خبرگزاری کار ایران

نشانه‌هایی از استقرار انسان هوشمند در «فلات ایران» بعد از خروج از آفریقا

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۱۷۵

تحقیقات نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه پس از ترک آفریقا به مدت ۲۰۰۰۰ سال در «فلات ایران» زندگی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، پس از اینکه انسان‌های خردمند آفریقا را ترک کردند، آثار کمی از محل سکونت خود باقی گذاشتند تا اینکه ۲۰۰۰۰ سال بعد دوباره در اوراسیا ظاهر شدند. پس در این فاصله زمانی کجا زندگی می‌کردند و به کجا رفتند؟ یک مطالعه پیشنهاد می‌کند که انسان‌های خردمند در خارج از آفریقا در آن دوره اسرارآمیز خانه خود را در فلات ایران ساخته‌اند. 

شواهد فسیلی از مهاجرت‌های اولیه هومو ساپینس نشان می‌دهد که اعضای گونه ما حداقل در ۲۱۰۰۰۰ سال پیش از آفریقا نقل مکان کرده‌اند، در حالی که شواهد ژنتیکی نشان می‌دهد که موج بزرگ مهاجرت در حدود ۷۰۰۰۰ سال پیش موفق‌ترین بوده و باعث ایجاد ژن در همه افراد شده است. اما کمبود گسترده فسیل‌های هومو ساپینس در سراسر اوراسیا بین ۶۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ سال پیش وجود دارد، که محققان را بر آن داشت تا بررسی کنند که انسان‌های مدرن در این دوران به کجا رفته‌اند. 

این تیم پژوهشی با استفاده از مدل‌های آب و هوایی و داده‌های ژنتیکی دریافتند که فلات ایران در این زمان مناسب‌ترین مکان برای اشغال انسان بوده است. با این حال، همه با یافته‌های آن‌ها موافق نیستند و می‌گویند که به شواهد بیشتری نیاز است. 

«فلات ایران» که محققان آن را به عنوان یک مرکز جمعیتی تعریف کردند، بیشتر ایران امروزی و همچنین خلیج فارس و بین النهرین را شامل می‌شود. این تیم پیشنهاد می‌کند که اجداد همه غیر آفریقایی‌های کنونی بین ۷۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ سال پیش در آنجا زندگی می‌کردند. 

محققان همچنین به اطلاعات ژنوم‌های اوراسیا پارینه سنگی نگاه کردند و این داده‌ها را با شواهد باستان‌شناسی برای تغییرات در فناوری ابزار سنگی مرتبط کردند. از این، آن‌ها دریافتند که انسان‌های مدرن احتمالاً در یک مرکز جمعیتی جمع می‌شوند که به عنوان پایگاهی برای مهاجرت‌های متعدد در سراسر اوراسیا عمل می‌کند. اما استنباط زادگاه مرکز جمعیت نیاز به افزودن یک مدل paleoclimate دارد که در مطالعه جدید گنجانده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز