خبرگزاری کار ایران

یادداشتِ روح‌انگیز راهگانی؛

عباس جلیلیان به رنگ‌آمیزی و هارمونی ترانه‌های کردی، روحی جدید دمید

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۵۲۶

عباس جلیلیان روز ۱۴ آذرماه بر اثر ایست قلبی درگذشت. روح‌انگیز راهگانی(هنر ‌پژوه) در یادداشتی یاد این موسیقی‌پژوه را گرامی داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح انگیز راهگانی (نوازنده پیانو و موسیقی‌پژوه) به مناسبت چهلمین روز از درگذشت عباس جلیلیان (موسیقی‌پژوه، خواننده و آهنگساز) یادداشتی در اختیار ایلنا گذاشت:

«۲۶ دیماه، چهل روز از خاموشی صدای عشق آفرین و نوای ساز دل‌انگیز عباس جلیلیان هنرمند کرمانشاهی می‌گذرد. هنرمندی که بیش از چهل سال، در باغ پر فراز و نشیب هنر (خوانندگی، نوازندگی، آهنگسازی، نقاشی و…) گردش کرد، همواره انرژی بخش جامعه‌ی هنری و حیات فرهنگی سرزمین‌مان بود و غنچه‌های بسیاری را شکوفا کرد. سرانجام، خزانی ناگهانی او را ربود و آشیان پرندگان باغ هنر را خزان زده کرد، دریغ و درد…

عباس جلیلیان با نبوغ و نوآوری‌هایش در رنگ‌آمیزی و هارمونی ترانه‌های محلی کردی، روح جدیدی دمید و جان تازه‌ای به آن‌ها بخشید و با اجراهای ماهرانه و تلفیق دلنشین رنگ و صدا، تحولی در موسیقی کردی ایجاد کرد.

او با صدای گرم و حزن‌انگیز و تنوع رنگ و صدا در آثارش، ترانه‌های زیادی را به فارسی و کردی خواند و با شوریدگی که در آثار و وجودش نهفته بود، با مردم سخن گفت و به آن‌ها لذت معنوی بخشید. 

عباس جلیلیان از ابتدا زندگی‌اش را با هنر کوک کرد، افزون بر موسیقی، تابلوهای نقاشی با ارزش و بسیار زیبایی از خود به یادگار گذاشت که مانند موسیقی‌اش‌، از رنگ‌آمیزی و هارمونی منحصری برخوردار هستند. 

نبوغ و درخشش این هنرمند در عرصه‌ی هنر، پروانه‌ای به دور شمع نبود که شاهینی بسوی خورشید بود. این هنرمند در سن شصت سالگی در اثر سکته قلبی در کرج درگذشت و در آرامگاه بهشت سکینه در کرج به خاک سپرده شد. 

در خاموشی و سکوتی سنگین و دردی جانکاه، یاد و خاطره‌اش را گرامی می‌داریم و ارج می‌نهیم.»

 

«شیدایی» با صدای عباس جلیلیان/ موسیقی و تنظیم امید سیاره/ شهر سورده شاعران کرمانشاه و محمدهاشم ربیعی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز