خبرگزاری کار ایران

رایزنی هنرمندان و احمد مسجد جامعی نتیجه داد؛

شورای شهر تهران با «سین هشتم» همراه شد

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۳۷۱

رضا کیانیان‌، حسین پاکدل‌ و حبیب احمدزاده به نمایندگی از هنرمندان حاضر در حرکت «سین هشتم؛ سرپناه» با اعضای شورای شهر تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این دیدار که به دعوت دکتر حافظی مسئول بخش سلامت شورای اسلامی شهر تهران  در دفتر این شورا انجام شد، این سه هنرمند با تشریح  حرکت «سین هشتم؛ سرپناه» که حرکتی فرهنگی اجتماعی از سوی هنرمندان در حمایت از بی‌خانمانان است، توضیح دادند که بی‌خانمان بودن درصدی از افراد جامعه به دلایل مختلف از جمله بزهکاری، اعتیاد، طرد شدن از خانواده، عدم تعادل رفتاری و روانی و صدها معلول دیگر علت هجوم افراد کارتن‌خواب به نقاط پرت و بی‌پناه شهرهای بزرگ، جزو بلایای ناخوشایندی است که همه شهروندان نسبت به آن مسئولند.

این هنرمندان با اشاره به شکل‌گیری حرکت «سین هشتم، سرپناه» در اسفند سال گذشته یادآور شدند: ازآنجاکه که دولت و نهادهای مرتبط توان و امکان ریشه‌کن کردن کامل این بلیه را ندارند و درهمه کشورها سازمان‌ها، اصناف، طبقات اجتماعی و تشکیلات مردمی در این خصوص وارد عمل شده و به شکلی خودجوش اقداماتی انجام می‌دهند؛ از زمستان سال قبل و با توجه به نزدیکی ایام نوروز تعدادی از هنرمندان تصمیم گرفتند در این زمینه به کمک دولت آمده و گام‌های عملی در این  زمینه بردارند. چراکه این افراد به دلیل عدم دسترسی به امکانات بهداشتی ناقل انواع و اقسام بیماری و استفاده و پخش انواع مواد مخدر در سطح جامعه هستند و بدین نحو بخشی از امنیت اجتماعی به مخاطره افتاده است.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز بعد از شنیدن سخنان هنرمندان قول داد که از طرف این شورا هر کمکی که مقدور باشد، انجام دهد تا از این ظرفیت، برای بهبود وضعیت شهر تهران استفاده شود.

وی همچنین قول داد که جدای از مسئولیتش در شورای شهر، به صورت شخصی نیز با این حرکت همراهی کند و هدیه‌ای را به «سین هشتم» ببخشد.

در این دیدار از سوی هنرمندان پیشنهاد شد برای حفاظت درست از هدایا و چون تهران فاقد موزه مختص به خود است، در آینده در چند مرحله موزه‌ای اختصاصاً برای تهران تشکیل شود تا علاوه بر تجمیع آثار، یادبودها و نمادهای مربوط به تهران، این هدایا به عنوان نماد همدلی شهروندان با ساماندهی پایتخت در بخشی از این موزه جای داده و روز به روز به حجم آن افزوده شود.

در این جلسه تأکید شد تا این زمان تمامی هدایا و جوایز اهدایی ثبت شده ولی نزد هنرمندان صاحب اثر می‌ماند تا زمان موعود به شورای کاری طرح برای تجمیع تحویل داده شود.

در همین راستا مسجد جامعی وعده داد که این طرح را به صورت کلان در شورای شهر مطرح می‌کند چرا که این پیشنهاد نیازمند مطالعه تحقیق و بررسی است.

او همچنین قول داد علاوه بر این، برای گرفتن ساختمانی برای اسکان بی خانمان‌ها پیگیری‌های لازم را با نهادهای مختلفی مانند وزارت کشور‌، شهرداری ، وزارت کار، وزارت بهداشت و ... انجام  ‌دهد.

هنرمندان حاضر در این جلسه با اشاره به وضعیت نامطلوب زندگی بی‌خانمانان تاکید کردند که حتما باید ساختمانی برای اسکان این اشخاص در نظر گرفته شود تا تیم‌های پزشکی و روان‌پزشکی به صورت داوطلب در کنار این افراد باشند تا آنها بعد از درمان‌ها و آموزش‌های لازم  بتوانند زندگی عدی‌تری را ادامه دهند.

آنها همچنین تاکید کردند که همراهی هنرمندان در این حرکت، فقط با اهدای هدیه تمام نمی‌شود، بلکه هر یک از هنرمندان حاضر، در تمام مراحل همراه طرح هستند و بسته به موقعیت و شرایط ، به وسیله حضور فیزیکی یا از طریق حضور در جلسات، امور دیگر را پیگیری خواهند کرد.

در این دیدار مقرر شد دکتر حافظی تمام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری جلسات بعدی را از طریق بخش سلامت شورای شهر انجام دهد.

لازم به یادآوری است سال گذشته رخشان بنی‌اعتماد جایزه جشنواره «آسیا پاسیفیک» فیلم «قصه‌ها» را به حمایت از زنان بی خانمان اختصاص داد و چند روز بعد به پیشنهاد و دعوت رضا کیانیان از دیگر هنرمندان، قرار شد در کنار سفره هفت سین یک سین هشتم به صورت نمادین قرار داده و آن اراده ایجاد سرپناه برای بی‌سرپناهان است تا همگی در این ایام و بعد از آن متوجه باشیم تعدادی از هموطنان ما به هردلیلی بی‌خانمان هستند.

پیرو این دعوت بسیاری از هنرمندان و شخصیت‌های صاحب‌نام با اهداء یک اثر یا جوایز معتبری که در حوزه کاری خود دریافت کرده‌اند، به این حرکت پیوسته و همراهی و همدلی خود را اعلام کردند.

در آغاز قرار بود این هدایا پایان بهار طی یک مراسم حراجی به فروش رسیده و اعتبار آن در اختیار تشکیلات مرتبط با این امر یعنی سرپناه سازی برای این گونه افراد قرار گیرد، اما بعد با استمرار حرکت شتابنده «سین‌هشتم، سرپناه» و زیاد شدن تعداد این هدایا و جوایز قرار بر این شد برای جلوگیری از پراکنده شدن این گنجینه، زیر نظر یک شورا، کل آثار به صورت یکجا توسط حامیانی مالی خریداری و در محلی ثابت به صورت موزه‌ای و یادگار نگهداری شود و این حرکت تا به نتیجه رسیدن مطلوب ادامه پیدا کند و هنرمندان و صاحبان حرف مختلف در طول سال هم با همراهی و هدلی خود توجه افکار عمومی و صاحبان سرمایه را بدین معضل جلب کنند و از طرف دیگر با یک برنامه ریزی مناسب از ازدیاد و گسترش این بلیه جلوگیری شود.

هدف غایی این حرکت این است که هنرمندان و شخصیت‌های صاحب‌نام با حضور و حمایتِ مداوم خود از این رویداد باعث جلب توجه افکارعمومی و جلب همدلی اقشار صاحب سرمایه برای حل معضلاتی از این دست باشند.

تاکنون بسیاری از چهره‌های مطرح هنر در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و ادبیات، روزنامه‌نگاری و ...  با این حرکت همراهی کرده‌اند. هنرمندان حاضر در این حرکت خوستار همراهی دیگر اقشار جامعه مانند ورزشکاران، چهره‌های فرهنگی، اجتماعی، اندیشمندان و ... هستند.  

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز