خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با «عیسی نعمان» با ایلنا مطرح شد؛

چه چیزهایی برای اسرائیل دردناک و استرس‌زا است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۳۲۲

حماس هنوز ظرفیت وارد کردن شوک به صهیونیست‌ها را دارد

ما نباید از پنجره‌ای که اسرائیل مایل است، به جنگ غزه نگاه کنیم و یا حتی آن را باور کنیم. اسرائیل در طی روزها و ماه‌های اخیر تبلیغات گسترده‌ای را در مورد هدف قرار دادن مواضع حماس و نیروهای آن انجام داده و می‌دهد. با این حال، همین‌که ضربات سنگینی را از حماس دریافت می‌کند، نشان می‌دهد که این رژیم تا چه اندازه آسیب‌پذیر و ضعیف و دروغگو است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جنگ غزه در هشت ماهگی خود به سر می‌برد. در این راستا، به نظر می‌رسد که این جنگ به مرحله‌ای حساس رسیده است و اکنون با واقعیت‌های تازه‌ای در قالب این جنگ رو به رو می‌شویم. به طور خاص در روزهای اخیر مقاومت فلسطین توانسته در چندین جبهه برگ‌های برنده‌ای را علیه اسرائیل رو کند که در نوع خود صهیونیست‌ها را در شوک فرو برده است.

جدای از تحمیل چند شوک جدی به نظامیان اسرائیلی در بخش‌های مختلف نوار غزه و گرفتارکردن آن‌ها در عملیات‌های کمین، اخیرا نیروهای قسام توانسته‌اند شماری از نظامیان اسرائیلی را در جبالیا در شمال نوار غزه، به اسارت بگیرند. رویدادی که به زعم بسیاری از تحلیلگران مسائل راهبردی، یک دستاورد بزرگ برای فلسطین است و البته که ضربه‌ای جدی به اسرائیل ارزیابی می‌شود.

معادله‌ای که سبب شده تا سطح فشارهای داخلی علیه نتانیاهو در عمق اراضی اشغالی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. از این رو، ایلنا در گفتگو با «عیسی نعمان» نویسنده و تحلیلگر لبنانی مسائل راهبردی، به واکاوی چند پرسش مهم با محوریت جدیدترین تحولات میدانی جنگ غزه پرداخته است.

مشروح گفتگو با عیسی نعمان را در ادامه می‌خوانید.

رزمندگان قسام به تازگی در عملیاتی در شمال نوار غزه، یک شوک بزرگ را به دشمن اسرائیلی وارد کرده و ضمن به هلاکت رساندن شمای از نظامیان صهیونیست، برخی از آن‌ها را نیز اسیر کرده‌اند. رویدادی که با بازتاب‌های گسترده‌ای همراه شده و البته که موجی از شادی را در میان فلسطینی‌ها ایجاد کرده است. تحلیل شما از این رویداد و پیام‌های آن چیست؟

شاید ساده‌ترین پاسخ به سوال شما این باشد که ما نباید از پنجره‌ای که اسرائیل مایل است، به جنگ غزه نگاه کنیم و یا حتی آن را باور کنیم. اسرائیل در طی روزها و ماه‌های اخیر تبلیغات گسترده‌ای را در مورد هدف قرار دادن مواضع حماس و نیروهای آن انجام داده و می‌دهد. با این حال، همینکه ضربات اینچنینی دریافت می‌کند نشان می‌دهد که این رژیم تا چه اندازه آسیب‌پذیر و ضعیف است.

جالب است در شرایطی که صهیونیست‌ها از تسلط بر نوار غزه سخن می‌گویند، رهبران حماس و دیگر گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین از فرصت تاریخی برای نابودی اسرائیل و تحمیل یک شکست بزرگ به آن حرف می‌زنند.

در این فضا، اینکه می‌بینیم حماس در روزهای اخیر برگ‌های برنده قابل توجهی را به ضرر صهیونیست‌ها رو کرده و تلفات و ضربات جدی را به این رژیم وارد کرده و می‌کند، نشان می‌دهد که روایت فلسطینی‌ها دقیق‌تر است. به نظر من یکی از اصلی‌ترین پیام‌هایی که عملیات اخیر حماس در شمال نوار غزه به همراه داشت این بود که مقاومت فلسطین هنوز از ظرفیت‌های زیادی برای شوکه کردن اسرائیل برخوردار است. ظرفیت‌هایی که البته هنوز رو نشده‌اند و همین مساله برای اسرائیل دردناک و استرس‌زا است.

به نظر شما محرک اصلی مقاومتِ بالای رزمندگان فلسطینی در برابر صهیونیست‌ها چیست؟

به نظر می‌رسد که محرک اصلی این مساله را باید در این موضوع جستجو کرد که ایده مقاومت صرفا یک مفهوم نظامی نیست و از یک فرهنگ و عقبه دینی قابل توجه نیز برخوردار است. رزمندگان فلسطینی از موضع حق می‌جنگند زیرا برای بازپس‌گیری سرزمین اشغال شده خود در حال جنگ هستند. در این رابطه، آن‌ها از بنیان‌های عقیدتی و فکری و دینی نیز بهره می‌برند.

موضوعی که سبب می‌شود آن‌ها از نظر فکری هیچ بن بست و یاسی را تجربه نکنند. این در حالی است که در جبهه مقابل چنین معادله‌ای برقرار نیست و البته که سیلی از تبلیغات و جوسازیهای رسانه‌ای نیز نتوانسته این انسجام را برای طرفِ صهیونیست به وجود آورد. مردم فلسطین به واسطه دهه‌ها جنگ علیه صهیونیست ها، به صبری مثال زدنی دست یافته اند. صبر بر مصیبت و البته صبر در مقاومت. قبل از اینکه یک نظامی دست به اسلحه ببرد، باید از نظر فکری قوی باشد که این مساله در مورد رزمندگان فلسطینی قابل مشاهده است.

به نظر شما دلیل اصلی اینکه صهیونیست‌ها به رفح حمله سراسری انجام نمی‌دهند، چیست؟

به نظرم دلیل این موضوع روشن است: زیرا آن‌ها به هیچ چیز مطمئن نیستند. حماس در مدت اخیر جلوه‌های عینی از این مساله را پیش چشم جهانیان قرار داده است. مثلا صهیونیست‌ها فکر نمی‌کردند که در شمال نوار غزه یعنی همان جایی که در ابتدای جنگ به آن حمله کردند، با تهدیدات جدی امنیتی رو به رو شوند. آن‌ها باور نمی‌کنند که حماس و رزمندگان مقاومت هنوز به شهر و شهرک‌های صهیونیست‌نشین حملات خمپاره‌ای و راکتی انجام می‌دهند.

در این نقطه، آن‌ها این سوال را از خود می‌پرسند که اگر به رفح حمله کنند و باز با چالش‌های به مراتب جدی‌تر امنیتی رو به رو شوند، بایستی برای اقناع افکار عمومی خود چه حرکتی بکنند؟ به بیان ساده‌تر، این وضعیت که وقوع آن کاملا محتمل است، ضربه‌ای مهلک به رژیم اشغالگر قدس خواهد بود. وضعیتی که صهیونیست‌ها توان مدیریت آن را ندارند.

از این رو، آن‌ها نه می‌دانند که چه چیزی انتظار آن‌ها را می‌کشد و نه می‌دانند که برای مدیریت آینده چه باید بکنند. در این وضعیت، به نظر می‌رسد فقط نتانیاهو و متحدانش در حال وقت خریدن برای خود هستند.

انتهای پیام/
زهرا حاج محمدی
سامان سفالگر
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز