خبرگزاری کار ایران

در نشست «مکتوب آخر آشنایی با کتاب‌های حوزه حقوق و وکالت» مطرح شد؛

انتقاد مدیر یک انتشارات از کاربردی نبودن کتاب‌های حقوقی

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۱۸۴

مدیر انتشارات «مکتوب آخر» از ارائه محتوای تئوریک و غیرکاربردی در کتاب‌های حقوقی انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «مکتوب آخر» آشنایی با کتاب‌های حوزه حقوق و وکالت در سومین روز از نمایشگاه کتاب در محل ناشران دانشگاهی برگزار شد. 

محمدمهدی توکلی، مدیر انتشارات «مکتوب آخر» در این نشست با نقدی گسترده بر کاربردی نبودن بسیاری از کتاب‌های حقوقی، گفت: عنوان کتاب‌ها معمولا کاربردی است اما محتوای کتاب‌های حقوقی بیشتر مباحث تئوری است. 

به گفته او، در بسیاری از کتاب‌های حقوقی اطلاعات کاربردی و مفید برای وکیلان وجود ندارد و نویسندگان تنها به ارائه تئوری بسنده کرده‌اند. 

توکلی تاکید کرد: به نظر می‌رسد نویسنده‌ها بسیاری از فنون را برای خودشان نگه داشته‌اند و تمام اطلاعات مورد نیاز را در کتاب‌ها بیان نکرده‌اند. 


کارت ویزیت نویسندگان 

محمدمهدی عباس حمید، مدرس حقوق در دانشگاه در این زمینه گفت: بسیاری از کتاب‌ها تنها به کلیات اشاره کرده‌اند. نویسنده‌ها نکات کاربردی را بیان نمی‌کنند. بسیاری از کتاب‌های حقوقی درواقع کارت ویزیتی برای نویسنده هستند و نه کتابی کاربردی. 

او ادامه داد: در این میان ناشرانی که مورد حمایت قرار می‌گیرند مانند ناشران دانشگاهی و انتشاراتی‌های وابسته به نهادهای حاکمیتی باید ممیزی دقیقی بر کتاب‌هایی که منتشر می‌کنند داشته باشند و میزان کاربردی بودن کتاب‌ها را بررسی کنند. 

عباس حمید ‌با تاکید بر اهمیت نظر مخاطبان کتاب‌ها گفت: سامانه‌ای باید ایجاد شود که مخاطبان نظرات خود را درباره کتاب‌های حقوقی بیان کنند. 

او با اشاره به اهمیت نقد کتاب‌های دانشگاهی گفت: در گذشته هفته‌ای دو نقد کتاب در دانشگاه‌ها داشتیم، اما اکنون هیچ نشستی در زمینه نقد کتاب‌های حقوقی در دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شود. تنها گاهی اوقات جلسات معرفی کتاب اساتید دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند. 


نقد آرای قضایی

مدیر انتشارات «مکتوب آخر» همچنین درباره امکان نقد آرای قضایی گفت: بانک آرای قضایی قسمتی برای نقد رای دارد. این قسمت هنوز فعال نشده، اما قرار است به زودی اساتید و دانشجویان قضایی امکان نقد آرای قضایی را داشته باشند و نقدها نیز به همراه آرا منتشر شوند، چراکه در هریک از این نقدها نکات جدیدی مطرح می‌شود. 


توکلی ادامه داد: سرعت تغییر و تحول قوانین از بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها کمتر است. قوانین به کندی تغییر می‌کنند اما ماندگاری بیشتری دارند. بر‌خی کتاب‌های کاربردی در حوزه حقوق و وکالت ویرایش جدیدی ندارند و همچنان براساس بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های قدیمی منتشر می‌شوند. 


به گفته او، علت این مشکل نگرش بازاریابی به کتاب‌های منتشرشده است و هدف از انتشار کتاب‌های حقوقی این بوده که نویسنده خود را به‌عنوان وکیل شاخص معرفی کند.


توکلی با اشاره به اینکه پژوهشگاه‌های حقوقی می‌توانند کتاب‌ها را از نظر کاربردی تقسیم‌بندی کنند، ادامه داد: این پژوهشگاه‌ها هم دچار سوء مدیریت و تصمیمات سلیقه‌ای می‌شوند و کتاب‌ها جنبه سفارشی دارند.

خلا منابع در حوزه‌های حقوقی 

عباس حمید هم در ادامه این نشست گفت: برخی کتاب‌ها که نویسنده حاصل عمر خود را در آنها ارائه کرده است، همواره به روزرسانی و ویرایش می‌شوند که نمونه آن کتاب‌های آقای خالقی است. 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در بسیاری از حوزه‌ها با وجود ده‌ها کتاب، خلا اطلاعات و منابع وجود دارد، ادامه داد: مثلا کتاب‌های بسیاری درباره تملکات وجود دارد اما مخاطب بعد از مطالعه کتاب باید به نویسنده رجوع کند تا اطلاعات مورد نیاز را پیدا کند.

به گفته او، دعاوی شهرداری و حقوق ثبت از دیگر حوزه‌هایی هستند که خلا منابع و اطلاعات کاربردی در آنها وجود دارد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه kebab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز