خبرگزاری کار ایران

مهران میرزایی مطرح کرد؛

از شهید داورزاده برای ایفای نقش‌ او اجازه گرفتم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۶۲۵

«آسمان غرب» روایتگر رشادت‌هاست

مهران میرزایی با اشاره به اینکه پیش از ایفای نقش شهید داورزاده در فیلم «آسمان غرب» بر مراز این شهید حاضر شده، گفت: به محض اینکه به کرمانشاه رسیدیم مزار شهید داورزاده را پیدا کردم و از ایشان اجازه گرفتم که نقششان را بازی کنم.

مهران میرزاییُ بازیگر فیلم سینمایی «آسمان غرب» در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از طرف آقای یوسف وجدان‌دوست سرپرست گروه کارگردانی به این پروژه دعوت شدم که از ایشان باید تشکر کنم که مثل یک برادر بزرگتر همیشه حواسش به من هست و خیلی جالب بود که به شهید داورزاده شباهت ظاهری هم دارم و هنگامی که به کرمانشاه رفتیم هم اولین کاری که انجام دادم سر مزار ایشان رفتم و به نوعی از ایشان اجازه گرفتم که نقش‌شان را بازی کنم و گفتم اگر من را لایق ایفای نقش خودتان می‌دانید اجازه دهید این نقش را بازی کنم وگرنه به هر شکل که ممکن است اتفاقی رخ دهد و در این پروژه حضور نداشته باشم.

میرزایی خاطرنشان کرد: ما به افرادی چون شهید داورزاده مدیون هستیم، وقتی که جنگ شروع می‌شود و شش ماه از نامزدی‌اش می‌گذرد که به شهادت می‌رسد. به نظر من این نهایت شرافت یک انسان است که در ابتدای جوانی در حالیکه به تازگی قصد تشکیل خانواده داشته، همه چیز را رها کند و برای دفاع از کشور جانش را از دست بدهد. به نظر من اولین ناموس ما خاک‌مان است و رشادت این انسان‌های بزرگ نشان از غیرت آن‌ها دارد.

وی افزود: سعدالله داورزاده روز عاشورا درحالیکه با شهید سهیلیان در یک هلیکوپتر هستند، شهید می‌شود و جالب است بدانید که نقل قول‌هایی وجود دارد که در سه روز ابتدایی ایشان ۳۰ یا ۳۲ تانک دشمن را منهدم می‌کند و آنقدر در این کار مهارت داشته که خیلی‌ها معتقد بودند او تنها کسی است که تخصصش نابود کردن تانک‌های دشمن بود.

این بازیگر درباره شباهت‌های نقش با شخصیت واقعی شهید داورزاده گفت: در این فیلم من خیلی کم صحبت می‌کنم و در اکت‌هایم هم فردی سر به زیر هستم و جالب است که برادر ایشان وقتی سر صحنه حاضر شد به من گفت که سعدالله هم همینطور بود؛ آدمی کم حرف و سر به زیر که من هم سعی کردم همینطور نقش ایشان را بازی کنم. برادر شهید داورزاده سر صحنه حاضر شدند و به من خیلی لطف داشتند و به نظر من بازیگر یعنی همین که شما یک نقش بازی کنید و شما را دوست داشته باشند و این تجربه متفاوتی است که شما نقش عزیزِ یک خانواده را بازی کنید و آن‌ها برای دقایقی شما را همان عزیزشان ببینند.

بازیگر فیلم «آسمان غرب» درباره کمرنگ بودن نشانه‌های زندگی شهدا در این فیلم گفت: قصه این فیلم اصولاً قصه سه روز مقاومتی است که روایت می‌شود. ما معمولاً هر فیلم دفاع مقدسی که می‌بینیم به جنوب کشور می‌پردازد و این جزو معدود آثاری است که به کردهای غیور در غرب کشور می‌پردازد و در بین همه شخصیت‌ها بیش از هر چیز به زندگی شهید شیرودی می‌پردازد و حتی زندگی شهید شیرودی را هم در حد یک معرفی جزئی شاهد هستیم. آنچه که در «آسمان غرب» مشاهده می‌شود بیشتر روایت غیورمردی شهدا و مردمان کرد است؛ در یک سکانس می‌بینیم که مردم آن خطه با سنگ مقابل عراقی‌ها می‌ایستند و فیلم اجازه پرداختن به زندگی خلبان‌ها را نمی‌داد چون در این صورت با فیلمی بسیار طولانی مواجه بودیم. در این فیلم چهار خلبان هستند که ما به ازای واقعی دارند؛ من نقش خلبان داورزاده را بازی می‌کنم، میلاد کی‌مرام نقش علی‌اکبر قربان شیرودی را بازی می‌کند، احسان عباسی نقش احمد پیشگاه‌هادیان را بازی می‌کند و کیوان آزاد نقش صفر پایخان را بازی می‌کند.

این بازیگر خاطرنشان کرد: یکی از نقش‌هایی که خیلی دوست دارم بازی کنم، نقش شهید عباس دوران است و سال گذشته هم به من نقش ایشان برای بازی در یک فیلم پیشنهاد شد که متأسفانه امکان ایفای این نقش برایم فراهم نشد و وقتی در «آسمان غرب» به من ایفای نقش شهید داورزاده پیشنهاد شد فیلمنامه کامل بود و وقتی فیلمنامه را خواندم و متوجه شدم که نقش یک شهید خلبان را باید بازی کنم دیگر کم و کاستی نقش اهمیتی نداشت و می‌خواستم ایفای این نقش در کارنامه‌ام باشد تا یک روز بتوانم به آن افتخار کنم. یکی دیگر از نقش‌هایی که دوست دارم بازی کنم نقش تیمسار شهید بهرام آریافر دایی عزیزم است که امیدوارم روزی فیلمی درباره ایشان هم ساخته شود.

وی افزود: پیش از شروع بازی در این نقش با خانواده شهید داورزاده هیچ ارتباطی نداشتم اما وقتی به کرمانشاه رسیدیم یک روز موبایلم زنگ خورد، جواب که دادم متوجه شدم که برادر ایشان با من تماس گرفته و آنجا بود که چند دقیقه‌ای با ایشان صحبت کردم.

میرزایی درباره تجربه ایفای نقش یک خلبان و حضور در صحنه‌های جنگی گفت: مدیر برنامه‌ریزی این اثر آقای محمد ثقفی بود که واقعاً باید از ایشان تشکر کنم چون برنامه‌ریزی پروژه عظیمی مثل «آسمان غرب» کار بسیار سختی است. در این فیلم ۸ یا ۹ هلیکوپتر می‌بینیم که همه آن‌ها به شکل واقعی پرواز می‌کنند و ارتش واقعاً با این پروژه همکاری بسیار خوبی داشت. جالب است بگویم ما دو روز فقط تمرین داشتیم که نحوه سوار و پیاده شدن از کبرا را بیاموزیم و آنقدر این تمرین را انجام دادیم و آنقدر سوار و پیاده شدن از هلیکوپتر کبرا کار سختی است که پاهای من کبود شده بود اما به هر حال برای ما مهم بود که حضور درستی در فیلم داشته باشیم و به جزئیات واقعاً توجه شد.

این بازیگر در پایان اظهار کرد: «آسمان غرب» می‌تواند مخاطب خاص و عام را با هم داشته باشد چون از هر طیف و نگرشی باشیم عاشق خاکمان هستیم و کسی که کشورش را دوست دارد و می‌خواهد بداند که در سال ۱۳۵۹ چه عزیزانی از این آب و خاک دفاع کردند تا ما در ۱۴۰۲ بتوانیم فیلم آن‌ها را ببینیم قطعا به دیدن این فیلم می‌نشیند. ما باید این بزرگان را بیشتر بشناسیم، حمیدرضا سهیلیان وقتی شهید می‌شود دختری یک‌ساله داشته و با سعدالله داورزاده به شهادت می‌رسد. علی اکبر قربان شیرودی ۹ ماه پس از شهادت این دو نفر به شهادت می‌رسد. من فکر می‌کنم کسانی که شناخت این بزرگان برایشان اهمیت دارد به دیدن «آسمان غرب» خواهند رفت. در آخر از کارگردان فیلم آقای محمد عسگری که به من اعتماد کردند تشکر می‌کنم و از آقای حبیب والی‌نژاد که مثل یک کوه پشت پروژه بودند ممنونم که اگر حضور ایشان نبود «آسمان غرب» هیچگاه ساخته نمیشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز