خبرگزاری کار ایران

در نشست جشنواره تئاتر فجر مطرح شد؛

اداره کل هنرهای نمایشی جوابگوی چهل هزار تئاتری نیست/ بودجه جشنواره ۱۸ میلیارد تومان است/ اضافه شدن پنج بخش تازه

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۴۰۸

در جشنواره تئاتر فجر ۱۴۷ اثر روی صحنه می‌روند. در بخش مسابقه شاهد ۳۴ اثر هستیم. در بخش خیابانی ۳۳ اثر داریم و در بخش رادیویی شاهد اجرای یازده اثر خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و آیین رونمایی از پوستر این جشنواره، صبح امروز یکشنبه بیست و چهارم دی‌ماه، در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. 

کاظم نظری (رییس جشنوار)، مهدی حامد سقایان (دبیر جشنواره چهل و دوم) و امیرحسین شفیعی (دبیر اجرایی جشنواره) در این رویداد حضور داشتند. 

در ابتدای مراسم پس از پخش تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود ملی ایران، نماهنگی از فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره و اجرای گروه‌ها در مراحل مختلف جشنواره پخش شد. در ادامه کاظم نظری و مهدی حامد سقاییان از پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر  رونمایی کردند.

اداره کل هنرهای نمایشی جوابگوی چهل هزار تئاتری نیست/ بودجه جشنواره ۱۸ میلیارد تومان است/ اضافه شدن پنج بخش تازه

رسانه‌ها جشنواره را حمایت کنند

سپس کاظم نظری دقایقی با حضار صحبت کرد. او در ابتدای صحبت‌هایش ضمن تشکر از حضار بابت حضورشان در برنامه،‌ گفت: انشالله جشنواره امسال با حضور پررنگ رسانه‌ها بهتر از قبل برگزار شود و انعکاس خوبی در کشور داشته باشد.

او ضمن تشکر از دبیر جشنواره و گروه اجرایی و اعضای دبیرخانه جشنواره بیان کرد: الان که در خدمت شما هستیم، با برنامه کامل مقابل رسانه‌ها نشسته‌ایم و کمی مانده به جشنواره همه چیز آماده است  و وضعیت بخش‌های مختلف مشخص شده و برنامه‌ها به سرانجام رسیده است؛ این در حالی است که در دوره‌های قبل این امکان وجود نداشت.

اداره کل هنرهای نمایشی جوابگوی چهل هزار تئاتری نیست

نظری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: خواهشم این است اهل رسانه پوشش خوبی از تئاتر داشته باشند و صدای هنرمندان را به مسئولان برسانند.

او گفت: به هرحال باید برای هنرمندان شهرستان کاری شود. ما طی بازبینی‌ها و اجراها با کارهای خوبی مواجه می‌شدیم اما برای پذیرفتن آنها در جشنواره بودجه نداشتیم. من از شما می‌خواهم به عنوان خبرنگار و نماینده رسانه‌های خبری با هنرمندان گفتگو کنید و درد آنها را بشنوید.

نظری بیان کرد: واقعیت این است که توجهی به تئاتر وجود نداشته و طی این چهل و چند سال به اندازه‌ای که سالن جلسات ساخته‌ایم،‌ سالن تئاتر تاسیس نکرده‌ایم! بیش از چهل هزار نفر تئاتری داریم و اداره کل هنرهای نمایشی با توجه به این کثرت نمی‌تواند جوابگوی آنها باشد. ما نیاز به سازمان داریم تا ردیف بودجه کشوری دریافت کنیم.

«امید، نشاط و همدلی» شعار جشنواره

در ادامه مهدی حامد سقایان نیز درباره جزییات برگزاری جشنواره چهل و دوم فجر توضییحاتی ارائه کرد. او گفت: من از نیمه مردادماه که حکم دبیری را دریافت کردم، به دبیرخانه رفتم و در راستای برگزراری بهتر جشنواره جلساتی برگزار شد که حاصل آن تنظیم و انتشار فراخوان بود.

دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد:  شعار ما در جشنواره امسال «امید، نشاط و همدلی» است. این رویداد شامل دوازده بخش است که از میان آنها پنج بخش جدید است و امسال به جشنواره افزوده شده است. 

اضافه شدن پنج بخش جدید به جشنواره

او اذعان داشت: این دوازده بخش: مسابقه تئاتر ایران، تئاتر دانشجویی، تئاتر خیابانی، رادیو تاتر، پژوهش، میهمان، بخش بین‌الملل، هویت ملی، غزه، بخش فراگیر، مسابقه نمایشنامه نویسی و کارگاه‌های آموزشی است. البته بخش نمایش تلویزیونی طی سال‌های قبل تعطیل شده بود که ما آن را دوباره به بخش‌های جشنواره اضافه کردیم.

سقاییان بیان کرد: در بخش تئاتر ایران دو رویکرد داریم که حمایت‌های مالی و اسپانسرینگ است. بخش تازه‌های تولید را هم خواستیم باشد. بخش دیگر نمایشنامه‌هایی هستند که اجرا شده‌اند و آن‌ها را در بخش مرور قرار داده‌ایم.

او با بیان اینکه جشنواره در چهار منطقه کشور برگزار شده،‌ گفت:  در بخش مرور تئاتر ایران ۳۴ اثر داریم. بخش دانشجویی هم جز فجر نیست، اما جشنواره‌ای داریم به اسم دانشگاهیان که دوسال برگزار شد و ما امسال طی مذاکره با وزارت علوم این بخش را هم به جشنواره اضافه کردیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر در ادامه گفت: همکاری خوب وزارت علوم باعث شد که تامین بودجه و برنامه‌ریزی را پیش ببریم و همین جا از مسئولان مربوطه در این بخش تشکر می‌کنم. در ادامه باید گفت ۲۵ نمایش دانشجویی داریم و ۳۶ اثر خیابانی در سطح تهران اجرا می‌‌شوند که مکان‌ها  در جدول مشخص شده‌ است. در بخش پژوهش نیز سه سخنران از استادان ایرانی و دو سخنران برجسته تئاتر جهان را داریم.

 هشت نمایش خارجی در بخش بین‌الملل

او ادامه داد: در بخش بین‌الملل هم  ۸ نمایش از ۵ کشور داریم. در این میان سه اثر از ارمنستان در بخش ویژه روی صحنه می‌رود و باقی آثار خارجی هم هرکدام یک اجرا دارند.

سقاییان درباره بخش هویت ملی هم توضیح داد: در بخش هویت ملی هم به قهرمانان ملی مثل شهید حاج قاسم سلیمانی، طیب حاج رضایی و آریوبرزن توجه داشته‌ایم و این آثار به صورت جداگانه داوری خواهند شد.

او با تاکید بر وجود بخشی به نام غزه گفت: بخش فراگیر هم که امسال به جشنواره افزوده شده، دوست داشتنی است و برای راه‌اندازی این بخش با بهزیستی همکاری‌هایی داشته‌ایم و باید بگویم در این رابطه هدف ما انسانی است چراکه با افراد و هنرمندان معلول سرو کار داریم. 

او با اشاره به اینکه پنج استاد خارجی به جشنواره امسال دعوت شده‌اند، گفت: این بخش از جشنواره برای علاقمندان قابل ثبت‌نام است و به این واسطه هر فرد می‌تواند در دو کارگاه حضور یابد و انشالله به این واسطه جشنواره ارتقا پیدا کند. 

ارسال بیش از هزار و پانصد اثر

سقاییان در پایان صحبت‌هایش گفت: نزدیک ۱۶۴۹ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر امسال ارسال شد که استقبال خوبی محسوب می‌شود. 

امیرحسین شفیعی، دبیر اجرایی جشنواره هم درباره جزییات بخش‌های اجرایی جشنواره توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: جشنواره از ۲۷ دی‌ماه کار خودش را در سالن سایه و سالن مشاهیر واقع در مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌کند. سی‌ام دی‌ماه هم نشست پژوهشی داریم. در ادامه هم روز یکم بهمن‌ماه آیین گشایش جشنواره یا همان افتتاحیه را خواهیم داشت که در سالن ناظرزاده کرمانی واقع در تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود. در ادامه هم برگزیدگان بخش‌های مختلف مشخص خواهند شد و از یکی از بزرگان عرصه تئاتر هم تقدیر به عمل می‌آید.

او تاکید کرد: یکی از بخش‌های مهم بخش هویت ملی است که شاهد اجرای ۱۴ اثر در این بخش، خواهیم بود. ۵ اثر برای حاج قاسم و ۹ نمایش در بخش ویژه غزه اجرا خواهد شد.

شفیعی ادامه داد: شش گروه مهمان داریم. در کل شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال از نسل‌های مختلف هستند. در بخش دانشجویی هم شاهد تولید دو اثر با موضوع غزه بودیم.

شفیعی اذعان داشت: بخش جدید هویت ملی را در بخش دانشجویی هم لحاظ کرده‌ایم. در خلال برگزاری جشنواره هم ۱۴سالن در قالب ۸ تماشاخانه میزبان آثار حضور یافته در جشنواره خواهد بود.

برگزاری جشنواره با هجده میلیارد تومان

شفیعی بیان کرد: طی برگزاری جشنواره‌ها معمولا بیشترین زحمت به عهده عوامل سالن‌هاست که قدردان آنها هستیم. بودجه جشنواره ۱۸ میلیارد تومان است و تلاش داریم حداکثر بودجه در اختیار جشنواره قرار گیرد. 

او با اشاره به اینکه ۱۴۷ اثر در جشنواره امسال روی صحنه می‌روند،‌ گفت: در بخش مسابقه هم شاهد ۳۴ اثر هستیم که در قالب جشنواره با هم به رقابت خواهند پرداخت. در خیابانی نیز ۳۳ اثر داریم که بیست و دو تای آنها به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. در بخش رادیویی هم شاهد اجرای یازده اثر خواهیم بود.

جایگاه vip نداریم/ همه مخاطبان تئاتر، ویژه هستند

شفیعی در پایان از تاسیس سایت مختص به جشنواره خبر داد و گفت: در جشنواره‌ها مسئله مهم همیشه فروش بلیت بوده که حال با تاسیس سامانه گیشه تئاتر این مشکل رفع خواهد شد و در این راستا شرایط خرید بلیت برای علاقمندان و خبرنگاران از پنجشنبه همین هفته فراهم است.

وی افزود: به زودی سامانه گیشه تئاتر رسما رونمایی می‌شود. از ۲۷دیماه شرایط خرید فراهم است و پنجشنبه خبرنگاران می‌توانند به تهیه بلیت بپردازند. امسال جای وی‌ای پی نداریم و همه ویژه هستند.

آماده حمایت از آثار دانشجویی هستیم

در پایان مراسم مجتبی صفری (معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم) توضیح داد: تئاتر در دانشگاه‌ها شرایط خاصی دارد و کانون‌های تئاتر در دانشگاه‌ها کمتر از کانون‌های دیگر هستند. ما فرایند شکل‌گیری تئاتر دانشگاه‌ها را به جشنواره‌ تئاتر محدود نکرده‌ایم. 

او با تاکید بر اینکه نسبت وزارت علوم و دانشگاه‌ها مثل نسبت سایر وزارت‌خانه و زیرمجموعه‌های‌شان نیست،‌ بیان کرد: دانشگاه‌ها در فعالیت‌های خود مستقل هستند و با یک ابلاغیه نمی‌توانیم یک وحدت رویه در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم. تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل هنرهای نمایشی داریم که طی آن ارتباط انجمن‌های نمایش و سایر بخش‌ها با دانشگاه‌ها بیشتر شود.

صفری تاکید کرد: به دنبال وحدت رویه هستیم تا در همه دانشگاه‌ها کانون‌های تئاتر و فعالیت‌های تئاتری وجود داشته باشد. ما آمادگی حمایت از تمامی اجراهایی که در بخش دانشگاهی جشنواره فجر حضور دارند برای اجرا در دانشگاه‌های سراسر کشور داریم.

وی درباره برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی، تصریح کرد: جشنواره تئاتر دانشگاهی قطعا سال آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز