خبرگزاری کار ایران

تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید چمران منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۹۷۳

توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ کتاب «پرستوی دهلاویه _ تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مصطفی چمران» منتشر شد.

انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود کتاب پرستوی دهلاویه، تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مصطفی چمران تألیف مجید نجف پور را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا؛ این کتاب اثری است در حوزه‌ی تاریخ شفاهی، البته سخن گفتن از شهید دکتر مصطفی چمران این مرد عمل، نه مرد سخن، این نمونه‌ی کامل هجرت، جهاد و شهادت، این مالک اشتر جنوب لبنان و عباس کربلای خوزستان دشوار است. مجموعه‌ی پیش رو سعی بر آن دارد با استفاده از اسناد و نامه‌ها و دستنوشته‌های بجامانده از آن شهید بزرگوار و خاطراتی که در گنجینه ی غبارگرفته از یاران آن شهید به زنده کردن نام و یاد آن شهید در قالب مجموعه‌ای از زندگی پرماجرای شهید چمران بپردازد.

در قسمت‌هایی از مقدمه‌ی این کتاب چنین می‌خوانیم:
مصطفى چمران که در سال ١٣١١ ه. ش متولد شد، دوران کودکى و تحصیلات ابتدایى خود را در دبستان انتصاریه‌ی تهران و دوره‌ی متوسطه را در دبیرستان‌هاى دارالفنون و البرز سپرى کرد و سپس وارد دانشکده‌ی فنى دانشگاه تهران شد و در سال ١٣٣٥ ش در رشته‌ی برق فارغ‌التحصیل و شاگرد ممتاز گشت. او با استفاده از بورس شاگردان ممتاز دانشگاه براى ادامه‌ی تحصیل راهى آمریکا شد و ابتدا در دانشگاه تگزاس فوق لیسانس مهندسى برق و سپس در یکى از بزرگترین و مهمترین دانشگاه‌هاى معروف آمریکا «برکلی» دکترى خود را در رشته‌ی الکترونیک و فیزیک پلاسما دریافت نمود و مدتى در یکى از مراکز مهم تحقیقاتى آمریکا مشغول به کار بود. پس از شکست اعراب در جنگ ١٩۶٧م، چمران براى فراگیرى فنون نظامى و جنگهاى چریکى راهى مصر شد و مدتی در مصر ماند. بعد از فوت جمال عبدالناصر به دعوت امام موسى صدر رهبر شیعیان لبنان به آن سرزمین قدم نهاد. در لبنان پایه‌گذارى سازمان چریکى مسلّحی را برعهده گرفت و همزمان با روشنگرىِ اسلامى و مذهبى و تقویت روحیه و اعتقادات اسلامى و مکتبى، ورزیده‌ترین، زبده‌ترین و شجاعترین رزمندگان اسلام را تربیت نمود که فرزندان و شاگردان آنها امروز نیز در لبنان براساس همین اعتقادات و روحیهی شهادت‌طلبى، حماسه‌ها مىآفرینند.

مصطفی چمران پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران مشتاقانه همراه با گروه ٩٢ نفره نخبگان مذهبى و سیاسى لبنان به ایران آمد و به دیدار امام خمینی(ره) شتافت و بنا به توصیه امام راحل در ایران ماند. سپس برای فرونشاندن توطئه‌هاى جدایىطلبانه در کردستان با آنکه معاون نخستوزیر بود لباس رزم بر تن کرد و سلاح بر دوش گرفت و با سازماندهى و به‌کارگیرى نیروهاى مسلّح و به‌خصوص قوای مردمى، به خنثىسازى توطئه‌هاى دشمنان انقلاب اسلامی برآمد و نام خود و پاوه و حوادثحماسه‌ساز آن و فرمان تاریخى امام خمینى(ره) را براى همیشه در تاریخ ثبت نمود. سپس با آغاز جنگ تحمیلى راهى خوزستان شد و فرماندهى نیروهاى داوطلب مردمى نظامى را تحت عنوان «ستاد جنگهاى نامنظم» برعهده گرفت. او در ماه‌های آغازین جنگ رشادت‌های زیادی از خود نشان داد و سرانجام در سی و یکم خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه سوسنگرد براثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. امام خمینی در پیامی به مناسبت شهادت شهید چمران فرمودند: «او جنگجویی پرهیزگار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت… او در حیات، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست، و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید…».

اثر پیش رو در شمارگان۱۵۰۰ نسخه و ۳۰۰ صفحه و به قیمت ۹۵.۰۰۰ ریال در شهریورماه سال جاری روانه بازار نشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز