خبرگزاری کار ایران

در نمایشگاه کتاب تهران صورت گرفت؛

رونمایی از کتابی درباره آزادی بیان در قانون آمریکا

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۶۰۰

فواد ایزدی در مراسم رونمایی از کتاب «هزینه‌های مخالفت در آمریکا» گفت: آزادی بیان در آمریکا وجود دارد، ولی شامل قوانینی می‌شود که بسیاری از مردم نمی‌توانند از این حق استفاده کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران، رونمایی از «کتاب هزینه‌های مخالفت در آمریکا» در ششمین روز نمایشگاه کتاب تهران، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور فواد ایزدی، سیدمحمد حسینی و مرتضی مطهری‌فرد در سرای علمی و فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی برگزار شد.

بخش عمده‌ای از کتاب «هزینه‌های مخالفت در آمریکا» شامل مقاله‌ای از «زیک تیموتی» در سال ۲۰۲۱ است که سیدمحمد حسینی و مرتضی مطهری‌فرد تالیف و ترجمه این مقاله و تبدیل آن به کتاب را بر عهده داشته‌اند.

کتابی از دل اتفاقات مهم آمریکا

فواد ایزدی ضمن اشاره به اینکه ایده نوشتن این مقاله بعد از تظاهرات سیاه‌پوستان در آمریکا مطرح شد گفت: این‌که یک استاد حقوق آمریکایی این کتاب را نوشته است کمک می‌کند تا ما کاملا به صورت واقعی با اتفاق‌های آمریکا که از دل جامعه برآمده است آشنا شویم.

ایزدی ضمن بیان اینکه با توجه به تحولاتی که در آمریکا داشتیم خواندن این متن و کتاب بسیار سودمند است، گفت: به نظر من در قانون آمریکا آزادی بیان داریم ولی این کتاب مباحث را به درستی بیان می‌کند و نوع این آزادی بیان و قانون را به ما نشان می‌دهد.

وی گفت: آمریکا دو حزب دارد و اگر موضوعی باشد که یکی از این دو حزب دغدغه‌ای نسبت به آن داشته باشد، آن موضوع آماده مطرح‌شدن در بین مردم می‌شود و مردمی که آزادی بیان کامل دارند می‌توانند نسبت به آن موضوع عکس‌العمل نشان دهند. حال اگر این موضوع توسط دو حزب مطرح نشود به قانون مربوط می‌شود.

وی ضمن بیان این‌که ما با مفهوم آزادی بیان به صورت جزئی در آمریکا آشنا نیستیم، گفت: پیشنهاد می‌کنم این کتاب حتما خوانده شود، چرا که هم این نوع مفاهیم در آمریکا را به ما به صورت واضح معرفی می‌کند و هم باعث بازتر شدن ذهن و دید مخاطب نسبت به مسائل واقعی آمریکا می‌شود.

آزادی بیان در قانون آمریکا

سیدمحمد حسینی مترجم کتاب «هزینه‌های مخالفت در آمریکا» ضمن بیان این‌که نویسنده کتاب مقاله‌های مختلفی دارد که می‌تواند فهم جامع و متفاوتی از جامعه آمریکا به ما ارائه دهد، گفت: قانون اساسی آمریکا شامل آزادی بیان هم می‌شود ولی این آزادی بیان به شیوه‌های مختلف محدود شده است.

وی گفت: مردم آمریکا که خواهان عدالت، آزادی و رفع خشونت‌های سازمان‌یافته هستند، حاشیه امن ندارند و جرایم به حدی سنگین است که از عهده این جریمه‌های مختلف مادی و معنوی بر نمی‌آیند.

حسینی افزود: رسانه‌ها در آمریکا نقش مهمی دارند و هر کدام از آن‌ها وابسته به یکی از دو حزب هستند. برای مثال رسانه‌ها زمینه‌ای را مهیا می‌کنند که رفتار نامتعارف پلیس خیلی طبیعی و متعارف جلوه کنند.

قانون آمریکا آزادی بیان را محدود می‌کند

مرتضی مطهری‌فرد، مترجم دیگر این کتاب نیز ضمن بیان این‌که در این کتاب به ابزار مسئولیت مدنی تاکید کردیم، گفت: برخی از برخوردهای قانونی در اعتراض‌های آمریکا درست در همان میدان اعتراض اعمال می‌شود.

وی گفت: ابزار سرکوب معنوی و ذهنی خسارات مالی در آمریکا بسیار مورد توجه است و بسیاری از قوانین در آمریکا به صورتی برگزار می‌شود که مردم نمی‌توانند از این فرصت آزادی بیان استفاده کنند.

مطهری‌فرد در پایان ضمن بیان این‌که مفاهیم زیبایی همچون آزادی بیان در آمریکا با موانع قانونی زیادی روبه‌رو است، گفت: به نظر نویسنده کتاب، برخی از عناوین در آمریکا از بیرون خیلی زیبا هستند. به‌عنوان یک مثال بارز می‌توان به هیئت‌منصفه در آمریکا اشاره کرد که با یک سری تبصره و قانون در اصل توسط خود کشور آمریکا انتخاب می‌شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab. ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز