خبرگزاری کار ایران

از نفوذ میان مشروطه‌خواهان تا زمین‌خواری رضاخان؛

اسنادی که برای اولین بار منتشر می‌شوند/ نمایشگاه اسناد تاریخی در برج آزادی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۲۷۵

نمایشگاه اسناد تاریخی «۱۵۰ سال مبارزه با استعمار و استبداد از قاجار تا انقلاب اسلامی» درهای خود را به روی علاقه‌مندان به تاریخ باز کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نمایشگاه اسناد تاریخی «۱۵۰ سال مبارزه با استعمار و استبداد از قاجار تا انقلاب اسلامی» این روزها در تالار آیینه برج آزادی برپاست و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا سه‌شنبه (هفدهم بهمن ۱۴۰۲) همه روزه (بجز شنبه‌ها) از ساعت ۹ تا ۱۸ به برج آزادی مراجعه کنند. 

اسناد این نمایشگاه مبارزه ملت ایران با استعمار از دوران مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی را روایت می‌کنند. از سندهای دوران مشروطه در این نمایشگاه می‌توان به اسناد دخالت بیگانگان، اسناد عوامل نفوذ، اسناد به دار کشیدن و شهادت شیخ فضل‌الله نوری و در نهایت اسناد کودتای سال ۱۲۹۹ است. 

از دوران پهلوی نیز اسناد مالی رضاخان و زمین‌خواری‌ها (رضاخان ۴۴ هزار سند ملکی داشته است)، اسناد دخالت رضاشاه در انتخابات مجلس تا اسناد دخالت‌های بیگانگان در جای جای کشور وجود دارد. 

به طور کل اسناد این نمایشگاه دوره نفوذ و سلطه را روایت می‌کنند. نفوذ در دوران قاجار است. ایرانیان در آن دوره خواستار عدالتخانه بودند که استعمار آن را به انحراف کشید و کار را به دیکتاتوری رساند. بعد دوران سلطه است و تلاش ملت برای مقابله با آن تا اینکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی می‌رسد. به باور تحلیلگران اکنون نیز دوران نفوذ دوم است و باید مراقب بود که کار به سلطه دوباره نکشد. چنین نمایشگاهی می‌تواند تجربیات دوره نفوذ و سلطه گذشته را پیش چشم مخاطبان گذاشته و آگاهی‌های تاریخی لازم را به آنان بدهد. 

نمایشگاه اسناد تاریخی «۱۵۰ سال مبارزه با استعمار و استبداد از قاجار تا انقلاب اسلامی» با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، پژوهشکده تاریخ معاصر و مرکز فرهنگی هنری انقلاب اسلامی (برج آزادی) برپا شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز