خبرگزاری کار ایران

ایوبی: توسعه جز با تکیه بر فرهنگ و هنر ممکن نیست

رییس سازمان سینمایی در مراسم افتتاح پردیس سینمایی شهر فیروزه گفت: ۲۰ ماه پیش سینماگران خواستار تعطیلی سینما‌ها بودند اما امروز شاهد موج جدیدی از سینماسازی در کشور هستیم.

به گزارش ایلنا، سه سالن پردیس سینمایی «شهر فیروزه» با حضور حجت الله ایوبی و جمعی از مدیران و سینماگران شامگاه دوشنبه(۴ خرداد) در نیشابور با ظرفیت ۵۸۷ نفر آغاز به کار کرد.

رییس سازمان سینمایی در این مراسم با بیان اینکه راه‌اندازی این سه سالن، اتفاق خوبی برای نیشابور به عنوان مهد بزرگانی چون خیام و عطار نیشابوری است؛ گفت: همه ما ایرانیان به این شهر می‌بالیم و امروز برای ما مدیران و سینمای ایران روز خوبی است و احداث این سه سالن، نشان از نوزایی و تولدی دیگر در سینمای ایران است.

ایوبی یادآور شد: خراسان یعنی زادگاه خورشید و باید حق این سرزمین در عرصه فرهنگی ادا شود.

وی اظهار کرد: منطق‌الطیر عطار اثری جهانی است؛ ژان کلود کریر با نمایشنامه‌ای یک نفره را برگرفته از این اثر با عنوان گفت‌و‌گوی پرندگان در سراسر دنیا سفر کرد و همه مخاطبان دنیا دیدند که روایت مرغان عطار، مخاطب را برای برگشتن به خویشتن خویش دعوت می‌کند.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: از اینکه در این شهر سینما نداشتیم و سروری‌ها چراغ سینما را در این شهر روشن نگاه داشتند تشکر می‌کنیم؛ ملت ما ملت تاریخ و تمدن است و در هنرهای سنتی سرآمد دنیا است. این ملت به رغم اینکه پای در گذشته دارد نگاهش به آینده است.

ایوبی در این باره توضیح داد: مردم ایران بلافاصله خود را با سینما وفق دادند و امروز سینمای ایران جزء بر‌ترین سینماهای دنیا است. کمتر جشنواره‌ای در دنیا می‌بینید که فیلم‌های ایرانی در آن حضور نداشته باشند.

وی گفت: سال گذشته سینمای ایران بیش از ۲۰۰ جایزه در عرصه بین المللی کسب کرد و می‌توان سال ۹۳ را سال نوزایی سینمای ایران دانست.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: سینماگران ما در فضایی نفس می‌کشند که در آن عطار، خیام و شمس تبریزی خوانده شده است و سینماگران با تکیه بر این مهم، با آثار ارزشمند، دنیا را محو خود می‌کنند.

ایوبی ادامه داد: اگر به ۲۰ ماه گذشته بازگردیم می‌بینیم شرایطی وجود داشت که سینماگران خواستار تعطیلی سینما‌ها بودند اما امروز شاهد موج جدیدی از سینماسازی در کشور هستیم و امیدواریم عقب ماندگی‌های تاریخی در این بخش جبران شود.

وی تصریح کرد: آوردن یک جشنوارهٔ منطقه‌ای به نیشابور کمترین کاری است که می‌توان برای این شهر انجام داد و امیدوارم برای ساخت فیلم دیگر نیازی به مهاجرت به تهران نباشد و تمرکز زدایی از جمله اهداف ما است.

رییس سازمان سینمایی به همراهی و نگاه فرهنگی مدیران شهر نیشابور اشاره کرد و افزود: از اینکه این شهر زیبا و تاریخی – فرهنگی از مدیران فرهیخته‌ای در دولت تدبیر و امید بهره می‌برد و امور به دست آنان است خوشحالیم. امروز به این حقیقت رسیده‌ایم که توسعه جز با تکیه بر فرهنگ، هنر، ادبیات، شعر، سینما و... ممکن نیست.

ایوبی گفت: سال‌ها به عنوان دانشجو، مدیر و رایزن فرهنگی در کشورهای دیگر نشیندم که به عنوان نمونه فردی به نقل از ویکتورهوگو چیزی بیان کند اما از مجریان رادیوهای فرانسوی شنیدم که می‌گفتند خیام چنین گفت. در شوروی سابق و روسیه امروز بیش از ۱۰۰ ترجمه از خیام وجود دارد؛ خیام به ما آموخت لحظه‌ها را دریابیم و این شاعر حق دارد که جهانی شود.

وی اظهار کرد: امیدوارم روزهای خوبی در انتظار سینما و مردم شایسته نیشابور باشد و معتقدم تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی و بحران هویت، همانگونه که عطار گفت بازگشت به خویشتن خویش است.

«جهانگیر سروری» نیز با اشاره به مراحل ساخت پردیس سینمایی «شهر فیروزه» اظهار کرد: تلاش کردیم با بهسازی و توسعه این سینما، مجموعه‌ای مناسب با سلیقهٔ مردم نیشابور را به وجود آوریم.

وی یادآور شد: این مجموعه برای نخستین بار در سال ۶۴ احداث و در سال ۶۸ با ظرفیت ۶۵۰ صندلی در دو طبقه به بهره برداری رسید و در این سال‌ها این سینما تا آستانه تعطیلی پیش رفت اما با کمک مسوولان، به فعالیت خود ادامه داد.

مدیر پردیس سینمایی فیروزه توضیح داد: امروز سینما فیروزه دارای سه سالن مجهز به سیستم پخش دیجیتال و سیستم صوتی دالبی است. ظرفیت کنونی این سینمای مدرن ۵۸۷ نفر است و پس از سینما هویزه مشهد، هیچ سالنی در استان خراسان دارای چنین امکاناتی نیست.

سروری ادامه داد: این اتفاق با حمایت مدیریت موسسه سینما شهر رخ داد و از تلاش و همکاری همه مدیران مربوطه استانی نیز که در این راه همراه ما بودند تقدیر می‌کنم.

مظفری فرماندار استان نیشابور نیز در ادامه این مراسم گفت: ظرفیت و امکانات فرهنگی خوبی در نیشابور وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و باید بیش از پیش ما نیشابوری‌ها دست در دست یکدیگر دهیم و در این عرصه فعالیت کنیم.

وی اظهار کرد: ما از مدیریت سینمایی کشور درخواست داریم یکی از جشنواره‌ها در نیشابور برگزار شود و این شهر با سبقه فرهنگی و تاریخی، دارای یک رویداد سینمایی منطقه‌ای باشد.

«ابوالحسن داودی» کارگردان رخ دیوانه نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی نیشابور اظهار کرد: با راه اندازی سه سالن مدرن در نیشابور احساس خوبی دارم.

وی یادآور شد: از زمانی که چشم باز کردم نیشابور، جز معدود شهرهایی بود که سه سینما داشت و مردم این شهر بیش از نیم قرن است که با سینما آشنا هستند. البته از منظر من سهم نیشابور بیش از سه سالن است.

کارگردان رخ دیوانه یادآور شد: نیشابور می‌تواند به مهد یک فرهنگ مشترک سینمایی در منطقه تبدیل شود و بهترین شهرک‌های سینمایی را می‌توان در نیشابور بنا نهاد و سرویس‌های ما در عرصه سینما، می‌تواند دیگران را به این منطقه بکشاند.

داودی تاکید کرد: علاقه‌مند هستم در نیشابور فیلم بسازم اما امکانات این شهر کافی نیست و این شهر می‌تواند به بازار کاری خوبی برای گروه‌های سینمایی منطقه تبدیل شود.

در این مراسم از  مجید مسچی(مدیرعامل موسسه سینماشهر)، طباطبایی(معاون وی)، رفیعی‌نژاد(طراح داخلی سینما فیروزه) و جهانگیر سروروی(مدیر و مالک سینما شهر فیروزه) تقدیر شدند.

نمایش فیلم رخ دیوانه بخش پایانی این مراسم بود.

کد خبر : ۲۷۹۷۹۳