خبرگزاری کار ایران

شهرام ناظری:

چرا فردوسی از رپرتوار موسیقی ایرانی کنار رفته است؟

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۷۹۴

شهرام ناظری روز گذشته در مراسم معرفی آلبوم«درفش کاویان»اش در دانشگاه تهران؛ به اجرای آواز نیز پرداخت.

به گزارش ایلنا؛ این مراسم که در حاشیه همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد؛ از ساعت 17:30 در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران آغاز شد.

شهرام ناظری در بخشی از این مراسم به سخنرانی برای حاضران در سالن پرداخت. او درباره این آلبوم که حدود یک سال قبل رونمایی شده بود؛ گفت: سؤالی که باید در خصوص فردوسی و موسیقی ایرانی مطرح کرد این است که چرا خوانندگان مطرح به سراغ فردوسی نرفتند و اشعار او را اجرا نکردند و باید پرسید که چرا فردوسی از رپرتوار موسیقی ایرانی کنار رفته است.

این خواننده در ادامه افزود: در صد سال گذشته فردوسی غایب بزرگ موسیقی ایرانی بوده است. خود من به دلیل کرد بودنم و توجهی که نسبت به فرهنگ باستان و قدیمی ایران داشته‌ام و همچنین علاقه شدیدی که به ادبیات حماسی داشته‌ام در این زمینه بیشتر کار کرده‌ام.

وی همچنین عنوان کرد: خوشبختانه طرز بیان حماسی هم در کارهایم بوده است که می‌تواند با اشعار شاهنامه صدایم جفت شود. موسیقی سنتی بیشتر تمرکزش روی غزل بوده و 90 درصد آوازهایی که در موسیقی سنتی خوانده شده‌اند روی اشعار سعدی و 10 درصد آن هم به حافظ اختصاص داشته است. اما فردوسی جایی در این میان نداشته است. تا چند سال پیش ما مجوز اجرای اشعار شاهنامه را نداشتیم. خوشبختانه اکنون این ممانعت برطرف شده و توانستیم با موسیقی مقامی به سراغ اشعار فردوسی و بیان حماسه‌های او برویم.

در بخش دیگری از این مراسم شهرام ناظری ضمن مواجه شده با تشویق‌های مکرر دانشجویان حاضر در سالن، اجرای زنده همراه با سه‌تار پرداخت.

 در قسمت‌هایی از این مراسم میرجلال‌الدین کزازی نیز به سخنرانی پرداخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز