خبرگزاری کار ایران

در مراسم افتتاح نمایش «اسم» مطرح شد:

گلایه‌ مرضیه برومند از آغاز بدون کارشناسی بازسازی تئاتر شهر

مرضیه برومند از «بٌلد» شدن بخش کم اهمیت گلایه‌هایش در نشست رسانه‌ای مدیرکل سابق هنرهای نمایشی اظهار تاسف کرد.

به گزارش ایلنا، نمایش «اسم» دومین تجربه کارگردانی لیلی رشیدی بعد از اجرای منولوگ «عاشقیت در پاورقی» است و از  شنبه ۶ تیرماه از ساعت ۲۳ شب در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌آید. در این نمایش حسن معجونی، لیلی رشیدی،‌ داریوش موفق، عباس جمالی و سارا افشار بازی می‌کنند.

اما  آیین آغاز این نمایش شامگاه پنج‌شنبه ۴ تیرماه در تماشاخانه ایرانشهر  با حضور  جمعی از چهره‌های شناخته شده فرهنگی و تئاتری آغاز شد. در میان مهمانان سرشناسی که آمده بودند تا در این مراسم شرکت کنند، برگزار شد که  شاید حضور داوود رشیدی و احترام برومند، پدر و مادر لیلی رشیدی که همزمان با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران به تماشاخانه ایرانشهر رسیدند مهمترین اتفاق شب افتتاحیه نمایش اسم بود. قرار بود زنگ آغاز این نمایش را داوود رشیدی بزند. اما او از مرضیه برومند خواست تا او این نمایش را افتتاح کند.

مرضیه برومند پیش از نواختن زنگ در صحبتی کوتاه از لیلی رشیدی و تئاتر گفت. او که صحبت‌های خود را با این جمله آغاز کرد که بالاخره لیلی ما هم کارگردان شد، افزود: «در یکی ازمصاحبه‌هایی که در این مدت لیلی انجام داده بود خواندم که گفته که نمی‌دانم کارگردان خوبی خواهم شد یا نه؟ اما من با توانایی و عشقی که از او سراغ دارم می‌دانم که کارگردان خوبی خواهد شد. او ذاتا تئاتری است  به آن عشق می‌ورزد. لیلی (رشیدی) بچه تئاتر است و خیلی در این سالها به تئاتر وفادار بوده است.»

برومند در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: وضعیت تئاتر خصوصا وضعیت سالن‌های تئاتر علی رغم هشدارهایی که قبل از بازسازی تئاتر شهر دادیم، باز هم این بازسازی بدون برنامه شروع شده است و نمی‌دانم تا کی می‌خواهد این سهل‌انگاری ادامه داشته باشد.

برومند  از خطر غلبه‌ی اقتصاد بر تفکر در تئاتر ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه اقتصاد در تئاتر از تفکر مهم‌تر می‌شود در حالیکه ویژگی اصلی تئاتر تفکر است و بعد اقتصاد.

مرضیه برومند اما در این مراسم در کنار صحبت‌هایی که در مورد وضعیت تاتر داشت با بیان این  که حرفی مدت‌هاست که روی دلم مانده است، گفت:«در نشست مطبوعاتی مدیرسابق مرکز هنرهای نمایشی که درباره وضعیت تئاتر برآشفته بودم به همه انتقاد کردم از رئیس‌جمهور، وزیر ارشاد گرفته تا مدیر مرکز و در پایان از یک بازیگر سخن گفتم و متاسفانه تنها چیزی که از آن مطلب بُلد شد، این بخش بازیگر بود. به هرحال چند روز بعد از آن ماجرا در نشست دیگر در حضور خبرنگاران از مهناز افشار عذرخواهی کردم و نمی‌دانم چرا دیواری کوتاه‌تر از ایشان پیدا نکرده بودم اما این مساله آنقدر که صحبت‌های قبلی‌ام بازتاب داشت، انعکاس نداشت.

او با اشاره به اینکه مهناز افشار به تازگی "مادر"شده است، گفت: الان مهناز افشار بچه‌دار شده است، من برای او و دخترش آرزوی خوشبختی و سلامتی می‌کنم. به هرحال یک بچه به دنیا آمده است و همه‌ی ما باید دعای خیرمان بدرقه راه این کودک باشد.

برومند ادامه داد: از همه کسانی که به من لطف دارند، می‌خواهم دعای خیرشان و همچنین لطف‌شان را از مهناز افشار دریغ نکنند. امیدوارم همه کودکانی که به دنیا می‌آیند، دنیایی بدون جنگ و خشونت داشته باشند.»

این هنرمند درباره تیتری که از صحبت‌های او در رسانه‌ها کار شد بیان کرد: «در آن نشست من از آقای روحانی و جنتی و مرادخانی و طاهری گله کردم و لابه‌لای این گله‌ها حرف‌هایی را راجع به مهناز افشار عریز شنیده بودم را زدم که متاسفانه این بخش از صحبت‌هایم در رسانه‌ها تیتر شد.»

لیلی رشیدی در بخش دیگری از  مراسم افتتاحیه نمایش چند دقیقه صحبت کرد، از همه مهمانانی که در این مراسم شرکت بودند تشکر کرد و افزود: «می‌خواهم به طور خاص از پدرم که در این مراسم شرکت کردند تشکر  کنم.» رشیدی البته جای لیلا حاتمی را که تا نیمه تمرینات همراه گروه بود در این مراسم خالی دانست و گفت: «خیلی دوست داشتم که لیلا امشب این جا باشد، اما به دلیل مسافرتی که برایش پیش آمد نتوانست به این مراسم برسد. لیلا از روز اولی که قرار شد این نمایش روی صحنه بروند همراه و در کنار من بود و چه در زمانی که داشتیم متن را می‌خواندیم و ترجمه از روی متن اصلی و در تمرین‌ها با من همراه شد. متاسفانه به خاطر برنامه‌ریزی اشتباهی که داشتیم نشد که تا پایان همراه این اجرا باشد.لیلا درگیر یک فیلم بود و ما فکر می‌کردیم می‌توانیم آماده شویم. اما در تمرین‌ها متوجه شدیم که با توجه به این که این نخستین حضور او در تئاتر است نمی‌توانیم در این زمان به این اجرا برسد. اما این باعث شد تا من به اجرای  بعدیم  فکر کنم که لیلا بتواند در آن بازی کند و قول داده‌ام که خانم خوشکام مادر لیلا هم در این اجرا باشد.»

نمایش «اسم» در حضور مهمانانی چون احمد مسجد جامعی، داوود رشیدی،احترام برومند، مرضیه برومند، راضیه برومند، زهرا حاتمی، پری صابری، عادل بزوده، امید روحانی، امیر اثباتی، کریستف رضاعی، اصغر همت، جمشید جهانزاده، فرزانه نشاط‌خواه، افشین هاشمی، امیرحسین صدیق، ستاره پسیانی، نوید محمد‌زاده، هوتن شکیبا، شبنم فرشادجو، رضا سرور، حمید پورآذری، بهزاد خداویسی افتتاح شد.

نام‌گذاری برای کودکی که هنوز به دنیا نیامده است باعث آن می‌شود که رازهایی که میان دوستان قدیمی بوده است برملا شود. نمایش اسم به کارگردانی لیلی رشیدی نوشته  ماتیو دولاپورت و الکساندر دولاپتولیربا ترجمه شهلا حائری هر شب از ساعت ۲۳ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

کد خبر : ۲۸۶۳۲۲