خبرگزاری کار ایران

از عباس کیارستمی تا على دایی در حراج تهران

چهارمین حراج تهران با ارائه ١٢٦ اثر و فروش ١٢٥ اثر به کار خود پایان داد که با درنظر داشتن فروش ١٠٠ درصدى سه دوره گذشته، از منظر تعداد فروش نیز حائز یک رکورد کم نظیر است.

به گزارش ایلنا؛ چهارمین حراج تهران با فروش ٢١ میلیارد و ٤٠ میلیون تومانى به کار خود پایان داد. علیرضا سمیع آذر(رییس حراج تهران) از استراتژى صحیح دولت در حمایت از بخش خصوصى تقدیر کرد و این تلاش و پشتیبانى معنوى را دلگرم کننده و امیدبخش خواند.

از وزیر ارشاد تا على دایی در حراج تهران

عصرگاه سه شنبه پنجم خرداد، بخش نمایشگاهى سه روزه چهارمین حراج تهران در سالن زرین هتل پارسیان آزادى آغاز به کار کرد. در همان ساعات اولیه افتتاح این رویداد على جنتى وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى به همراه مرادخانى معاون هنرى‌اش‌، کاظمى مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر و ملانوروزى مدیرکل تجسمى ارشاد از آن دیدارى دو ساعته داشت. گفتگوهاى وزیر ارشاد با هنرمندان به خصوص سیدمحمد احصایى، على اکبر صادقى، على شیرازى و جلیل رسولى و خوش و بش وزیر ارشاد و على دایى، کاپیتان و سرمربى اسبق تیم ملى از اتفاقات جالب توجه این روز بود. على دائى غیر از افتتاحیه در روز برپایى حراج هم در این اتفاق فرهنگى اقتصادى حاضر بود. 

شهرام ناظرى، سیدمحمد بهشتی،  پرى صابرى، فرشید مثقالى، تاها بهبهانى، کوروش شیشه‌گران و فرشته طائرپور و  شمار بسیارى از مدیران گالرى‌ها از دیگر حاضران در افتتاحیه پنجم خرداد بودند. عباس کیارستمى و بهنام کامرانى نیز در روزهاى بعد از بخش نمایشگاهى حراج دیدن کردند.

معاون هنرى وزارت ارشاد در حاشیه حراج تهران اعلام کرد: از هر رویدادى که بخش خصوصى با مجوزهاى رسمى مراجع ذیصلاح برگزار کند، حمایت خواهیم کرد.

او تاکید کرد: توسعه هنر و ورود آن به متن زندگى مردم یکى از اهداف جدى ماست و روشن است که دولت براى تحقق چنین منظرى روى کمک بخش خصوصى حساب باز کرده است؛ از این رو ما مشتاقانه هر رویداد هنرى که با مجوزهاى لازم برگزار شود را حمایت مى‌کنیم و در عین حال، نظارت را به عنوان دیگر مسئولیت خویش به خوبى انجام مى‌دهیم.

مرادخانی افزود: حراج تهران طبق مقررات و براساس مجوزهاى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتار کرده است؛ این مجوزها اصالت آثار راه یافته به حراج  و صحت شیوه برپایی حراج را دربرمى‌گیرد و ما با حضور کارشناسان بر روند آن نظارت داریم.

او ارائه آثار اساتید کلاسیک هنر ایران را جذاب‌ترین بخش چهارمین حراج تهران اعلام کرد و ابراز امیدوارى کرد با ورود اینگونه آثار به مارکت هنر، جامعه ایرانى با دقت افزون ترى با قدمان و بزرگان هنر این سرزمین آشنا شوند.

سیدمحمد احصایى، هنرمند پیشکسوت و صاحب‌نام نیز در باره این حراج گفت: این حراج سبب می‌شود افراد جامعه به هنر توجه کنند. عده‌ای که در فراغت مالی زندگی می‌کنند و توجه به هنر و زیبایی هم دارند و هنر در زندگی عادی‌شان دخالت می‌کند، به واسطه حراج می‌توانند به آثار هنری دسترسی داشته باشند. افراد پس از مدتی با عرضه آثار هنری یا با دادوستد آنها، متوجه لزوم زیبایی در زندگی می‌شوند. اگرچه من گمان می‌کنم در رویدادهایی مثل حراج تهران، نیاز فرهنگی اندکی بر بُعد دادوستد سایه انداخته است. در هرحال این حراج، پیشامد مبارکی است.

پرویز تناولى، مجسمه‌ساز صاحب سبک  که همچنان رکورددار فروش در خاورمیانه است نیز گفت: در همه جای دنیا، برگزاری حراج‌های هنری مرسوم است و ما در ایران سال‌ها چنین چیزی را کم داشتیم و برای فروش آثار ایرانی، صرفا به حراج‌های هنری خارج از کشور که دور از دسترس هنرمندان بود، اتکا می‌کردیم. به طورکلی حراج‌ها علاوه بر تعیین قیمت آثار، اقتصاد هنر را نیز قرص و محکم می‌کند.

مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اسلامى و رئیس موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به  حرفه‌ای عمل کردن حراج تهران در زمینه فروش آثار تجسمی گفت: از هر فرصتی که به معرفی و فروش آثار تجسمی کمک کند  و هر رویدادی که بتواند به هنرهای تجسمی که یکی از مهمترین بخش‌های هنری کشور است  یاری برساند است؛ بسیار خوشحال می‌شوم. حراج تهران یکی از رویدادهایی است که توانسته در این چهار دوره بسیار خوب عمل کند. در واقع این حراج علاوه بر این که جنبه‌های فروش آثار تجسمی را در نظر گرفته توانسته بسیاری از علاقمندان آثار تجسمی را متوجه خود کند و نشان دهد  هنرهای تجسمی می‌تواند به عنوان یک اثر فاخر فرهنگی و به لحاظ اقتصادی به عنوان یک سرمایه اقتصادی در جامعه مطرح باشد.

او؛ رونق بازار هنر و توسعه اقتصاد هنر را یکى از ضرورى‌ترین پایه‌هاى توسعه هنر خواند و گفت: امروزه شاهد فارغ‌التحصیل شدن جمعیت بسیارى از دانشجویان هنر هستیم. آنها حق دارند از راه هنر زندگى خود را بگذرانند لذا باید با ساز و کارهایى مانند حراج تهران و خلق فرصت‌هاى مشابه، مقوله فروش آثار هنرى گسترش یابد تا جمعیت چند برابر شده هنرمندان امروز ایران امکان امرار معاش از راه هنر را پیدا کنند.

رشد ١٩٠ درصدى نسبت به مجموع برآورد قیمت کمینه

چهارمین حراج تهران با ارائه ١٢٦ اثر و فروش ١٢٥ اثر به کار خود پایان داد که با درنظر داشتن فروش ١٠٠ درصدى سه دوره گذشته، از منظر تعداد فروش نیز حائز یک رکورد کم نظیر است؛ دیگر شاخصه شایان توجه این دوره رشد ١٩٠ درصدى فروش نسبت به مجموع برآورد کمینه آثار است: مجموع قیمت‌هاى پایه این دوره ١١ میلیارد تومان بود که با توجه به فروش ٢١ میلیارد و ٤٠ میلیون تومانى این درصد بسیار خیره‌کننده حاصل آمده است.

این فاکتور مهمترین مولفه براى موفقیت یک حراج آثار هنرى در سراسر دنیا محسوب مى‌شود.

کد خبر : ۲۸۰۹۶۹