خبرگزاری کار ایران

ژاک رانسیر و پیتر آزبورن به ایران سفر می‌کنند/ سرسنگی کاندیداتوری مجلس را رد کرد

مجید سرسنگی هرگونه تصمیم خود مبنی بر شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را رد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرعامل خانه هنرمندان؛ صبح امروز دوشنبه (21 اردیبهشت ماه) با حضور در نشست رسانه‌ای به بیان توضیحاتی درباره برنامه‌های ماه‌های آینده این مجموعه فرهنگی پرداخت و از سفر "ژاک رانسیر" و "پیتر آزبورن" دو نظریه‌پرداز شناخته شده جهان در زمینه فلسفه هنر به ایران خبر داد.

مجید سرسنگی در تشریح برنامه‌های خانه هنرمندان ایران با اعلام خبر افتتاح ساختمان شماره 2 خانه هنرمندان ایران گفت: این ساختمان در ضلع شمالی بوستان هنرمندان توسط شهرداری تهران خریداری شد که تصمیم داریم آن را به مرکز اداری انجمن‌ها به اضافه بخش‌های اداری خانه هنرمندان تبدیل کنیم. به این ترتیب امکان استفاده بیشتر از فضاهای موجود در خانه هنرمندان نیز فراهم می‌شود.

خانه هنرمندان 2 افتتاح می‌شود

این مدرس دانشگاه توضیح داد: ما در این سالها بارها درباره رشد فیزیکی خانه هنرمندان صحبت کردیم و به این امر توجه داشتیم؛ برهمین اساس شهرداری تهران به درخواست‌های ما پاسخ مثبت داد و این ساختمان با مبلغ 6 میلیارد تومان در 6 طبقه خریداری شد و در اختیار ما قرار گرفت که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تجهیز و به زودی افتتاح می‌شود.

او افزود: براساس پیگیری‌ها سرای کاظمی در منطقه 12 تهران نیز در اختیار خانه هنرمندان ایران گذاشته تا فعالیت‌های هنری را در آن پیگیری کنیم. همچنین طبق گفتگوهای انجام شده با مسئولان پیاده راه 17 شهریور هم به ما واگذار می‌شود تا به عنوان فضایی برای فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد. یک محل آمفی تئاتری در منطقه 6 شهرداری تهران وجود دارد که با صاحب این محل وارد مذاکره شدیم و قرار شد به ما واگذار شود که اجاره آن از محل سود فعالیت‌های هنری پرداخت خواهد شد.

سرسنگی در ادامه این جلسه به بحث انتشارات در خانه هنرمندان اشاره کرد و توضیح داد: بازنمایی فضای شهری در هنر و ادبیات، مجموعه اقتصاد هنر که مجموعه مقالات مرتبط با اقتصاد و هنر در آن وجود دارد به همراه مجموعه مقالات همایش هنر و قرآن ازجمله آثاری هستند که در خانه هنرمندان منتشر شده است. سی دی جامع شناسی هنر شماره دوم از کتاب الکترونیکی انسان و فرهنگ نیز ازجمله این کالاهای فرهنگی هستند که در نمونه آخر قصد داریم تا پایان سال 9 نسخه الکترونیکی دیگر منتشر کنیم.

تغییر در رویکرد نشست‌های پژوهشی

این مدیر با تاکید براینکه نشست‌های پژوهشی خانه هنرمندان در سال جدید کاربردی‌تر می‌شود؛ بیان کرد: برگزاری هفته "پژوهش سینما" که از اول خردادماه آغاز می‌شود، برگزاری سلسله نشست‌های "هنرمند در شهر" در 10جلسه، "هنر و خاطره"، همایش "قرآن و هنر" 2 که در ماه مبارک رمضان به اجرا در می‌آیند. نشست "هم اندیشی تحول در نظام دانشگاهی هنر" با حضور اساتید و کارشناسان برجسته،‌ هم اندیشی بررسی "حقوق مولف"، برگزاری "شب‌های ایرانشهر"(با محوریت نور علی خان برومند) از دیگر برنامه‌های موردنظر هستند.

مدیرعامل خانه هنرمندان از دریافت مجوز جدید برای انتشار یک مجله تخصصی خبر داد و اظهار کرد: مجله "شیوه" یکی دیگر از نشریه‌هایی است که زیرنظر خانه هنرمندان با مقالات تخصصی منتشر خواهد شد و نسخه اول آن تا 20 روز دیگر روی پیشخوان روزنامه فروشی‌ها قرار می‌گیرد.

ژاک رانسیر و پیتر آزبورن به ایران سفر می‌کنند

سرسنگی برای علاقه‌مندان به مباحث تئوریک و نظری هنر یک خبر ویژه داشت و گفت: از دو استاد برجسته نظریه‌پردازی و فلسفه هنر برای حضور در ایران دعوت کردیم و به این ترتیب طی ماه‌های پیش رو منتظر حضور "پیتر آزبورن" و "ژاک رانسیر" در خانه هنرمندان ایران خواهیم بود که کلاس‌های تخصصی را برای اساتید و دانشجویان دکترا برگزار می‌کنند.

فیلارمونیک به کویت سفر می‌کند

او درباره ارکستر فیلارمونیک خانه هنرمندان نیز توضیحاتی ارائه داد و اظهار کرد: ارکستر فیلارمونیک خانه هنرمندان در سالروز فتح خرمشهر به کشور کویت سفر می‌کند و اجرایی در این کشور خواهد داشت که این نخستین سفر بین‌المللی این ارکستر محسوب می‌شود و روز سوم خرداد به اجرای قطعاتی مرتبط با دفاع مقدس خواهد پرداخت.

جشنواره هنر تهران راه‌اندازی می‌شود

این مدیر همچنین بیان کرد: در حال تدارک جشنواره هنر تهران هستیم که برای نخستین بار تمام 12 انجمن هنری زیرمجموعه خانه هنرمندان کنار یکدیگر جمع می‌کند و بنا داریم این جشنواره را به یک برند تبدیل کنیم که در تقویم جهانی جا باز کند. همچنین 25 اردیبهشت ماه آثار استاد رضا حسینی در خانه هنرمندان افتتاح می‌شود وبرگزاری هفته فرهنگی کشورهای نوردیک(شامل سوئد،‌ دانمارک،‌ فنلاند و نروژ) از 16 خرداد آغاز می شود. در ادامه نیز میزبان برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران خواهیم بود.

تاسیس 9 شعبه خانه هنرمندان در سراسر کشور

مدیرعامل خانه هنرمندان همچنین از افتتاح شعب دیگر این مجموعه در استان‌های کشور خبر داد وبیان کرد: خانه هنرمندان تربت حیدریه افتتاح شده و درکرمانشاه نیز خانه هنرمندانی تشکیل شده است همچنین خانه هنرمندان تبریز مراحل پایانی تجهیز را سپری می‌کند و به زودی افتتاح می‌شود. سنندج، قزوین، خانه هنرمندان کیش،‌خانه هنرمندان سبزوار به همراه یاسوج و ایلام تا پایان سال 94 به مرحله فعالیت می‌رسد.

بخش پایانی صحبت‌های سرسنگی  به تعاونی مسکن خانه هنرمندان اختصاص داشت. این مدیر در همین رابطه توضیح داد: 6 هزار متر زمین توسط شهرداری تهران در اختیار خانه هنرمندان گذاشته شده که هزینه ابتدایی آن 16 میلیارد تومان بود اما به درخواست ما شهرداری این رقم را با تخفیف به 11 میلیارد تومان رساند که قرار شد 35 درصد به صورت نقد و 65 درصد باقی مانده در اقساط سه ساله دریافت شود که امیدواریم کلنگ احداث مجتمع مسکونی هنرمندان در منطقه 22 به زودی زمین زده شود.

سرسنگی در پایان این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر تصمیم خود برای کاندید شدن در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از تغییر و تحولاتی که در تماشاخانه ایرانشهر داشتیم مطالبی در بعضی رسانه‌های غیرمعتبر عنوان شد که جهت‌گیری بیشتر آن به سمتی بود که کام جشنواره تئاتر دانشگاهی تلخ شود. یک زمان تیتر زدند چرا سرسنگی در جشنواره حضور ندارد. یک بار دیگر خبر استعفا مطرح شد ولی ما ریشه این مسائل را می‌دانیم اما در این سال‌ها یاد گرفتیم کار مدیریت فرهنگی به سعه صدر نیاز دارد اما بعد از پایان جشنواره تئاتر دانشگاهی خروجی حضور من و نتیجه عملکردها مشخص می‌شود که جداگانه توضیح خواهم داد.

مدیرعامل خانه هنرمندان در پایان این جلسه هرگونه تصمیم برای شرکت در مجلس شورای اسلامی را رد کرد اما گفت بعداز پایان جشنواره تئاتر دانشگاهی در این زمینه بییشتر توضیح خواهد داد.

کد خبر : ۲۷۶۵۰۰