خبرگزاری کار ایران

مسعود سخاوت‌دوست مطرح کرد؛

ظرافت‌های طراحی موسیقی «میرو» با ترکیبی از مدرنیته و بوم‌گرایی

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۵۰۷

مسعود سخاوت دوست طراح موسیقی «میرو» گفت: اتمسفر بومی و جغرافیای فرهنگی فیلم ایجاب می‌کرد از نغمه‌های بومی استفاده کنم و چون قهرمان فیلم شخصیت سرکشی است، موسیقی راک را به آن اضافه کردم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیلم سینمایی «میرو» به تهیه‌کنندگی سعید الهی و کارگردانی حسین ریگی در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در برج میلاد به نمایش درآمد.

مسعود سخاوت دوست طراح موسیقی این فیلم سینمایی است. او با اشاره به جزییات طراحی موسیقی فیلم «میرو» گفت: برای ساخت موسیقی این فیلم سینمایی از سه گونه موسیقی استفاده شده و مخاطب فیلم ترکیبی از موسیقی بومی، کلاسیک و راک را می‌شنود. البته سهم موسیقی راک کمتر است و موسیقی بومی به عنوان غشای اصلی که کل موسیقی‌های فیلم را دربرمی‌گیرد، شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: ترکیب این موسیقی‌ها به دلیل رویکرد فیوژن من به عنوان طراح موسیقی اثر است. دقت داشته باشید اتمسفر بومی و جغرافیای فرهنگی فیلم ایجاب می‌کرد از نغمه‌ها، ملودی‌ها و سازبندی‌های بومی منطقه سیستان و بلوچستان که بسیار غنی و پربار است استفاده کنیم. از سویی دیگر به دلیل آنکه قهرمان فیلم شخصیت سرکشی است، موسیقی راک را به آن اضافه کردم.

این موسیقی‌دان تاکید کرد: همانطور که می‌دانید میرو روحیه عصیان‌گری دارد و درگیری‌های فیزیکی و روانی در رفتارهای او به چشم می‌خورد. به نظرم این سرکشی و عصیان را نمی‌شد در بدنه موسیقی کلاسیک و بومی نشان داد؛ به همین دلیل سراغ موسیقی راک رفتم که عصیانگری برجسته‌ای دارد و از سویی دیگر استعداد ترکیب شدن با دیگر موسیقی‌ها در آن نهفته است.

سخاوت دوست درباره ظرفیت‌های موسیقی محلی سیستان و بلوچستان گفت: هر چه قدر از فرهنگ، زیبایی و عمق هنری منطقه سیستان و بلوچستان حرف بزنیم، کم گفته‌ایم. فارغ از تمام رنج‌ها و سختی‌هایی که مردم این منطقه کشیده‌اند، اما از فرهنگ و منش غنی برخورداراند که این موضوع را می‌توان در موسیقی آن تماشا کرد. چنین ظرفیتی یک امتیاز برای فیلم سینمایی «میرو» به شمار می‌رفت و من از ظرفیت نغمه‌های محلی خطه بلوچستان استفاده کردم.

وی ادامه داد: البته تلاش کردم این موسیقی را کمی مدرن‌تر کنم. باید تاکید کنم که بیش از 70-80 درصد موسیقی فیلم میرو از نظر آوایی، ملودیک و هارمونی برگرفته از موسیقی محلی است اما شاید تغییراتی از نظر مدرنیزه شدن در آن صورت گرفته شده باشد.

طراح موسیقی میرو در پایان گفت: در بین آثاری که در جشنواره امسال داشتم، هیچ کدام شبیه به میرو نبود. این فیلم از نظر سوژه اصلی‌اش که یک نوجوان بود برایم اهمیت داشت و از سویی دیگر، گره خورده با فرهنگ غنی منطقه سیستان و بلوچستان بود.

عوامل فیلم «میرو» عبارتند از: تهیه‌کننده: سعید الهی، کارگردان: حسین ریگی، بازیگران: سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، آرزو تاج نیا، ابوالفضل همراه، مهدی دین محمدپور، ایوب افشار و ...، نویسنده: پیمان شیرخانی، جانشین تهیه‌کننده: محمود محمدطائمه، مدیر فیلمبرداری: سیدمحمدرضا سجادیان، تدوین: مهدی سعدی، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: منصور میرشکاری، طراح چهره‌پردازی: مرتضی کهزادی، طراح صحنه و لباس: مهدی سعیدی، صدابردار: سیدوحید رضویان، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، طراح جلوه‌های بصری: علی سجادی، عکاس: ایمان تاج‌نیا، طراح پوستر: محمد روح‌الامین / مدیر ارتباطات رسانه‌ای: مطهره کشاورز محمدیان/ محصول بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی/ پاییز ۱۴۰۲

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز