خبرگزاری کار ایران

مشارکت ایران، روسیه و ترکمنستان در برگزاری جشنواره فیلم خزر؛

به دنبال مدل جدیدی از جشنواره‌ های منطقه‌ ای هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۲۲۹

اولین دوره در ایران برگزار می‌ شود

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره فیلم خزر با حضور محمد خزاعی، دیمیتری داویدنکو (از مدیران سینمایی روسیه) و صالح بایراموف (از مدیران سینمایی ترکمنستان) صبح امروز سه‌شنبه ۲۴ بهمن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای نشست رسانه‌ای مدیران رسانه‌ای ایران، روسیه و ترکمنستان، محمد خزاعی اظهار کرد: ما در دوره جدید سازمان سینمایی نقشه راهی برای حوزه بین‌الملل ترسیم کردیم تا علاوه بر کشورهایی که با آنها مراودات فرهنگی داریم نگاهی هم به کشورهای منطقه داشته باشیم و بر اساس همین موضوع تمام طراحی‌های سازمان سینمایی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در سفر قبلی که به روسیه داشتیم، پیشنهادی مطرح شد که علاوه بر نزدیک‌تر شدن تعاملات فرهنگی در حوزه سینما به توافقاتی رسیدیم که بحث تولید مشترک، هفته‌های فیلم، تقویت سینماگران ایرانی و روسیه‌ای در جشنواره‌ها، نمایش فیلم‌های ایرانی در روسیه، زیرساخت و آموزش و... مباحث مورد بحث بود و یکی از مهم‌ترین مباحث، موضوع کشورهای دریای خزر بود که در یک سال گذشته در شورای عالی سینما برگزاری جشنواره خزر تصویب شد تا این رویداد برگزار شود. امروز در خدمت دوستان بودیم تا مشخص کنیم کدام کشور باید اولین و دومین دوره جشنواره را برگزار کند.

رئیس سازمان سینمایی افزود: هر سال یک کشور میزبان برگزاری این جشنواره خواهد بود و قرار شد ایران اولین میزبان خواهد بود و در سال ۱۴۰۴ روسیه و در سال ۱۴۰۵ ترکمنستان میزبان باشد. مصوب شد که این جشنواره در نیمه دوم سال برگزار شود و قرار شد به یک زمان مشترک برسیم و این جشنواره در ایران در مناطق شمالی کشور برگزار خواهد شد. نشست دوم شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز قرار شد در مسکو برگزار شود.

خزاعی خاطرنشان کرد: موارد دیگر اتحادیه کشورهای اوراسیا بود که قرار شد آیین‌نامه کشورهای اوراسیا تصویب شود. این اتفاق قطعا اتفاق خوبی خواهد بود که می‌تواند ما را به اهدافمان نزدیک کند. در سفر قبلی که به روسیه داشتیم پیشنهاد برگزاری جشنواره مشترک به شکل اسکار بود و قرار شد اتحادیه شکل بگیرد تا به یک جشنواره آسیایی برسیم و بتوانیم یک جشنواره بین‌المللی با مدل اسکار طراحی کنیم و ما اینگونه مطرح کردیم که کشورهای دیگر هم در این جشنواره نقش داشته باشند. نکته دیگر این است که آرشیوی غنی از فیلم‌های ایرانی در روسیه وجود دارد و ما هم فیلم‌هایی از روسیه داریم که قرار شد تبادل فیلم‌ها را داشته باشیم.

مسئول سینمایی کشور روسیه نیز اظهار کرد: ممنون هستم که ما را به جشنواره فجر دعوت کردید، جشنواره فجر در منطقه و‌ دنیا بسیار مهم است و شرکت کردن در این جشنواره باعث افتخار هر کشور است. ما در این چند روز توانستیم به موفقیت‌های مختلفی دست پیدا کنیم، مذاکرات خوبی داشتیم و توانستیم به نتایج خوبی برای ادامه همکاری‌هایمان برسیم.

داویدنکو خاطرنشان کرد: خیلی جالب است که دو روز پیش مراسم اختتامیه جشنواره فجر بود، الان برای جشنواره خزر برنامه‌ریزی می‌کنیم و فدراسیون روسیه از این جشنواره کاملا حمایت می‌کند و هدف اصلی این جشنواره گنجاندن ارزش‌های فرهنگی پنج کشوری است که در حوزه دریای خزر هستند و اولین جشنواره‌ای که برگزار خواهد شد در ایران خواهد بود و این شروع خوبی برای همکاری در آینده خواهد بود.

وی افزود: باید بگویم که ما با تیم آقای خزاعی ملاقات‌ها و مذاکرات زیادی داشتیم و در مسکو و تهران پروژه‌های زیادی هستند که روی آن کار می‌کنیم و در حال به وقوع پیوستن اتفاقی بین فیلمخانه‌های دو کشور هستیم. ما امروز از پیش‌قدم بودن ایران برای سازماندهی کردن یک اتحادیه بین کشورهای آسیایی خوشحال هستیم و خیلی خوشحالیم که هر دو طرف از این پیشنهاد حمایت می‌کنند.

داویدنکو خاطرنشان کرد: نکته خیلی مهمی است که این همکاری فقط بین دو کشور محدود نمی‌شود و ما نظر کشورهای دوست را هم برای این همکاری جلب خواهیم کرد. در روسیه فیلم‌های ایرانی را خیلی دوست دارند و فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختلف روسیه شرکت می‌کنند و‌ جوایز مختلفی برنده می‌شوند و در چارچوب ملاقات‌هایی که ما داشتیم موضوع نمایش فیلم‌های ایرانی در سینماهای روسیه مطرح شد. موضوع خیلی مهم دیگر تولید مشترک است چون ما اشتراکات بسیاری داریم. من می‌خواهم از طرف وزارت فرهنگ روسیه و شخصا از طرف خودم می‌خواهم این آرزو را داشته باشم که برنامه‌های ما زودتر انجام شوند.

سپس مسئول سینمایی ترکمنستان اظهار کرد: ما امروز موضوع جشنواره خزر را با محوریت پنج کشور دریای خزر مورد بحث قرار دادیم و فیلمسازهای کشور ترکمنستان هم حاضر هستند که در جشنواره خزر حضور داشته باشند و دریای خزر همه ما را به هم متصل می‌کند و ما را به یک خانواده تبدیل کرده است. موضوع همکاری در حیطه جشنواره خزر برای اولین بار از طرف فدراسیون روسیه مطرح شد و روسای جمهور پنج کشور حوزه دریای خزر هم از این ایده استقبال کردند و گفتند فیلمساز‌های همه کشورها وارد همکاری در این حیطه خواهند شد. امروز یک روز تاریخی است و اولین مذاکره‌ها درباره جشنواره خزر خواهد بود و امیدوارم جشنواره خزر با موفقیت برگزار و در دنیا معروف شود.

بایراموف تاکید کرد: باید بگویم اینکه اولین جشنواره خزر در ایران برگزار خواهد شد اتفاق خوشحال‌کننده‌ای است و دوره‌های بعدی در روسیه و ترکمنستان برگزار خواهدبود.

در ادامه این نشست خزاعی درباره آثار مورد پذیرش این جشنواره اظهار کرد: جشنواره قطعا جشنواره فیلم‌های آرشیوی نیست و قرار شد در دوره اول آثار دو سالانه کشورها را بپذیریم و باید بگویم تنها بحث برگزاری جشنواره نیست و این رویداد هدف بالاتری دارد. در روسیه مجلس مصوب کرده که با ایران تولید مشترک داشته باشند و در ایران باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین‌کننده باشد. تاجیکستان به توافق رسیده که فیلم «جامی» را تولید کنیم، پیشنهاد تولید مشترک چین و هند را داشتیم و یکی دیگر از کشورهای دیگری که درخواست تولید مشترک داشتند یونان بود. بد نیست بدانید در دوره‌های قبل سازمان سینمایی هم ۲۳ فیلم تولید مشترک انجام شده است. در ترکیه قرار شد فاندهایی برای فیلمسازان ایرانی در نظر گرفته شود.

خزاعی تاکید کرد: یکی از راه‌های دستیابی به بازار جهانی تولید مشترک است و خیلی‌ها معتقدند سینمای ایران به دلیل اتفاقات سال گذشته تحریم شده، شاید برخی جشنواره‌ها این کار را کرده‌اند اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که بازارهای جدیدی در دنیا ایجاد کنیم. سینما در هیچ جایی تحریم‌شدنی نیست و سینمای ایران آنقدر معتبر است که به عنوان اولین محصول فرهنگی ایران مطرح است. در بحث اتحادیه هم ۹۷ کشور عضو اوراسیا هستند که باید بگویم این اتحادیه به همین چند کشور محدود نمی‌شود.

وی افزود: جشنواره فیلم خزر فقط محدود به کشور ایران نمی‌شود که در بگوییم آیا پس از این دپلت ادامه پیدا می‌کند یا خیر و بعد از ما تا سه سال این جشنواره در کشورهای دیگر ادامه دارد. زمان برگزاری را به نیمه دوم سال اختصاص دادیم و قرار شد دوستان بررسی کنند که این زمان با دیگر جشنواره‌هایشان تداخل نداشته باشد. ما غیر از روسیه در منطقه سینمای جدی نداریم ولی این کشورها با وجود کمبود سالن آماده اکران فیلم‌های ایرانی هستند. ما با چین هم گفتگو کردیم که از مهم‌ترین مباحث آنها این بود که ما فیلم چینی اکران کنیم و تمام تلاشمان این است که حتی به صورت محدود، اکران فیلم‌های ایرانی در کشورهای دیگر آغاز شود. بیش از جشنواره تعاملات فرهنگی در منطقه مدنظر است.

خزایی گفت: برگزاری این رویداد یک پیشنهاد منطقه‌ای بود و طراحی جدیدی در سینمای ایران نیست. در این تعاملات مباحث متعددی شکل می‌گیرد و یکی از مباحث جشنواره است. نگاه ما در ۲۰ سال اخیر معطوف به منطقه نبوده و همه کشورهای منطقه امروز با ما بیگانه شده‌اند و خیلی از این دوستان برای اولین بار سینمای ایران را دیده‌اند و ما باید با کشورهای منطقه وارد تعامل و گفتگو شویم و همه اینها اتفاقات مثبتی برای کشور خودمان است. بیش از یک سال است که با روسیه در حال گفتگو هستیم که بتوانیم در روسیه اکران فیلم داشته باشیم.

وی درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت: بخش‌های مصوب شده سینمایی، کوتاه، مستند و پویانمایی است و قرار است هر دوره پنج بزرگداشت و از هر کشور یک داور داشته باشیم.

در بخش دیگر این نشست مسئول سینمایی کشور روسیه اظهار کرد: ما بی‌شک باید سعی کنیم به همدیگر در این حیطه نزدیک شویم و بتوانیم کاری کنیم که سینماگران ما کارهای مشترک را شروع کنند و مشکلات مشترک را در حیطه سینما، سینماگران ما مورد تجزیه و‌ تحلیل قرار دهند. سینما هنری است که این قابلیت را به ما می‌دهد تا بتوانیم فضایی که امروز داریم را به نسل بعد انتقال دهیم.

وی افزود: من معتقد هستم که هدف اصلی و نتیجه اصلی این جشنواره همین بوده و ما با همکاران خودمان که همسو هستیم می‌توانیم همکاری‌های خودمان را شروع کنیم.

خزاعی درباره تامین بودجه جشنواره تصریح کرد: جشنواره فیلم خزر با مشارکت مالی کشورها برگزار می‌شود و در حال بررسی هستیم که میزان مشارکت‌ها مشخص شود.

داویدنکو نیز اظهار کرد: بی‌شک یکی از اهداف اصلی جشنواره جلب توجه سینماگران روسیه‌ای به فرهنگ شرق است. فیلم‌های آمریکایی در روسیه حرف اول را می‌زدند و به لطف تحریم‌هایی که علیه ما صورت گرفت توانستیم سینمای کشورمان را به سمت فرهنگ خودمان و شرق سوق دهیم. ما در فیلم‌هایمان سعی می‌کنیم ارزش‌های فرهنگی‌مان را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. 

خزاعی در پایان اظهار کرد: جشنواره خزر مدل جدید جشنواره‌های منطقه‌ای است و من هم چنین مدلی تابحال ندیده بودم و این یک تجربه جدید است. قدمت رقابت ما در حوزه جشنواره خزر نیست و بحث رقابت ما در جشنواره فیلم فجر است و نمی‌توان قدرت تاثیرگذاری این رویداد را در کشور، منطقه و جهان نادیده گرفت. کشورهایی که به تازگی در حوزه سینما فعالیت می‌کنند یکی از مشکلات اصلی‌شان نیروی انسانی است و سطح سینمای کشورهایی چون عربستان بسیار پایین است و آنها از توانایی کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. ما در کشورمان فیلمسازان خوبی داریم مشکل اصلی‌مان بودجه است. امروز عربستان برای آوردن یک بازیگر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار هزینه کرده بودند و قطعا از سینمای ایران نباید انتظار چنین رفتارها و هزینه‌هایی داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز