حسین مرادیزاده در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد؛
انیمیشنی که با نگاه به رساله سهروردی ساخته شد/ اسکار باعث توجه به سینمای ایران میشود

حسین مرادیزاده کارگردان سینمای انیمیشن میگوید: اسکار بهترین انیمیشن کوتاه، توجه سینماگران فعال در حوزه انیمیشن را به قابلیتهای هنر ایران جلب میکند.
حسین مرادیزاده کارگردان انیمیشن «عقل سرخ» که چهارشنبه هفتم خردادماه در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اکران شد، در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره این اکران گفت: متاسفانه به دلیل بیماری، نتوانستم در این مراسم حضور داشته باشم اما پسرم که آهنگساز فیلم است، در جلسه حضور داشت و از فضا و سوالهای راضی بود. فیلمساز وقتی اثری را تولید میکند، دوست دارد دیده شود، متاسفانه فیلمهای کوتاه انیمیشن یا مستند پس از نمایش در جشنوارههای سراسر دنیا، در کشور خودمان دیده نمیشوند که ناراحتکننده است.
او ادامه داد: «عقل سرخ» بر اساس رسالهای از سهروردی ساخته شده و کاملا ایرانیست اما نمیدانم چرا در کشور خودمان، بجز جشنوارهها و نمایشهای کوچک مثل دانشگاهها و سالن حقیقت، اکران نشده است، البته همین نمایشهای کوچک هم خیلی به دیده شدن فیلم کمک میکند و باید حمایت شوند اما لازم است که به بینندههای بیشتر و بزرگتر مثل اکران فیلم در سینماهای هنروتجربه فکر شود. به طور کلی هر نمایش فیلم مثل نفس کشیدن آن است و فیلمساز از آن بابت خوشحال میشود.
این فیلمساز درباره اکران آنلاین انیمیشن خاطرنشان کرد: اکران آنلاین خوب است اما این محدودیت وجود دارد که اگر فیلمی در بستر پلتفرم به نمایش درآید دیگر نمیتواند به جشنوارههای خارجی رود. البته پس از سه یا چهار سال که انیمیشن نمایشهای جشنوارهای خود را گذراند، میتوان به اکران آنلاین در پلتفرمها فکر کرد که برای دیده شدن فیلم راهی عالیست.
کارگردان «پسران فریدون» در بخش دیگری از صحبتهایش درباره وضعیت سینمای انیمیشن ایران بیان کرد: سینمای انیمیشن ایران سالهاست که به سختی پیش میرود و استودیوها یکی یکی تعطیل میشوند. از طرفی بحث اقتصادی مطرح است بدین شکل که ما قراردادی یک ساله، با شرایط مالی مشخصی میبندیم اما پس از چند ماه آن رقم ارزشی ندارد و نمیتوانید نیروهایتان را نگه دارید و مجبورید به تنهایی پیش روید، از طرف دیگر چرخه اقتصادی نمیچرخد، اگر فیلمی ساخته، سپس دیده شود و بودجه آن بازگردد، میتوان امید بیشتری داشت اما متاسفانه این اتفاق نمیافتد.
او افزود: مشکل «با احترام برخورد نکردن با هنرمند» نیز به لیست مشکلات ما اضافه شده است، البته این مساله درباره مرکز گسترش یا کانون پرورش فکری وجود ندارد اما جاهای دیگر بجز قراردادهایی که از نظر مالی به صرفه نیست، نگاههای از بالا به پایین به فیلمساز و هنرمند دارند که باعث میشود کارگردان تصمیم میگیرد دیگر با آنها کار نکند.
او درباره تاثیر اسکار انیمیشن بر سینمای ایران بیان کرد: گرفتن اسکار توسط کارگردانهای ایرانی خبر بسیار خوشحالکنندهای بود، سینمای انیمیشن ایران در دنیا مطرح است و جوایز مختلفی میگیرد اما اسکار به بیشتر دیده شدن آن کمک میکند، این جایزه هم در نگاه دیگر کشورها به سینمای ایران تاثیرگذار است و این انرژی را به همکاران داخل کشورمان میدهد که بیشتر تلاش کنند و بدانند که رسیدن به این جایزه غیرممکن نیست.
این فیلمساز در پایان درباره فعالیتهای اخیر خود مطرح کرد: داستانهایی که انتخاب میکنم مثل «افسانه ماردوش» که برای تلویزیون کار کردم یا «عقل سرخ»، «زنده، بیدار، آگاه» و «پسران فریدون» براساس ادبیات کهن هستند، درحال حاضر نیز مشغول تحقیق درباره پروژهای براساس کتاب «هفت پیکر» نظامی هستم که ممکن است تحقیقات آن طول بکشد.