خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد آلن بدیو برای بازخوانی رساله افلاطون

آلن بدیو با برگزاری مجموعه نشست‌هایی در حاشیه جشنواره «آوینیون» فرانسه همه را به بازخوانی رساله "جمهور" افلاطون دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سایت جشنواره؛ آلن بدیو فیلسوف سرشناس فرانسوی با همراهی مسئولان شصت و نهمین جشنواره "آوینیون" ایده خود مبنی بر لزوم بازخوانی مجدد رساله "جمهور" نوشته افلاطون را با هنرمندان و مردم در میان گذاشت.

بدیو بازخوانی این رساله را از یازده سال قبل آغاز کرده و معتقد است موضوع‌های انسانی موجود در این رساله معنای خود را در جهان معاصر (زیر سیطره سرمایه‌داری) از دست داده‌اند. همین عامل لزوم بازخوانی مجدد متنی که به گفته او "یکتا" است را ایجاب می‌کند.

150711_rdl_1511

این فیلسوف چپ‌گرا، ترجمه‌ای مدرن از متن کهن افلاطون را در دستور کار قرار داده و تاکید دارد باید به تحقیق مجدد در فلسفه سیاسی پرداخت و بازتاب انقلاب‌ها و تحولات را در خوانش جدید پیش کشید. نگاهی که بدیو معتقد است بعد از دوران افلاطون به فراموشی سپرده شده است.

150705_rdl_2008

در مجموعه نشست‌های روزانه بدیو گروهی از بازیگران مدرسه بازیگری کن در کنار مردم عادی و شرکت‌کنندگان جشنواره به مطالعه و آماده‌سازی دیالوگ‌ها مشغول شدند تا همه در کنار هم سهمی از این بازخوانی داشته باشند. بدیو می‌گوید: "هدف ایجاد یک تغییر حقیقی است. ما باید به‌سوی بازسازی معانی از دست رفته گام برداریم."

150724_rdl_0277

طبق نظر بدیو این هدف با گفتگوهای روزانه مردم و دست به دست شدن متن به تحقق نزدیک می‌شود.

شصت و نهمین جشنواره تئاتر آوینیون با حضور بیش از 50 گروه تئاتری برگزار شد.

آلن بدیو در کنار جورجو آگامبن و اسلاوی ژیژک ازجمله فیلسوفان شناخته شده معاصر محسوب می‌شود که دیدگاه‌های انتقادی جدی در برابر جهان برساخته سرمایه‌داری مطرح می‌کنند.

کد خبر : ۲۹۳۷۱۰