خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت محمدرضا درویشی در پروژه «چند شب»

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۸۹۹

دوره سیزدهم پروژه «چند شب» با برگزاری ۹ کنسرت در سه شب متوالی، قدردانی از محمدرضا درویشی و رونمایی از یک ساز جدید، شامگاه روز جمعه ۲۲ دی به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا، سیزدهمین رویداد از پروژه موسیقایی «چند شب» که طی روزهای ۲۰.۲۱ و ۲۲ دی در قالب رویداد «چند شب موسیقی ایرانی» میزبان مخاطبان بود، با برگزاری ۹ کنسرت در سه شب متوالی، قدردانی از محمدرضا درویشی آهنگساز، پژوهشگر و موسیقیدان پیشگام و رونمایی از یک ساز جدید در تالار رودکی تهران به کار خود پایان داد. 

افشین معصومی مدیر برگزاری پروژه «چند شب» در ابتدای برنامه‌های دومین روز از برگزاری رویداد سیزدهم این پروژه که با قدردانی از محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر شناخته‌شده کشورمان همراه شد، توضیح داد: امشب میزبان هنرمندی هستیم که باید او را عیار واقعی موسیقی ایرانی بدانیم. کسی که چه در حوزه موسیقی نواحی ایران و چه در حوزه موسیقی ایرانی از خود آثاری برجای گذاشته است. ما امشب از هنرمندی حرف می‌زنیم که به معنای واقعی کلمه «پیشگام» است. پیشگام از آنچه این سال‌ها به واسطه کم‌توجهی‌هایی که در فرآیند دشوار تولید و عرضه آثار موسیقایی به وجود آمده فقط و فقط به واسطه حضور او و تعداد اندکی از هم نسلانش و البته هنرمندان شریف موسیقی ایرانی به حیات ارزشمند خود ادامه می‌دهد. هنرمندی که از هیچ تلاشی برای ثبت مقام‌ها، سازها و گنجینه ارزشمند موسیقی نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی ایران در سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی فروگذاری نکرد و نشان داد که چنین موسیقی‌هایی همچنان قابلیت‌های شنیده‌شدن در میان مردم را دارد. 

در ادامه، نوبت به بخش اجرایی برنامه‌های روز دوم رویداد سیزدهم «چند شب» رسید و ابتدا نازنین غنی‌زاده در عرصه کمانچه‌نوازی به اجرای چند قطعه بداهه پرداخت و سپس میلاد محمدی قطعاتی را در قالب بداهه‌نوازی سنتور اجرا کرد.

بزرگداشت محمدرضا درویشی در پروژه «چند شب»

در بخش سوم برنامه‌های روز دوم سامر حبیبی نوازنده کمانچه و آرش فرهنگفر نوازنده تمبک قطعاتی را به صورت بداهه اجرا کردند. پیش از اجرای این بخش سامر حبیبی نوازنده و مدرس موسیقی از رونمایی یک ساز کمانچه آلتو متفاوت خبر داد و گفت: درباره‌سازی که امروز برای نوازندگی انتخاب کردم باید توضیح دهم که من از حدود ۲۵ سال پیش که ساز «کمانچه آلتو» ساخته شده، جزو اولین نوازندگانی بودم که از این ساز استفاده کردم. فرآیندی که در این سال‌ها مسیری جا افتاده در حوزه نوازندگی کمانچه محسوب می‌شود. 

وی با قدردانی از مدیریت برگزاری پروژه «چند شب» افزود: اما آنچه امروز بنده روی صحنه اجرا می‌کنم موضوعی است که ایده آن حدود ۶ سال پیش در کارگاه به ذهنم رسید و آن ساخت یک ساز کمانچه آلتویی است که از کمانچه آلتوهای رایج این سال‌ها نیز بَم‌تر است و من امشب برای اولین‌بار تصمیم دارم از صدای آن رونمایی کنم. هدف من هم از ساخت این ساز معرفی کمانچه‌ای است که قابلیت‌های گسترده‌تری برای حضور در یک فضای ارکسترال دارد و می‌تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد. 

مرتضی اعیان مدرس و نوازنده تمبک‌نوازی، منوچهر آزادی ناشر و تهیه‌کننده موسیقی، سهراب پورناظری آهنگساز، نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی، حسام اینانلو آهنگساز، مدرس و نوازنده موسیقی ایرانی، علی بهرامی‌فر نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی ایرانی، علی اصغر عربشاهی مدرس و نوازنده تار، شهرام غلامی نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی از جمله مهمانان ویژه شب دوم پروژه «چند شب» بودند. 

اما روز جمعه ۲۲ دی و در روز پایانی برگزاری رویداد سیزدهم «چند شب» ابتدا پویان عطایی نوازنده سنتور و سهیل الله‌دادیان نوازنده تمبک قطعاتی را به صورت بداهه اجرا کردند. پس از این بخش مرتضی صنایعی از هنرمندان عرصه نی‌نوازی هم قطعاتی را پیش روی مخاطبان قرار داد. 

اجرای پایانی روز سوم پروژه سیزدهم «چند شب» هم به سه‌نوازی کمانچه اختصاص داشت که در این بخش حسام اینانلو با همراهی پارسا نظری و فرزانه مهدی‌زاده قطعاتی را به صورت بداهه برای مخاطبان اجرا کردند. 

مجموعه کنسرت‌های «چند شب» به مدیریت افشین معصومی از تیر سال ۱۳۹۶ با هدف یادآوری ریشه‌های اصلی موسیقی در دوره‌های مختلف طراحی و برگزار شده که در هر دوره به یک، ۲ یا چند ساز از حوزه موسیقی ایرانی، کلاسیک و نواحی و بخش‌های دیگری از گونه‌های موسیقی پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز