خبرگزاری کار ایران

احمدرضا درویش:

گمشده جهان امروز سیره و منش امام حسین (ع) است

درویش معتقد است موضوع نهضت امام حسین(ع) و قیام عاشورا بر فراز قله همه موضوعات جدی در جهان ایستاده است.

به گزارش ایلنا، احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» شامگاه 17 خرداد ماه با حضور در شبکه الکوثر و برنامه «مع المشاهدین» (با تماشاگران) به سوالاتی درباره این فیلم تاریخی - مذهبی که عید فطر در سینماهای ایران روی پرده می‌رود پاسخ داد.

درویش در این برنامه که با اجرای لیث ترابچی و تهیه کنندگی دارایی روی آنتن رفت با اشاره به اینکه به نمایندگی از همه دست اندرکاران تولید فیلم «رستاخیز» در این برنامه حضور یافته است، گفت: این فیلم یک هدیه از سوی خودم و دیگر همکارانم و همچنین از جانب سینمای ایران به همه جهان است که در آن بهموضوع اهل بیت و امام حسین (ع) پرداخته‌ایم.

وی زمان اکران «رستاخیز» را عید فطر دانست و بیان کرد: عرضه نمایش این فیلم به سالن های سینما محدود نمی‌شود و همانطور که می دانید فیلم به زبان های مختلف از جمله عربی، انگلیسی، ترکی، فرانسوی و ... ترجمه شده تا بتوان آن را از طریق دی وی دی در شبکه نمایش خانگی و شبکه های تلویزیونی کشورهای مختلف نیز عرضه کنیم.

کارگردان فیلم «دوئل» ادامه داد: نام عربی فیلم، «القربان» و نام انگلیسی آن Hussein Who Said No است.

درویش با تاکید بر اینکه آرزو دارد این فیلم به دست مخاطبان آن در همه جهان برسد، بیان کرد: با توجه به شرایطی که به جهان اسلام و به ویژه مناطق شیعه نشین تحمیل شده است، امیدواریم بتوانیم توزیع جهانی و منطقه ای خوبی داشته باشیم تا فیلم به دست مخاطبان آن برسد.

وی درباره دوبله فیلم «رستاخیز» توضیح داد: نسخه عربی در بیروت و توسط هنرمندان شاخص عرب دوبله شده است. همچنین دوبله فرانسوی نیز تکمیل شده و دوبله ترکی نیز در دست انجام است. با توجه به مضمون فیلم و دامنه و وسعت موضوع و جایگاهی که امام حسین (ع) در همه جهان دارد و بسیاری از ملت‌ها با نام سیدالشهدا آشنا هستند، لازم است «رستاخیز» به زبان های دیگری چون مالایی، اردو، کردی و ... نیز دوبله یا ترجمه و زیرنویس شود.

کارگردان فیلم «کیمیا» در پاسخ به اینکه زمان فیلم برای اکران چند ساعت خواهد بود؟ گفت: نسخه دی وی دی فیلم حدود 12 دقیقه کمتر از 3 ساعت خواهد بود ولی از آنجا که اکران فیلم در سینماها اقتضائات خود را دارد و به برنامه سینما و نوع سالن وابسته است، ما دو نسخه برای اکران در ایران در نظر گرفته‌ایم که نسخه عمومی 2 ساعت و 10 دقیقه است ولی برای برخی سالن‌ها و در سانس آخر نسخه ای با زمان اصلی اثر ارائه می‌شود.

در این بخش برنامه با اعلام اینکه سایت عربی فیلم «رستاخیز» به آدرس www.alqorbanmovie.com در دسترس علاقمندان است، به صورت زیرنویس این سایت معرفی شد. پخش آنونس عربی فیلم نیز از دیگر بخش های برنامه بود.

درویش همچنین در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که چرا سراغ سوژه قیام عاشورا رفته است؟ عنوان کرد: بهترین امکان برای ارتباط و گفتگو با جهان رسانه‌ها هستند و بین رسانه‌ها نیز رسانه های تصویری و صوتی و به ویژه سینما جایگاه مهم تری دارند. از سوی دیگر یکی از رسالت های هر کسی که وارد عرصه فرهنگ و هنر می‌شود این است که به موضوعات جدی ورود پیدا کند. حال به اعتقاد من موضوع نهضت امام حسین (ع) و قیام عاشورا بر فراز قله همه موضوعات جدی در جهان ایستاده است.

وی اضافه کرد: امام حسین (ع) متعلق به همه دوران‌ها است و جهان مدرن امروز به شدت به منش و اخلاق و سیره امام حسین (ع) احتیاج دارد و قاطعانه می گویم گمشده جهان امروز سیره سیدالشهدا است.

این کارگردان و نویسنده با اشاره به اینکه 11 سال پیش به اتفاق تقی علیقلی زاده تهیه کننده «رستاخیز» تصمیم به ساخت این اثر گرفته‌اند، گفت: ما تصمیم گرفتیم گامی کوچک در این عرصه گسترده برداریم. همه کسانی که نسیم وجود اهل بیت به مشامشان رسیده و فرهنگ ایشان را باور دارند علاقه دارند در مسیر فعالیت‌ها و کارنامه‌شان کاری داشته باشند که به نام امام حسین (ع) متبرک باشد و ما هم به چنین تبرکی احتیاج داشتیم.

به گفته وی، وقتی این مضمون برای ساخت فیلم انتخاب شد همه راه‌ها برای تولید اثر هموار شد و به برکت وجود سیدالشهدا فیلم به نتیجه رسید.

کارگردان فیلم «متولد ماه مهر» در بخش دیگری از این برنامه تصریح کرد: ما برای ساخت «رستاخیز» تحقیق و پژوهش های گسترده ای داشتیم و منابع مکتوب و غیرمکتوب زیادی مورد بررسی و مداقه قرار گرفت. پیش از آغاز مرحله نگارش فیلمنامه، تحقیقات شروع شد و ما از منابع شیعی و سنی بهره بردیم. لازم به ذکر است که در مغرب زمین و بین پژوهشگران تاریخی غیرمسلمان هم چهره های مطرحی وجود دارد که آنها نیز درباره نهضت امام حسین (ع) تحقیق کرده و آثاری را نگاشته‌اند که ما از این منابع نیز بهره برده‌ایم. برای جمع آوری مستدانی از نوع زیست اجتماعی جهان عرب در آن دوران بازدیدهایی از موزه های مطرح دمشق، ترکیه، مراکش و ...داشتیم و طراحان صحنه و لباس ما از آثار موجود در این موزه‌ها نمونه برداری کردند.

وی با تاکید بر اینکه در ساخت «رستاخیز» از مشاوران زیادی از ایران تا کشورهای عربی بهره برده است، بیان کرد: گرچه این فیلم در حوزه سینمای مستند نیست ولی تحقیقات آن مستند است و اصل کار بر تطبیق با مستندات استوار بود.

درویش در جواب به این سؤال که هزینه ساخت «رستاخیز» چگونه تأمین شده است؟ گفت: این فیلم گرچه در ایران تولید شده است ولی می‌توانیم آن را متعلق به همه جهان اسلام بدانیم و هدیه ای است به همه جهان. یکی از اهدافی که ما هنگام ساخت فیلم بدان توجه داشتیم این بود که به هیچ وجه از پول بیت المال استفاده نکنیم و هزینه ساخت اثر از سوی محبان سیدالشهدا تأمین شد؛ مانند همه کارها و آیین های عاشورایی و حسینی که به همت مردم و عاشقان امام حسین (ع) پیش می‌رود. این فیلم در بخش سرمایه گذاری تولید مشترک است زیرا دو شرکت خارجی یکی در کویت و دیگری در انگلستان به صورت هلدینگ در تولید مشارکت داشتند بدین معنا که اگر فردی در خارج قصد همراهی در ساخت «رستاخیز» را داشت به این دو شرکت مراجعه می‌کرد.

کارگردان «رستاخیز» فیلمش را تولید بخش خصوصی دانست و عنوان کرد: از منظر شیوه تأمین منابع مالی تجربه منحصر به فردی را پشت سر گذاشتیم که در تولیدات بعدی سینمای ایران نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: مشارکت و همدلی هنرمندان خارجی نیز مثال زدنی بود و ما توانستیم به این هدف که فیلمی فراتر از مرزهای جغرافیایی یک کشور بسازیم، دست یابیم. نحوه همکاری ما با عوامل خارجی نیز بدین شکل بود که شخصاً به کشورهایشان مراجعه کرده و با آنها مذاکره داشتیم و سپس در ایران تست های لازم گرفته شد و آنها نیز با آغوش باز و به دلیل نام بلند امام حسین (ع) و اعتماد به سینمای ملی ایران به پروژه پیوستند.

کارگردان «سرزمین خورشید» با تاکید بر لزوم شناخت ظرفیت‌ها و بازارهای بزرگ جهان اسلام گفت: باید بررسی شود که سهم مسلمانان و جهان اسلام از سینمای جهان چقدر و جایگاه آن کجا است.

درویش درباره آرزوی خود برای فیلم «رستاخیز» بیان کرد: آرزو دارم این فیلم به دست مردم جهان برسد و به طور مثال مردم مناطقی که درگیر جنگ هستند و مهاجران سوری که در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند به این فیلم دسترسی پیدا کنند تا با دیدن آن قدری از آلامشان تسکین یابد و قلب هایشان آرام شود. امیدوارم به برکت نام امام حسین (ع) فیلم در پاکستان و افغانستان نیز مخاطبان خود را پیدا کند.

در ادامه برنامه خانمی از عربستان سعودی به صورت تلفنی سؤال خود را درباره زمانی که صرف ساخت «رستاخیز» شده است، پرسید که درویش گفت: 3 سال تحقیقات و نگارش فیلمنامه طول کشید. 2 تا 2 سال و نیم پیش تولید داشتیم و در این مدت 4 شهر را در قالب دکور ساختیم. 11 ماه فیلمبرداری کردیم و بیش از 17 ماه مراحل پس از فیلمبرداری در استودیو مولینر در لندن شامل تدوین، صداگذاری، ویژوال افکت و تصویرهای مجازی زمان برد. 3 ماه هم برای ساخت و اجرای موسیقی وقت صرف شد که استفان واربک برنده جایزه اسکار برای فیلم «شکسپیر عاشق» ساخت موسیقی را برعهده داشت و ارکستر فیلارمونیک بلژیک قطعات آن را نواخت. در کل این پروژه برای من و تهیه کننده 11 سال زمان برد که در مقابل عظمت موضوع، زمان زیادی نیست.

کارگردان «رستاخیز» در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به اینکه همه فیلمبرداری در ایران انجام شد، بیان کرد: فرهاد قائمیان بازیگر نقش حر که خودش خادم اهل بیت است در صحنه جنگ اصلی و در دمای 50 درجه در بیابان های بم و در حالیکه خفتان و زره به تن داشت و با شمشیر سنگین صحنه جنگ را بازی می‌کرد، روزه نیز بود تا نذرش را ادا کند. همه عوامل از صمیم قلب و با ارادت ویژه به امام حسین (ع) در پروژه «رستاخیز» حضور یافتند و امیدواریم هم خداوند هم سالار شهیدان از ما راضی باشند.

فیلم «رستاخیز» همزمان با عید سعید فطر با سرگروهی سینما آزادی در تهران و شهرستان‌ها اکران خواهد شد.

رستاخیز به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش، تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده و مدیریت تولید علی قائم‌مقامی ساخته شده و موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز پخش فیلم را برعهده دارد.

عوامل اصلی تولید فیلم عبارتند از مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان، طراح صحنه و لباس: مجید میرفخرایی، طراح چهره‌پردازی: میرمحسن موسوی مدنی، صدابردار: یدالله نجفی، جلوه‌های ویژه میدانی: حمیدرضا سلیمانی، جلوه‌های بصری: سایمون فریم، تدوین: طریق انوار، موسیقی: استفان واربک، طراحی صدا، صداگذاری و میکس: جرمی پرایز، دان جانسون،  امیرحسین قاسمی، ریچارد کانوی، فیلمبردار: علیرضا برازنده، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: دانش اقباشاوی، مدیر امور پس از فیلمبرداری: کامران سحرخیز، تهیه‌کننده جلوه‌های بصری: بهروز پاک نهاد، مدیر روابط عمومی: نغمه دانش آشتیانی، همکاران روابط عمومی: پریسا ساسانی و مریم قربانی نیا

سایت «رستاخیز» به آدرس www.rastakhizmovie.com برای جدیدترین اطلاعات، عکس‌ها و آنونس‌های مربوط به فیلم در دسترس است.

کد خبر : ۲۸۲۲۳۳