خبرگزاری کار ایران

همسر پیشکسوت خیمه‌شب‌بازی:

شرایط جسمی مرتضی خمسه‌ای رو به بهبودی است

مرتضی خمسه‌ای هنرمند پیشکسوت هنرهای نمایشی که از فروردین ماه در بیمارستان بستری است، روز گذشته به بخش منتقل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همسر پیشکسوت خیمه شب بازی در توضیح وضعیت سلامت این  هنرمند اظهار کرد: فروردین ماه بود که آقای خمسه‌ای را به دلیل نارسایی قلبی به بیمارستان منتقل کردیم اما بعدا متوجه شدیم ریه‌ این هنرمند نیز دچار عفونت شده و عفونت وارد خون نیز شده است.

او ادامه داد: بعد از انجام رسیدگی‌های لازم طی یک ماه اخیر، خوشبختانه مسائل ناشی از مشکلات قلبی برطرف شده اما برای رفع عفونت استفاده از آنتی‌بیوتیک همچنان ضروری است.

همسر استاد مرتضی خمسه‌ای ضمن تقدیر از بعضی هنرمندان و مسئولان که از این هنرمند عیادت کردند گفت: دوستان و مسئولانی مثل دکتر اردلان، آقای رونده و پیمان شریعتی به همراه خانم افسانه زمانی در این مدت به عیادت آقای خمسه‌ای آمدند و خانواده را تنها نگذاشتند که بسیار آنها سپاس‌گزارم.

او در انتها درباره زمان مرخص شدن استاد خمسه‌ای از بیمارستان گفت: طبق اعلام پزشکان احتمال آنکه این هفته شرایط مرخص شدن ایشان از بیمارستان فراهم شود بسیار زیاد است اما فعلا باید منتظر جواب آزمایش‌ها و کنترل عفونت در خون باشیم.

طبق آخرین نظریه‌ها در اصل از ایران شروع شده اما در زمان ترک‌های عثمانی به ترکیه رفته و در آنجا قوت گرفته و تحت عنوان نمایش قره‌گؤز (Karagöz) (چشم سیاه) معروف گشته‌است.

برخی خیمه‌شب‌بازی را به کمدیا دل‌آرته منسوب می‌دانند و گروهی بر این عقیده‌اند که از کشورهای کهن چین، هند، ژاپن و نواحی جنوب شرقی آسیا به اروپا نفوذ کرده است. خیمه شب بازی یا شب بازی، شب‌ها و در خیمه‌ای که دو طرفش دو چراغ روشن بود، نمایش داده می‌شد. صحنه صندوقی بود به درازای سه ربع و بلندی نیم ذرع.

مرتضی خمسه‌ای از معدود بازماندگان نسل قدیمی اجراگران هنر خیمه‌شب‌بازی در ایران محسوب می‌شود که نسل در نسل این حرفه را دنبال کرده‌اند.

کد خبر : ۲۷۵۶۴۵