خبرگزاری کار ایران

دو ترجمه جدید از انتشارات مروارید

کتاب‌های تازه نشر مروارید با ترجمه لیلا صادقی و نادر قبله‌ای منتشر شده‌اند.

شعرشناسی شناختی راه جدیدی برای فکر کردن به ادبیات است که شامل کاربرد زبان شناسی شناختی و روان‌شناسی در متون ادبی می شود. کتاب درآمدی بر شعرشناسی شناختی نوشته پیتر استاک‌ول؛ اولین متنی است که به‌صورت درآمدی بر این رشته در حال رشد نوشته شده است. در این کتاب، خواننده برای ارزیابی دوباره ی مقوله‌هایی که برای فهم، تحلیل و خوانش ادبی به‌کار می‌رفته؛ ترغیب می‌شود. این کتاب علاوه بر اینکه طیف گسترده‌ای از ژانرهای ادبی و دوره‌های تاریخی را دربرمی‌گیرد، شامل هر دو رویکرد آمریکایی و اروپایی می‌شود.

این کتاب نوشته پیتر استاک‌ول، با ترجمه لیلا صادقی منتشر شده است. پیتر استاک ول استاد دانشگاه ناتینگام، در زمینه‌های زبان شناسی اجتماعی، سبک‌شناسی بافت‌محور و شعرشناسی به تحقیقات گسترده‌ای پرداخته و کتاب‌ها و مقالات بسیاری در این زمینه‌ها از او منتشر شده است و لیلا صادقی که بیشتر او را با داستان و شعر می‌شناختیم؛ فارغ‌التحصیل دکتری زبان شناسی از دانشگاه تهران است.

عناوین اصلی این کتاب عبارتند از: نقش و زمینه؛ نخستین الگوها و خوانش؛ عبارات اشاره‌ای شناختی؛ دستور شناختی؛ انگاره‌ی رخدادها و طرح واره‌ها؛ جهان‌های گفتمان و فضاهای ذهنی؛ استعاره ی مفهومی؛ ادبیات به مثابه‌ی حکایت؛ جهان‌های متن؛ درک ادبیات.

کتاب حاضر در 372 صفحه با قیمت 19500 تومان و با شمارگان 1100 نسخه به بازار کتاب راه یافته است.

میز گربه – مایکل اونداتیه – ترجمه: نادر قبله‌ای

مایکل اونداتیه؛ نویسنده کانادایی سریلانکایی الاصل، مولف کتاب‌های "در پوست شیر"، "بیمار انگلیسی" و "شبح آنیل، در میز گربه به کاوش در گذشته خود، در دوران کودکی، پرداخته است و مکاشفه‌ای را پیش رو می‌گذارد که برای هر انسانی در آن سن دنیایی اسرارآمیز و پر از پرسش‌های مبهم و غبارآلود است؛ دنیاهایی که با تمام بازی‌ها و شیطنت‌های سرخوشانه و کودکانه‌اش، دنیایی معصوم و دست نخورده است. او درباره‌ی فضای این کتاب گفته: "اگرچه در میز گربه از نقش‌بندی‌ها و موقعیت‌هایی در خاطرات و زندگینامه‌ی خودم استفاده کردم، ولی این کتاب فقط یک داستان است – از ناخدا و خدمه و تمام مسافران روی عرشه ی کشتی تا خود راوی".

از ترجمه‌های دیگر نادر قبله‌ای که چندی پیش در گفتگو با خبرنگار ایلنا وعده انتشار این کتاب را داده بود؛ می‌توان به کتاب‌های "وقتی شعله‌ها شما را دربرمی‌گیرند" نوشته دیوید سداریس "کودک 44"، "گزارش محرمانه" و "مامور6" اثر تام راب اسمیت را نام برد.

کتاب حاضر در 287 صفحه با قیمت 15000 تومان و با شمارگان 1100 نسخه به بازار کتاب راه یافته است.

کد خبر : ۲۵۹۶۸۲