بازدید وزیر میراثفرهنگی از بزرگترین گنجینه بافتههای تاریخی خاورمیانه

وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در جریان سفر به استان یزد، از موزه تاروپود به عنوان بزرگترین موزه تخصصی بافتههای تاریخی در ایران و خاورمیانه بازدید کرد؛ مجموعهای کمنظیر که بخشی از میراث چند هزار ساله نساجی ایرانی را با بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی به نمایش گذاشته است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراثفرهنگی، موزه تاروپود یزد، نخستین موزه تخصصی بافتههای تاریخی ایران و خاورمیانه، با حضور وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مورد بازدید قرار گرفت.
این موزه که در بطن کارخانه تاریخی ریسندگی جنوب یزد راهاندازی شده، با مساحتی بالغ بر ۶۱۰۰ مترمربع، به یکی از قطبهای فرهنگی و گردشگری کشور بدل شده است.
در این مجموعه فاخر، ۲۰۲ اثر ارزشمند از دورههای تاریخی گوناگون، از جمله آلبویه، ساسانی، صفوی، زندیه و قاجار گردآوری شده که روایتگر تداوم هنر و دانش نساجی در تمدن ایرانی است. یکی از آثار برجسته این گنجینه، فرشی ۶۱ متری از دوره قاجار منسوب به دوران فتحعلیشاه است که از طرحهای محرابی و ترنجی بهرهمند بوده و از پشم بافته شده است. در کنار آن، فرش ۴۵ متری تمام ابریشمی با طرح خشتی و حاشیهای مزین به اشعار حافظ، از بافتههای نفیس شهر قم، توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند.
از دیگر آثار شگفتانگیز، فرشی متعلق به دوران صفوی است که بهواسطه گذشت زمان، تنها تارهای آن برجای مانده و پودها به کلی فرسوده شدهاند؛ گواهی زنده بر قدمت و ارزش هنری این میراث ماندگار.
این موزه که در کمتر از شش ماه احیا و بازسازی شده و با وجود تنها ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی تا شهریور سال گذشته، در اسفند ماه به بهرهبرداری رسید، اکنون به بستری ارزشمند برای نمایش بخشی از تاریخ فرهنگی ایران در حوزه منسوجات و دستبافتههای کویری بدل شده است.
در این موزه، انواع پارچهها و منسوجات دستی (داری) و ماشینی (غیرداری) از شهرهای یزد، کرمان، کاشان، اصفهان، قم و تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است؛ آثاری از هنرهای اصیل همچون ترمه، زریدوزی، پتهدوزی، کاربافی و داراییبافی، که هر یک بازتابی از ذوق، مهارت و هویت فرهنگی مردمان این سرزمین هستند.
وزیر میراثفرهنگی در جریان این بازدید، با تمجید از ابتکار عمل در راهاندازی چنین موزهای، بر نقش اینگونه مجموعهها در تقویت زیرساختهای گردشگری فرهنگی، پیوند نسلها با هویت ایرانی و صیانت از سرمایههای ملی تأکید کرد. وی موزه تاروپود را نهفقط یک مقصد گردشگری منحصربهفرد، بلکه پلی میان گذشته درخشان و آینده پویای صنعت نساجی ایران دانست.
در پایان این بازدید، صالحیامیری پیشنهاد برگزاری «رویداد ملی فرش» در محل موزه تاروپود را مطرح کرد؛ رویدادی که میتواند بستری برای بازتعریف جایگاه فرش ایرانی در جهان، رونق اقتصاد فرهنگی، و تعامل هنرمندان، پژوهشگران و فعالان حوزه صنایعدستی فراهم آورد.