خبرگزاری کار ایران

"ایده‌هایی برای دانشگاه" و "نگاهی به فلسفه‌ی رواقی" روی پییشخوان کتابفروشی‌ها

«ایده‌ی دانشگاه» و «فلسفه‌ای برای زندگی: روش‌های کهن رواقی برای زندگی امروز» از سری کتاب‌های اجتماعی و فلسفی نشر ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ دو کتاب جدید در حوزه‌ی علوم اجتماعی و فلسفه توسط نشر ققنوس منتشر شد.

ایده‌ی دانشگاه

کتاب «ایده‌ی دانشگاه» نوشته‌ی کارل یاسپرس با ترجمه‌‌ی مهدی پارسا و مهرداد پارسا در 175 صفحه منتشر شده است.

عناوین اصلی این کتاب عبارتنداز: حیات فکری (ماهیت علم و پژوهش علمی،روح وجود انسانی عقل، فرهنگ)؛ اهداف دانشگاه (تحقیق آموزش و پرورش، ارتباطات، دانشگاه به مثابع‌ی نهاد، کیهان دانش)؛ ملزومات وجود دانشگاه (عامل انسانی، دولت و جامعه).

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: کارل پاسپرس ایده‌ی دانشگاه را در پایان دیکتاتوری و بعد از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم نوشت، پس از آنکه بدترین فجایع از بیرون و درون بر سر دانشگاه‌های المان آوار شد وقتی این کتاب را می‌خوانیم گاهی احساس شگفتی می‌کنیم. برخی از ایده‌های پاسپرس چه‌بسا ما را شوکه کنند، یا به نظرمان بسیار غیرعملی یا حتی بدتر برسند. اما گاهی ایده‌هایی هم که مخالف به‌ کار بستن‌شان در دانشگاه‌های‌مان هستیم مستحق شنیده شدن و مورد تامل قرار گرفتن هستند. باید این کتاب را صدای انسانی بدانیم که پس از سال‌ها سرکوب و رنج، توانست باور خود را به ارزش جاودان و اساسا مهارناپذیر حقیقت بیان کند، و ما باید آن را تلنگری بدانیم برای داشتن نگاهی انتقادی به وضعیت خودمان.

در بیان ارتباط دولت و دانشگاه نیز گفته شده؛ حقیقت این است که روابط میان دولت و دانشگاه تقریبا همیشه پرتنش و متعارض بوده است. دولت به‌سادگی می‌تواند بر دانشگاه سلطه داشته باشد و درواقع آن را نابود کند، زیرا دانشگاه بدون دولت ناتوان است. بنابراین همه‌ی تعارضات باید به سطح فکری محدود شوند. ابتکار عمل باید از ذهن و روحی ناشی شود که توسط دانشگاه آشکار می‌شوند، دانشگاهی که باید ذهن توده‌ را به وضوح بخشیدن تفکر خود و مشخص کردن اهداف درست خود وادارد.

کتاب « ایده‌ی دانشگاه» در 1100نسخه و با قیمت 9500 تومان منتشر شده است.

فلسفه‌ای برای زندگی: روش‌های کهن رواقی برای زندگی امروز

فلسفه‌ی رواقی یکی از رایج‌ترین و مردمی‌ترین مکاتب فلسفی در روم باستان بود. نویسنده‌ی این کتاب خود آموزه‌های فلسفه‌ی رواقی را در زندگی به کار می‌بندد و در اثر حاضر تجارب شخصی‌اش را با خواننده در میان می‌گذارد. خوانندگان این کتاب می‌آموزند که چگونه دلهره و نگرانی را به حدالاقل برسانند و چگونه گذشته را فراموش کنند و به چیزهایی بیندیشند که هم‌اکنون تحت کنترشان است؛ به‌علاوه، یاد می‌گیرند چگونه با توهین، سالمندی و وسوسه‌ی جستجوی ثروت و شهرت مقابله کنند.

پیدایش مکتب رواقی (اشتیاق فلسفه به زندگی، رواقیان نخستین، مکتب رواقی رومی)؛ فنون روان‌‌شناسی رواقی (تجسم منفی، دوگانگی کنترل، تقدیر گرایی، خویشتن‌داری، تامل)؛ اندرز رواقی (وظیفه، روابط اجتماعی، توهین، غصه، خشم، ارزش‌های شخصی، تبعید، روزگار پیری، مرگ، در باب رواقی شدن) و مکتب رواقی برای زندگی امروز (افول مکتب رواقی، تجدیدنظر در مکتب رواقی، عمل به آموزه‌های رواقی) عناوین اصلی کتاب هستند.

کتاب « فلسفه‌ای برای زندگی: روش‌های کهن رواقی برای زندگی امروز» نوشته‌ی ویلیام بی.اروین با ترجمه‌ی محمد یوسفی در 336 صفحه با شمارگان 1650 نسخه و 17000 تومان منتشر شده است.

کد خبر : ۲۸۳۰۶۷