کتابخوانی، قصه خوانی و آشنایی کودک با کتاب سرمایه گذاری کنید، ضرر نکرده اید. مسائل مربوط به کتابخوانی و قصه گویی امروز مهارت محسوب می شود؛ و در شرایطی که طبخ یک غذا نیاز به مطالعه کتاب های آشپزی دارد، مگر می شود تربیت یک انسان بی نیاز از کسب مهارت و آموزش باشد.

وی ضمن ابراز خرسندی از معرفی کتاب هایی که توسط گروه سنی نوجوان و جوان حاضر در نشست صورت گرفت، گفت: از شما نوجوانان و جوانان که کتاب ها را به خوبی معرفی کردید، درخواست می‌کنم مطالعات خود را بیشتر کنید؛ همچنین تمرین کنید که پس از مطالعه یک کتاب آن را برای دو گروه، دوستان کوچکتر خود و همچنین پدر و مادر تعریف کنید.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه بر ضرورت توجه به قصه و شعرخوانی برای کودکان تأکید کرد. وی از کودکان خواست تا هر کسی که شعرهای «پاشو پاشو کوچولو» و یا «گندمُ کی می خوره» را از حفظ است، برای جمع بخواند؛ اما از آنجایی که هیچ کدام از بچه ها پیش از این، شعرهای مذکور را نشنیده بودند، مختارپور خود این شعرها را برای بچه های حاضر در برنامه خواند.  

کتابخانه شهید سلیمی نیز مقصد بعدی سفر مختارپور به شهرستان ملارد بود. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این کتابخانه، پای صحبت‌ها و گلایه های اعضاء نشست. وی ضمن اظهار خرسندی از حساسیت اعضاء در خصوص وضعیت کتابخانه، نسبت به پیگیری مسئولین استان تهران در رفع مشکلات موجود تأکید کرد.

کد خبر : ۲۹۴۲۸۷