خبرگزاری کار ایران

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افتتاح شد؛

نمایش ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند و یادی از دو هنرمند درگذشته

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۴۵۴

مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر امروز یکشنبه هشتم بهمن ماه در موزه هنرهای تهران برگزار شد. مسئولان و هنرمندان در این رویداد حضور به هم رساندند و نمایشگاه این رویداد نیز افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر امروز یکشنبه هشتم بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. 

عبدالحسینی (دبیرکل جشنواره) و مسعود زنده روح کرمانی (دبیر هنری جشنواره)م، حمدحسین نیرومند (مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی) مسئولانی بودند که در این رویداد حضور داشتند. 

در ابتدا پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی کشور نمآهنگی با موضوع غزه پخش شد. 

در ادامه برنامه با اجرای بهرام عظیمی، امیر عبدالحسینی(دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) دقایقی با حضار صحبت کرد.

نمایش ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند و یادی از دو هنرمند درگذشته

او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: جشنواره امسال به شعار«هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امید آفرین» اختصاص یافته است، تا به این واسطه ارزش‌ها و هنرهای برآمده از نگاه نوع هنرمندان بر همدلی اهالی فرهنگ افزوده شود. 

ارسال ۱۰۰۷۶ اثر از ۳۴۲۹ هنرمند به جشنواره

وی با اشاره به اینکه حضور جامعه دانشگاهی در کنار جامعه حرفه‌ای هنر بر کیفیت جشنواره افزوده است گفت: ۱۰۰۷۶ اثر از ۳۴۲۹ هنرمند در تمام بخش‌های جشنواره شانزدهم به دبیرخانه ارسال شده است و ۸۵۹۷ اثر در بخش نمایشگاه‌های استانی با عنوان تجسم هنر نشان از ظرفیت گسترده هنرهای تجسمی کشور، است. 

او در ادامه توضیحاتش گفت: ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت و بازدید از آنها در قالب نمایشگاه از دهم بهمن‌ماه امکان‌پذیر است.

۴۲۰ هنرمند در بخش تجسم هنر

عبدالحسینی گفت:در بخش تجسم هنر نیز ۱۵۳۹ اثر از ۴۲۰ هنرمند در ۳۲ استان کشور ارائه شده است. 

عبدالحسینی افزود: ۷۰ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر در جشنواره شانزدهم نمایش داده می‌شود. 

یادی از دو هنرمند درگذشته

او بیان کرد پنج اثر از دو هنرمند صاحب نام و تازه درگذشته نیز در نمایشگاه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. وی در ادامه از جلال شباهنگ و منوچهر صفرزاده نامبرد. 

عبدالحسینی در پایان صحبت‌هایش به بخش آیینه در آینه اشاره کرد که از دو سال پیش به جشنواره هنرهای تجسمی افزوده شده بود. . 

آیینه در آینه نمایشگاهی که کامل و کامل‌تر شد

وی گفت: پس از مروری بر نقاشی‌های و عکسهای انقلاب در ادوار چهاردهم و پانزدهم، در قدمی دیگر به مروری بر پوسترهای شاخص سال‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخته‌ایم و حال و ۹۸ پوستر در این بخش نمایش داده می‌شود. 

قدرت هنرهای تجسمی با هیچ هنری قابل مقایسه نیست

در ادامه مراسم محمد خراسانی‌زاده رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر دقایقی واگذار صحبت کرد.

او گفت جشنواره هنرهای تجسمی قدرت بی‌نظیری دارد که با هیچ کدام از هنرها نمی‌توان آن را مقایسه کرد او افزود جمعیت هنرمندان عرصه تجسمی از تعداد فعالان سینما و تئاتر بسیار بیشتر است و این جمعیت کثیر هنرمندان هنرهای تجسمی خودش را در جشنواره فجر به خوبی نمایش داده است. 

در ادامه توضیحاتش گفت موزه هنرهای معاصر تهران یکی از حامیان و پشتوانه‌های جشنواره هنرهای تجسمی است و بانی دیگر ما هنرمندانی هستند که حال آن‌ها را در جشنواره داریم. 

خراسانی‌زاده در پایان از دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی دوره شانزدهم و دیگر عوامل و مسئولان برگزاری این رویداد تشکر کرد. 

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یکی دیگر از مسئولان حاضر در مراسم بود که به ایراد سخنرانی پرداخت.

همدلی در دوران تحریم مهم است

او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: واقعیت این است که کشور ما اشغال نیست اما در شرایط تحریم قرار داریم. همین اوضاع است که همدلی‌ها و همکاری‌ها و تعامل‌ها با ارزش است لذا از هنرمندانی که در دوره پانزدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور و هم رساندند به این واسطه امید و انگیزه را رواج دادن تشکر می‌کنم. 

قرائت متنی از فرشچیان

در ادامه مراسم مسعود زنده روح دبیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی امسال متنی رو از محمود فرشچیان هنرمند و نقاش معاصر قرائت کرد که به قرار ذیل است: 

«به نام خداوند جان و خرد/ هنرهای تجسمی گنجینه ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ و هویت ایران اسلامی است. طراحان، نقاشان، خوشنویسان، نگارگران، تصویرسازان، سفالگران و سایر هنرمندان عرصه طرح و نقش و حجم و تصویر، سنت‌های هنری گذشتگان را با نگاهی معاصر به تصویر می‌کشند و برای آیندگان ماندگار می‌کنند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان گسترده‌ترین جشنواره هنری کشور بستری است تا استادان هنر و جوانان هنرمند دستاوردهای هنری خود را ارایه و برگ دیگری به تاریخ شکوهمند فرهنگ ایران اسلامی افزون کنند. اکنون که این رویداد به شایستگی در گام شانزدهم خود قرار گرفته است، قدردان استادان، هنرمندان، دبیران، داوران و شرکت‌کنندگان آن هستم و دست تمام خادمین هنرهای تجسمی را به گرمی می‌فشارم. به ویژه برای جوانان هنرمند حاضر در این رویداد که در اعتلای این هنر شریف می‌کوشند سلامتی و توفیق روزافزون آرزو دارم.» 

پس از پایان مراسم،  نمایشگاه آثار مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوسترهای مقطع انقلاب و پس از آن) در گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز