خبرگزاری کار ایران

گزارشی از پرفروش‌ترین موسیقی متن‌ها؛

حسین علیزاده در صدرِ آهنگسازانِ موسیقی فیلم + موسیقی

حسین علیزاده با سه آلبوم لاکپشت‌ها هم پرواز می‌کنند؛ دلشدگان و آواز گنجشک‌ها در صدر پرفروش‌ترین آلبوم‌هایی‌ست که در قالب موسیقی متن فیلم‌ها منتشر می‌شوند و در کنار او؛ کیهان کلهر و کریستف رضاعی حضور دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فهرست پرفروش‌ترین آلبوم‌هایی که در قالب موسیقی متن فیلم منتشر شده‌اند؛ در شهرکتاب تیراژه به شرح زیر است:

1- لاکپشت‌ها هم پرواز می‌کنند اثر حسین علیزاده

2-کنعان اثر کریستف رضاعی

3- دلشدگان اثر حسین علیزاده

4- جاده ابریشم اثر کیهان کلهر

5- آواز گنجشک‌ها اثر حسین علیزاده

لاکپشت‌ها هم پرواز می‌کنند

فیلمی است به نویسندگی، تهیه‌کننده‌گی و کارگردانی بهمن قبادی که در سال ۱۳۸۳ ساخته شده‌است. این فیلم با موضوع جنگی و درام که به زبان کردی در آن صحبت می‌شود که نام اولیه‌ی آن «ماهواره» یا «ستلایت» (به کردی: سەتەلایت) بود که پس از فیلم‌های زمانی برای مستی اسب‌ها و آوازهای سرزمین مادری‌ام؛ سومین فیلم بلند بهمن قبادی است.

این فیلم نخستین فیلمی بود که پس از اشغال عراق توسط آمریکا، در عراق ساخته شد. این فیلم به‌عنوان نماینده‌ی سینمای ایران برای اسکار ۲۰۰۴ انتخاب شد و با دریافت ۴۲ جایزه و حضور در ۷۳ جشنواره بین‌المللی در سراسر جهان، به پرافتخارترین فیلم ایران در عرصه‌ی جهانی مبدل گشت.

موسیقی متن این فیلم که توسط حسین علیزاده ساخته شده و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین موسیقی فیلم‌های ایرانی شناخته می‌شود؛ در سال 86 توسط نشر ماهور راهی بازار موسیقی شد.

در ادامه قطعه لالایی از این آلبوم را می‌شنوید:

240x2403423

کنعان

عنوان فیلمی سینمایی ساخته مانی حقیقی محصول سال ۱۳۸۶ است. داستان فیلم روایتگر بخشی از زندگی مینا (ترانه علیدوستی) و مرتضی (محمدرضا فروتن) در شرایط سخت و آستانه طلاق است.

اما موسیقی متن این فیلم در قالب آلبوم با عنوان کنعان توسط نشر هرمس منتشر شد که در آن علاوه بر موسیقی متن فیلم کنعان؛ موسیقی متن فیلم پرونده هاوانا" به کارگردانی علیرضا رئیسیان نیز قرار داشت. کنعان دومین همکاری کریستف رضاعی با مانی حقیقی پس از فیلم "آبادان" است.

در ادامه قطعه دوئت از موسیقی متن فیلم کنعان را می‌شنوید:

240x240ض

دلشدگان

سیزدهمین فیلم سینمایی علی حاتمی است. او این فیلم را در سال ۱۳۷۰ کارگردانی کرد. او در این فیلم، علاوه بر کارگردانی، نویسنده فیلم نامه، تهیه‌کننده و طراحی صحنه را نیز برعهده داشت.

از آن‌جا که داستان فیلم درباره موسیقی ایرانی است، سرشار از صحنه‌هایی است که به نوازندگی و فرهنگ اهالی موسیقی در دوران قاجار می‌پردازد. این صحنه‌ها با توانایی علی حاتمی در خلق فضاهای قدیمی همراه شده‌است. هم‌چنین می‌توان موسیقی فیلم را که حسین علیزاده ساخته‌است را به عنوان یکی از نقاط قوت آن برشمارد. این موسیقی با صدای آواز محمدرضا شجریان همراه شده‌ که به‌جای خواننده فیلم (امین تارخ) خواند؛ ولی اجازه لب‌خوانی به او داده نشد. به همین خاطر، در صحنه‌های تصنیف‌خوانی فیلم هرگز نمای بسته از خواننده دیده نشد. آواز تک تارخ که بعد از دل باختن به شاهزاده ترک(لیلا حاتمی) خوانده می‌شود از به یاد ماندنی‌ترین لحظات فیلم است.

فریدون مشیری به درخواست محمدرضا شجریان شعرها و آهنگ‌های فیلم را بررسی کرد و مورد بازبینی قرار داد. موسیقی متن این فیلم 15 سال پیش توسط نشر دل‌آواز منتشر شد.

در ادامه قطعه پیمانه‌ی عشق با صدای شجریان و شعر فریدون مشیری را می‌شنوید:

Delshodegan_ST

جاده ابریشم

"کیهان کلهر" نوازنده و آهنگساز ایرانی نیز موسیقی متن فیلم جاده ابریشم را که محصول سال 2005 است، ساخته. این آلبوم دارای 14 قطعه است که توسط گروه جاده ابریشم نواخته شده است. این گروه که اعضای اصلی آن را "گابریلا لنا فرنک"، "رابین ابو خلیل"، "جیووانی سولیما"، "سندیپ داس"، "سیامک آقایی" و "کالین جکسون" تشکیل می‌دهند، سال 1998 توسط "یویویاما"، هنرمند و نوازنده ویلن سل چینی ساکن امریکا تاسیس شد.

در ادامه قطعه موهینی اثر کیهان کلهر را می‌شنوید:

آواز گنجشک‌ها

آواز گنجشک‌ها نام فیلمی به کارگردانی مجید مجیدی، ساختهٔ سال ۱۳۸۶ است. این فیلم در مراسم اسکار ۲۰۰۹ نماینده سینمای ایران بود.

اما آهنگسازی‌های حسین علیزاده برای این فیلم در کنار آثاری منتشر نشده ملهم از موسیقی آن؛ در آلبومی که سال 87 توسط نشر هرمس منتشر شد؛ گردآوری شده‌اند. حسین علیزاده برای این فیلم جایزه سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را از جشنواره بین‌المللی فجر نیزبدست آورد. او پیشتر نیز دو بار این جایزه را دریافت کرده بود.

در ادامه قطعه فرار اثر حسین علیزاده را می‌شنوید:

240x240

کد خبر : ۲۸۶۱۴۰