خبرگزاری کار ایران

«ترانه‌های وطن و تبعید» بازنمایی رنج فرزندان فلسطین منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۹۱۷

مجموعه شعر «ترانه‌های وطن و تبعید» در دو جلد با گردآوری موسی بیدج در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

به گزارش ایلنا، مجموعه دو جلدی شعر «ترانه‌های وطن و تبعید» با گردآوری، تدوین و ترجمه موسی بیدج دربرگیرنده سروده‌هایی از نام‌آوران شعر فلسطین است که ترانه‌های خود را در وطن و در تبعید سروده‌اند. این شاعران تمام عمر خود را در بازسرایی آرمان خود و مردمشان سپری کردند. 

بیدج در مقدمه کتاب آورده است که «از شعر فلسطین، تاکنون، به ترجمه آثار دو شاعر به نام‌های محمود درویش و معین بسیسو بسنده شده است و از دیگر شاعران پرآوازه این دیار جز ترجمه‌هایی پراکنده در دست نیست.» 

در جلد اول این مجموعه پنج دفتر شعر از «عزالدین المناصره»، «معین بسیسو»، «محمود درویش»، «سمیح القاسم» و «توفیق زیاد» به چاپ رسیده است. در جلد دوم نیز پنج دفتر شعر از «موسی حوامده»، «فدوی طوقان»، «احمد دخبور»، «محمدعلی شمس‌الدین» و «محمد القیسی» گنجانده شده است. 

در ابتدای هر دفتر شعر، معرفی جامعی از شاعر و شرح گفت‌وگوی آن‌ها با منابع گوناگون آورده شده است. 

علاقمندان به ادبیات جهان، دوستداران شعر پایداری، اساتید و دانش‌پژوهانی که به کار نقد و بررسی و ادبیات تطبیقی اشتغال دارند، از مخاطبان اصلی کتاب خواهند بود. 

در شعری از «سمیح القاسم» می‌خوانیم: 

میان من و تو

دو قطره اشک

و شعری تبعیدی‌ست

و خون ما

سنبله‌وار

بر کشتزاران نقش شده است

ای فرزند مدارهای دور دست

ای داماد بادام و لیمو 

مدار درونی‌ات بر چه منوال

عروس سپید تو در چه حال است

و حال و هوای تو 

در تبعید دور دست؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز