خبرگزاری کار ایران

ایوبی: قاچاق سی دی بلای جان سینما شده‌است

ایوبی معتقد است؛ امروز سینما رقبای زیادی پیدا کرده. حتی تلفن همراه نیز رقیب سینما شده است.

به گزارش ایلنا؛ نخستین نشست بین‌اللمللی هم‌اندیشی مدیران سینمایی با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی از مدیران سینمایی کشورهای دیگر؛ شب گذشته(پنجشنبه 10 اردیبهشت) در خانه همایش برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی در این مراسم گفت: روزهای جشنواره برای برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان روزهای پرکاری به‌شمار می‌رود. معمولا در این جشنواره‌ها بیشتر خود اهالی هنر و سینماگران هستند که با یکدیگرارتباط برقرار می‌کنند اما تصور من بر آن است همه ما که مدیران فرهنگی کشورهای خود هستیم که سینما که یکی از بزرگ‌ترین هنرهاست را اداره می‌کنیم. ما در جشنواه‌ها می‌توانیم محیط مناسبی داشته باشیم و با هم همکاری کنیم چراکه در عالم هنر مرز معنا ندارد و هنر مرزی نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: امروز سینما هنر و صنعت رسانه‌ای بسیار مهم است چراکه در دنیای امروز دیگر رقابت کشور‌ها تنها برای قدرت سیاسی و اقتصادی نیست بلکه رقابت در این دهکده جهانی بر سر ارائه تصویری قوی و مناسب از خود است و هر ملتی بتواند در این رقابت تصویر بهتری از خود ارائه کند موفق خواهد بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین عنوان کرد: ما در دورانی هستیم که دسترسی به اطلاعات بسیار سریع شده است درحالیکه در گذشته این‌طور نبود اما در این فضا معلوم نیست بهترین خبر‌ها و تصاویر از ما در حال انتشار و انتقال باشد.

ایوبی تصریح کرد: در دنیایی که فکر می‌کنیم یکدیگر را می‌شناسیم هنوز نسبت به هم بی‌اطلاع هستیم و بسیاری افراد که افغانستان را ندیده‌اند؛ ممکن است فکر کنند در همه جای آن جنگ و ناامنی است یا از ایران طبیعتا افرادی که به این کشور سفر نداشته و آن را از نزدیک ندیده‌اند؛ تصویر متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: این موضوع درخصوص سایر کشور‌ها نیز صدق می‌کند و کشورهای ما همواره بابت این موضوع رنج می‌برند که چرا شناخت دنیا از کشورهای ما اندک است.

رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: از کشورهای ما تصاویر زیادی منتشر می‌شود اما معلوم نیست این تصاویر اطلاعات درستی منتقل کنند اما رسانه‌ای مثل سینما قدرت ارائه تصویر مناسب را دارد. ما همه دارای فرهنگ و تمدنی قوی هستیم اکنون همانقدرکه ما به دنیا نیاز داریم دنیا هم نسبت به ما و تمدن و افسانه‌های ما احساس نیاز می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه به ذکر خاطرهای از دوران اقامت خود در فرانسه پرداخته و اظهار کرد: وقتی از یکی از بزرگ‌ترین پخش کننده‌های فرانسه که فیلم‌های ایرانی متعددی پخش می‌کرد دلیل توجه‌اش به سینمای ایران و سرمایه گذاری در این حوزه را پرسیدم اینگونه می‌گفت که از نظر او سینمای ایران و شرق امکان مقابله با سینمای هالیود را برای کشورهای اروپایی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها بیش از ۸۰ درصد سینما تحت سلطه فیلم‌های هالیوودی درآمده است و سینمای اروپا در برابر هالیوود در حال از بین رفتن است اما این شرایط برای ما که سینمایمان، سینمای پرخرج هالیوودی نبوده، نیست و نمی‌تواند باشد وجود ندارد.

به گفته ایوبی، سینمای ایران مدل متفاوتی است که ریشه در فرهنگ ما دارد و امروز جهان تشنه این سینماست.

ایوبی در ادامه متذکر شد: جلسه امروز در حد یک هم اندیشی ساده است. سیاست گذاری فرهنگی یک دانش و یک فن پیچیده محسوب می‌شود و اکنون تمام ما به دانش و تجربیات یکدیگر نیازمندیم. چرا که دانستن اینکه به عنوان مثال صنعت سینما در مصر یا لهستان و مسکو چگونه است و در کشورهای مختلف برای ورود به بازارهای جهانی چه اقداماتی انجام می‌شود به همه ما کمک خواهد کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: موفقیت هر یک از سینما‌ها و فیلم‌های شما می‌تواند موفقیت همه باشد چرا که ورود فیلم‌های ما به عرصه‌های جهانی به معنای آن است که سینمایی متفاوت به دنیا راه پیدا کرده است.

ایوبی ادامه داد: اگر سینمای ایرن در کن می‌درخشد یا فیلم ساده‌ای مثل «آیینه‌های رو برو» به تهیه کنندگی فرشته طائرپور یا فیلم‌های مجید مجیدی و اصغر فرهادی در کشورهای دیگر اکران می‌شود تمام این‌ها موجب خواهد شد که ذائقه‌ای جدید در دنیا ایجاد شود که این ذائقه در ‌‌نهایت کشورهای دیگر منطقه را هم در برمی گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در حال حاضر در ایران سالانه بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی، هزاران فیلم کوتاه و صد‌ها مستند ساخته می‌شود گفت: اگر از نظر سخت افزاری محدودیتی در نمایش این فیلم‌ها وجود نداشت قطعا از سوی فیلمسازان ما این ظرفیت نیز وجود داشت که دو تا سه برابر این تعداد فیلم ساخته شود.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: شک ندارم سینمای ایرن برای کشورهای شما بسیار جذاب است و فیلم‌های شما هم برای کشورهای دیگر جالب خواهد بود به همین دلیل هدف این جلسه این است که حداقل مشکلات و مسائلمان را با یکدیگر درمیان بگذاریم تا حداقل بدانیم چه مشکلاتی داریم.

ایوبی تصریح کرد: امروز سینما رقبای بسیاری پیدا کرده و دیگر رقیب سینما‌ها فقط فیلم‌های هالیودی محسوب نمی‌شوند. چراکه به عنوان مثال همین تلفن همراه که اتفاقا وسیله کارآمدی هم هست امروز رقیبی برای سینما شده و از طریق آن مردم فیلم‌های مختلف را دانلود و تماشا می‌کنند. تلویزیون که این‌قدر وسیله خوبی‌ست در تمام دنیا به رقابت با سینما پرداخته است چراکه برخلاف سینما این رسانه از مردم می‌خواهد از خانه‌های خود بیرون نروند اما من و شما می‌خواهیم مردم راهی سالن‌های سینما شوند.

ایوبی ادامه داد: اکنون باید ما راهکاری پیدا کنیم که پول (این نهنگ بزرگ) ماهی زیبای ما یعنی سینما را نبلعد.

معاون وزیر ارشاد در ادامه صحبت‌های خود به برخی دیگراز معضلات پیش روی سینما اشاره کرد و افزود: اکنون مسئله قاچاق سی دی بلای جان سینما شده است. تجربه‌هایی که درهر یک از کشور‌ها در این حوزه وجود دارد می‌تواند برای همه مفید باشد چرا که به روز شدن در عرصه سینما یک ضرورت است.

وی ادامه داد: تفاوت سینما با هنرهایی مانند تئا‌تر و نقاشی در آن است که تحول در حوزه‌های دیگر بسیار کند صورت می‌گیرد اما در سینما سرعت تحولات بسیار بالاست.

ایوبی در ادامه با تاکید بر توان ایران در حوزه سینمای دیجیتال و آمادگی انتقال اطلاعات در این حوزه اظهار کرد: علاوه بر مسائل فنی در نشست‌ها و برنامه‌های مشترک کشورهای ما می‌توانند مباحث مشترکی مانند راهیابی به بازارهای بین‌الملل، استفاده از سینما برای تحکیم خانواده و بنیان‌های مشترک و مسائلی از این دست را پیگیری کنند.

وی همچنین متذکر شد: متاسفانه اکنون انقلاب تصویر یک ساده‌انگاری در جهان ما ایجاد کرده و دیگر مانند گذشته کودکان ما برای یافتن پاسخ سئوالات خود کتابی را از ابتدا تا انتها نمی‌خوانند و می‌خواهند پاسخ سئوالات خود را با سرعت بالا در اینترنت جست‌و‌جو کنند.

رییس سازمان سینمایی گفت: در موارد متعدد جوانان ما حوصله دیدن فیلم‌های مستند دو ساعته را ندارند و می‌خواهند در یک کلیپ کوتاه اطلاعات موردنظر خود را به دست آورند حال در چنین شرایطی جا دارد ما برای یافتن راهکاری در این زمینه‌ها به هم‌اندیشی بپردازیم.

کد خبر : ۲۷۴۲۷۳