خبرگزاری کار ایران

در نشست جشن خانه سینما مطرح شد:

جشن پرهزینه نداریم/ کسی دل‌چرکین نشود

نشست خبری هفدهمین جشن سینمای ایران صبح امروز در حالی در خانه سینما برگزار شد که همایون اسعدیان(دبیر) و مازیار میری(مدیر اجرایی جشن) بر صرفه‌جویی هرچه بیشتر در برگزاری این جشن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسعدیان با اشاره به وضعیت امروز سینمای ایران گفت: دو نگاه برای برگزاری جشن وجود داشت. نگاه اول این بود که باتوجه به شرایط مالی اهالی سینما و همچنین مشکلات اقتصادی آن‌ها؛ آیا ما باید یک جشن متمول برگزار کنیم اما بعد گروهی دل چرکین شوند یا اینکه اصلاً جشن برگزار نکنیم.

وی ادامه داد: در این میان ما راه میانه را برگردیم و تلاش داریم که جشن را با کمترین هزینه برگزار کنیم و حتی به نوعی در پایان جشن آورده‌ای نیز برای خانه سینما از لحاظ مالی داشته باشیم. به همین دلیل تمام طراحی‌های ما براساس حداکثر صرفه‌جویی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه باید آیین‌نامه جشن تغییر کند و به نوعی به سمت تشکیل آکادمی حرکت کنیم؛ گفت: امیدوارم در روز بیست شهریور و در زمان برگزاری جشن اصلی مفاد آکادمی رونمایی و اعلام شود که از سال آینده جشن به شکل آکادمی برگزار شود.

اسعدیان با اشاره به اینکه امسال تغییرات مختصری در نوع انتخاب داوران به وجود آمده است؛ گفت: متاسفانه در سال قبل داورهای صنوف سینمایی خودشان نیز در مرحله داوری فیلم داشتند و بعضا کاندید نیز شده بودند و این امر دلخوریهایی را نیز به وجود آورده بودند. امسال ما به همه یازده صنف اعلام کردیم 55 داوری که انتخاب می‌شوند نباید خودشان فیلم داشته باشند و هر فیلمی که انتخاب می‌شود نیز نباید اعضایش در بین داوران صنوف مختلف حضور داشته باشند. البته این مسئله فقط درباره انجمن جلوههای ویژه با تساهل همراه بوده است.

اسعدیان با تاکید براینکه این جشن جشن صنوف سینمای ایران است؛ گفت: کاندیدهای فیلم‌ها باید حتماً عضو یکی از صنوف باشند زیرا این مراسم؛ جشن اعضای خانه سینما و صنوف سینمایی است و صحیح نیست که افراد غیرعضو در آن حضور پیدا کنند. البته در این بخش نیز با سه صنف بازیگران کارگردان‌های اول و فیلمنامه‌نویسان اول که تاکنون نتوانسته عضو صنف شوند با تساهل برخورد شده است. همچنین در بخش کارگردان‌های اول امسال بهجای دو تندیس فقط یک تندیس داده می‌شود و یک هیات 5 نفره استعداد جوان را معرفی می‌کند.

اسعدیان با اشاره به اینکه هیات انتخاب فیلمهای کوتاه،‌ مستند فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؛ گفت: در بخش سینمایی تمام فیلمهایی که از تیرماه سال قبل تا خرداد امسال امکان نمایش داشتند در جشن حضور دارند و فقط فیلم امروز به کارگردانی رضا میرکریمی به درخواست خود ایشان و با توجه به سمت ایشان در مدیریت خانه سینما از جشن خارج شده است.

وی ادامه داد: ما تلاش داریم برای جشن اسپانسر بگیریم البته بودجه جشن را از بودجه خانه سینما جدا کرده‌ایم. از طرف دیگر سازمان سینمایی نیز به صورت مستقیم بودجهای به ما اختصاص نداده اما درباره برخی جوایز صحبت‌هایی با سازمان سینمایی انجام دادیم.

مازیار میری(مدیر اجرایی جشن) نیز طی سخنانی گفت: 61 فیلم سینمایی واجد شرایط در جشن امسال هستند که این فیلم‌ها منهای آثاری هستند که در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده است. داوری فیلم‌ها از 17 مرداد در طی 14 روز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بخش مستند نیز فعالیت خود را از 20 تیر شروع کرده و 108 فیلم قرار است دیده شود و 40 فیلم از بین این فیلم‌ها انتخاب میشوند در بخش فیلم کوتاه نیز 360 فیلم دیده می‌شود و در بخش انیمیشن نیز 104 فیلم آماده نمایش است.

وی با اشاره به زمان برگزاری جشن‌های صنوف سینمایی گفت: 8 شهریور جشن انیمیشن، 11 شهریور جشن فیلم کوتاه، 14 شهریور جشن فیلم مستند، 17 شهریور جشن نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها و 20 شهریور جشن اصلی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اسامی هیات انتخاب و داوری که تاکنون قطعی شده است؛ افزود: در بخش مستند حضور داوران همچون عصمت شاکری، سیما امامی، آزاده گیتی، محمدعلی حسین‌نژاد، پیمان حقگو، امید روحانی و فرحناز شریفی قطعی شده است. در بخش فیلم کوتاه حضور افرادی همچون امیر مرتضوی، بهمن دادفر، داریوش یاری، سینا کرمانی‌زاده و طوفان نهان قدرتی، قطعی شده است و به زودی اسامی کامل داوران در بخش‌های مختلف سینمایی و همینطور صنوف دیگر اعلام می‌شود.

میری در باره داوری فیلمهای گروه هنر و تجربه گفت: 16 فیلم در این گروه به نمایش درآمده که ماهی و گربه، پرویز، انارهای نارس، روز مبادا و مردی که اسب شد؛ پروانه نمایش سینمایی داشتند و در جشن قرار دارند. برای 9 فیلم دیگر نیز در حال بررسی هستیم تا تصمیمی مناسب اتخاذ شود.

میری با اشاره به اینکه هزینه برگزاری جشن خانه سینما بسیار کم است؛ گفت: یک هیات صد نفره قرار است ده روز فیلم ببیند و فقط هزینه پذیرایی برای آنها تأمین می‌شود و هیچ دستمزدی اعضای هیات انتخاب، داوری نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: هزینه جشن خانه سینما برای 4 ماه کار مداوم و برگزاری چند جشن مختلف یک سی ام جشن‌های سینمایی ده روزه است و به طور مثال سال گذشته حداکثر 410 میلیون تومان هزینه شده بود و این مبلغ برای جشنی که حداقل 500 نفر در آن فعالیت می‌کنند؛ بسیار کم است.

میری با تشکر از خبرنگاران گفت: حضور اهالی رسانه در کنار ما همیشه مغتنم بوده و ما تلاش‌های آنها را در زمانی که خانه سینما  تعطیل بود در برای دفاع از سینما فراموش نمی‌کنیم.

وی درباره پوستر جشن گفت: آرمی برای جشن توسط آرش صادقی لواسانی طراحی شده و پوستر جشن نیز در 20 روز آینده رونمایی می‌شود.

کد خبر : ۲۹۰۱۵۳