در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛
چالشِ برگشتِ پولهای مسافران/ مسئولان: بلیت پروازهای خارجی ربطی به وزارت میراث فرهنگی ندارد

۷۰۰ شکایت از یک میلیون سفر کنسل شده در جنگ ثبت شده است
بخشنامه صادر شده از سوی معاونت گردشگری کشور با امضای انوشیروان محسنی بندپی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره پرداخت وجه سفرهای کنسل شده مردم در دوره جنگ توسط دفاتر خدمات مسافرتی که تا 16 مردادماه جاری اعتبار دارد به اعتراض برخی دفاتر خدمات مسافرتی منجر شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و مالکین دفاتر خدمات مسافرتی در هفتههای اخیر بارها اعلام کردهاند که دفاتر مسافرتی در موضوع تورهای خارجی وجه پرداخت شده توسط مسافرین و گردشگران را به هتلها و ایرلاینهای خارجی پرداخت کردهاند و تا زمانی که آنها پول سفرهای کنسل شده را بازنگردانند، امکان پرداخت پول سفرهای کنسل شده مردم وجود ندارد.
خرید یک میلیون سفر و ثبت ۷۰۰ شکایت برای استرداد پول مسافران
پرهام جانفشان (سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری و مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در گفتوگو با ایلنا، بخشنامه صادر شده از سوی معاونت گردشگری را تضمین کننده حقوق مسافران اعلام کرد و گفت: حدود یک میلیون نفر در دوره جنگ ۱۲ روزه تور خریداری کرده بودند که سفرشان در جنگ کنسل شد و اکنون ۷۰۰ شکایت در کل کشور با موضوع بازگرداندن پول سفرهای کنسل شده ثبت شده است.
سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری افزود: به دلیل آن که بیشتر دفاتر مسافرتی کشور در استان و شهر تهران حضور دارند حدود ۳۰۰ شکایت تاکنون در سامانه ثبت شکایات معاونت گردشگری مطرح شده که از این تعداد ۱۰۰ شکایت حل و فصل شده و حدود یکصد شکایت نیز به زمانبندی برای بازپرداخت سفرهای کنسل شده مردم منتج شد و ۱۰۰ شکایت دیگر نیز با ارایه سفرهای جایگزین با برنامه زمانی از سوی دفاتر مسافرتی ختم به خیر شد.
بخشنامه معاونت گردشگری با تاکید بر حقوق مسافر صادر شد
جانفشان درخصوص انتقادات مطرح شده از سوی برخی فعالان گردشگری کشور نسبت به صدور بخشنامه بازگرداندن پول مسافران از سوی آژانسها در شرایطی که آنها اعلام کردهاند پول مسافرین صرف خرید هتل و بلیت پرواز بیشتر در مسیرهای خارجی شده است و معاونت گردشگری به جای مدیریت این وضعیت با صدور بخشنامه بازگرداندن پول بدون کسر جریمه به خریداران تورهای مسافرتی مردم را به جان آژانسها انداخته است، گفت: این بخشنامه دو بخش دارد. نخست آن که باید حق و حقوق مردم رعایت میشد. چون وقتی آژانس گردشگری متعهد به انجام سفر شده و مردم نیز پول سفر را پرداخت کردهاند باید این مبلغ به آنها بازگردانده شود. دوم این که در این بخشنامه پیش بینی شده است که آژانسها در تعاملی که با مشتریان خود دارند بتوانند سفرهای جایگزین به مردم بدهند یا محدودیت زمانی برای پرداخت مطالبات مسافرینی که سفرشان انجام نشده تعیین کنند.
او افزود: یا آژانس آنقدر مشتری مداری بلد است و موضوع را به گونهای مدیریت میکند که مسافر قانع شود یا آن که با طرح شکایت از سوی مسافر در سامانه شکایات، کمیسیون بررسی شکایات حرف مسافر را میشنود و حرف آژانس را هم میشنود و رای خود را اعلام میکند.
جانفشان تاکید کرد: از میان یک میلیون سفر فروخته شده تنها ۳۰۰ شکایت در تهران مطرح شده است که نشان میدهد دفاتر مسافرتی با مسافرین خود به تعامل رسیده اند. مشکل آژانسهایی هم که بازاریابی بلد نیستند در نهایت در کمیسیون بررسی شکایات رسیدگی میشود.
او با تاکید بر این که معاونت گردشگری در بخشنامه خود نگفته است که آژانسها مکلف هستند همین فردا پول مسافرینی که به دلیل جنگ سفرشان کنسل شده است پرداخت کنند، افزود: ۹۰ درصد از کسانی که تورهایشان کنسل شده است موافقت کردهاند که سفرهای جایگزین در مدت زمان دیگری را انتخاب کنند.
مسئولیت بلیت پروازهای خارجی با وزارت راه و شهرسازی است
سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره وضعیت پولهای پرداخت شده برای خرید بلیت پروازهای خارجی که تا زمان بازگرداندن آنها توسط ایرلاینهای خارجی امکان استرداد به مسافرین پروازهای خارجی ندارد تاکید کرد: وضعیت ایجاد شده در بخش بلیت پروازهای خارجی هیچ ربطی به وزارت میراث فرهنگی ندارد. چون دفاتر مسافرتی که دارای بند الف هستند و وظیفهشان فروش بلیت هواپیما است، با سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی مرتبط هستند. یعنی اگر بلیت سفر خارجی خریداری شده و پرواز هم انجام نشده و ایرلاین هم پول آژانس را نداده است، این موضوع در حیطه اختیارات و وظایف سازمان هواپیمایی کشوری در زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است.
پرهام جانفشان در پاسخ به این سوال ایلنا که اگر بحران دیگری در ارتباط با سفرهای خریداری شده مردم ایجاد و سفرها کنسل شود آیا وزارت میراث فرهنگی با استفاده از تجربه جنگ ۱۲ روزه برنامهای برای مدیریت این وضعیت دارد؟ گفت: پیش بینیهای لازم برای شرایط بحران در حوزه گردشگری در معاونت گردشگری و وزارت میرا ثفرهنگی انجام شده است.