خبرگزاری کار ایران

محمدعلی کشاورز در گفتگو با ایلنا:

حضور عباس جوانمرد برای تئاتر مغتنم است/ خارجی‌‌ها قدر هنرمندان ایرانی را نمی‌دانند

بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما گفت: هنرمندان جوان ادبیات کشور خود را فراموش نکنند و نویسندگان ایرانی را زیر نظر بگیرند و بشناسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی کشاورز، هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما چند سالی است به دلیل کهولت سن کمتر در اجتماعات هنری حاضر می‌شود. اما این مسئله هیچگاه موجب نشده که بازیگر کاردانِ «هزار دستان» چشم‌ بر آنچه در جامعه هنری جریان دارد؛ ببندد و همواره دغدغه جوانان را در سر دارد.

احوال این هنرمند را جویا شدیم و کشاورز از گذران روزها گفت. از اینکه هنرمندان قدیمی گه‌گاه به دیدارش می‌روند و دقایقی را در ماه با دوستان قدیمی مثل علی نصیریان، داوود رشیدی و عزت‌الله انتظامی سپری می‌کند.

کشاورز لابه‌لای صحبت‌هایش به هنرمندان جوان اشاره کرد و گفت: تاکید دارم هنرمندان جوان مطالعه را فراموش نکنند و در افزایش سطح سواد خود کوشا باشند.  

بازیگر سریال «سربداران» مطالعه ادبیات ایران را توصیه کرد و ادامه داد: هنرمندان جوان ادبیات کشور خود را فراموش نکنند و نویسندگان ایرانی را زیرنظر بگیرند و بشناسند. از سوی دیگر، نویسندگان هم باید ریشه‌یابی دقیقی از مسائل جامعه داشته باشند تا جوانان ریشه مشکلات را بشناسند و آنها را در آثار خود منعکس کنند.

او ادامه داد: ما ادبیات غنی داریم که هیچ‌ کجای جهان وجود ندارد. نویسندگانی مانند احمد محمود یا بزرگانی مثل مولانا، حافظ، نظامی و فردوسی کجای جهان وجود دارد؟ اینها افتخار کشور هستند.

کشاورز؛ جوانان را از گرایش به اعتیاد برحذر داشت و خاطرنشان کرد: آنچه بسیار بر آن تاکید دارم این است که بچه‌های ما حول مسائلی مانند اعتیاد نروند. چون به هر حال ممکن است در هر قشری؛ افرادی وجود داشته باشند که نزدیک این مسائل باشند ولی معتقدم باید خودشان را از جوانان دور نگهدارند. اگر هنرمند جوان ما درگیر اعتیاد شود قطعا از زندگی دور می‌افتد و دیگر امکانی برای توجه به ریشه‌ درهای اجتماع نخواهد داشت.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: هنرمندان جوان کشور تنها به مطالعه و کار بیشتر فکر کنند و برای خانواده ارزش قائل باشند؛ چون خانواده اساس و پایه جامعه را تشکیل می‌دهد.  

کشاورز که ایفای نقش ماندگار او در فیلم سینمایی «مادر» به کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی از یادها نمی‌رود؛ سپس به حضور هنرمندان پیشکسوتی همچون عباس جوانمرد در خانواده هنرهای نمایشی اشاره کرد و گفت: حضور افرادی مثل عباس جوانمرد در خانواده هنرهای نمایشی ایران برای تئاتر کشور بسیار ارزشمند و مغتنم است. چهره‌هایی مانند جوانمرد به تئاتر ایران خدمت کردند اما گاهی ناچار به کوچ از کشور شدند.

او درباره زیان ناشی از غیبت بزرگان توضیح داد: بعضی از این هنرمندان زمانی به کشور بازگشتند و عده‌ای هم دیگر به ایران نیامدند. این غیبت برای ایران و هنرمندانش خسارت‌بار است. بزرگانی که کوچ کردند دیگر مثل سابق امکان فعالیت نداشتند و معتقدم وقتی این عزیزان در کشور رشد کردند باید محصول آنها نیز در کشور چیده شود نه اینکه خارجی‌ها کاشته‌های سرزمین ما را برداشت کنند.

بازیگر سریال به یاد ماندنی «سلطان و شبان» خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر به هیچ‌وجه قدر بزرگان ما را نمی‌دانند و آنها همواره در دیگر کشورها غریبه هستند. عزیزان هنرمند بدانند ما هرچه داریم از ایران است و باید خودمان را صرف انتقال تجربه به جوانان وطن کنیم. این درست نیست که داشته‌های ایران جای دیگر صرف شود. اگر مرد هستید باید در کشور خود کار کنید.

کشاورز با طرح درخواستی از رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و مسئولان اظهار کرد: همه باید به هنر تئاتر و هنرمندان نمایشی کمک کنیم. رسانه‌ها توجه داشته باشند و مسئولان دولت کمک کنند که البته منظورم از کمک، فقط پرداخت‌های مالی نیست، بلکه حمایت‌های معنوی نیاز است.

کد خبر : ۲۹۱۷۷۷