خبرگزاری کار ایران

یاد حاج قاسم در زورخانه‌ها زنده می‌شود/ تاکید بر مرام پهلوانی سردار دلها/ گلریزانی برای آزادی مادران زندانی در شب ولادت حضرت زهرا(سلام‌الله علیها)

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۹۳۲

دبیر سومین رویداد «روایت حبیب» ویژه گرامیداشت حاج قاسم سلیمانی طی برگزاری یک نشست درباره جزییات این رویداد توضیح داد. سرپرست نایب رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای کشتی پهلوانی و معاون راهبری استان‌های حوزه هنری نیز در این رویداد حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سومین رویداد ملی«روایت حبیب» با عنوان روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» در حوزه هنری برگزار شد. مهدی ابطحی (دبیر رویداد روایت حبیب)، سعید لشگری (معاون راهبری استان‌های حوزه هنری) و سیدحسن سبزواری (سرپرست نایب رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای کشتی پهلوانی) در این رویداد حضور داشتند. 

گفتنی است رویداد حبیب که سال گذشته به صورت کارناول‌هایی در شهرهای مختلف برگزار شد، امسال در قالب‌های دیگری برگزار خواهد شد. این رویداد همزمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و همچنین شب ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار خواهد شد. 

در ابتدای برنامه سیدحسن سبزواری ( نایب رییس فدراسیون  ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی) گفت: سومین رویداد روایت حبیب امسال همزمان با چهارمین سالگرد حاج قاسم سومین رویداد در چهل زورخانه برگزار می‌شود.

توجه به تاکید رهبری برای توجه به ورزش زورخانه‌ای

او افزود: این کار و این همکاری مشترک، بین حوزه هنری انقلاب اسلامی و فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی شکل گرفته است. 

سبزواری در ادامه گفت: در  تاریخ یکم آذر سال جاری مدال آوران با رهبری دیداری داشتند. رهبر معظم انقلاب در این جلسه گفتند به ورزش زورخانه بیشتر توجه شود. از طرفی شعاری سر برگ‌های ما قید شده که در همین رابطه‌است. ایشان گفتند ورزش باستانی یک تاریخ و فرهنگ است و باید به این مهم توجه داشته باشیم.

نایب رییس فدراسیون کشتی پهلوانی و ورز‌ش‌های زورخانه‌ای ادامه داد: رویداد روایت حبیب چند هدف دارد که لبیک به پیام رهبر یکی از آنهاست. دوم زنده نگاه داشتن یاد و خاطره حاج قاسم عزیز در زورخانه‌هاست.

تصویر حاج قاسم در زورخانه‌ها نصب می‌شود

وی بیان کرد: ما در شب شهادت حاج قاسم که مقارن با زاردوز حضرت زهرا (س) است، در زورخانه‌ها برنامه داریم که ورزش و نوای مرشد و ضرب زورخانه بخشی از  آن است. دوم نصب تصویر ایشان در زورخانه‌هاست. به هر حال  ایشان در جوانی به زورخانه می‌رفتند.

سبزواری با اشاره به اینکه برگزاری گلریزان یکی دیگر از برنامه‌های تدارک دیده شده است، گفت: با این کار که در شب زادروز حضرت زهرا (س) برگرار می‌شود مادران زندانی آزاد می‌شوند.

او تاکید کرد: آیین گلریران در همه مراکز انجام می‌شود و همین جا اعلام کنم که فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی‌ پهلوانی برای امور فرهنگی آماده تعامل و همکاری است.

او با اشاره به اینکه زورخانه ورزش نیست بلکه فرهنگ محسوب می‌شود،‌ توضیح داد: ما در ایام سال به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی برای گودهای زورخانه‌های کشور برنامه‌های مختلف داریم که گلریزان در میان آنها قدمت بسیار دارد و تا به امروز به این واسطه به مردم نیازمند و اخیرا به مردم غزه کمک شده است.

حاج قاسم ورزشکار زورخانه بود

سبزواری با بیان اینکه قهرمانان ملی حین رویداد در زورخانه‌ها حضور دارند، گفت: حاج قاسم ورزشکار زورخانه بودند.

سبزواری در پایان ضمن تشکر از وزیر ارشاد و صندوق اعتباری هنر گفت: تا چندی پیش مرشد‌های ما در زورخانه‌ها بیمه نبودند و وزارت ارشاد و صندوق ما را پذیرفتند که اتفاق خیلی خوبی است و در همین راستا باید بگویم در حال حاضر پنجاه مرشد از بیمه استفاده می‌کنند. 

هدف تببین شاخصه‌های مکتب حاج قاسم است

سیدمهدی ابطحی (دبیر سومین رویداد حبیب) هم دقایقی با حضار صحبت کرد. او گفت: قرار است حوزه هنری در چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با هدف تبیین شاخص‌های مکتب این شهید، برنامه‌هایی را ارائه کند.

او افزود: در چهل نقطه کشور برنامه داریم و فضایی متفاوت را مدنظر قرار داده‌ایم. این رویداد سه‌شنبه دوازدهم دی‌ماه راس ساعت نوزده در کل کشور برگزار می‌شود. به هرحال خیلی از شهرها در رابطه با رویداد و بخش‌های آن پیوست‌های فرهنگی دارند که به آنها توجه داشته‌ایم.

در ادامه ابطحی گفت: آنچه امسال خواهیم داشت مثل قبل شبکه‌ای از تولیدات حوزه هنری است. آنچه در زورخانه می‌بینیم چیزی جز هنر نیست و از همه زیباتر فرهنگ اصیل پهلوانی است که جاری و ساری خواهد بود.

توزیع تولیدات حوزه هنری در قالب یک نرم‌افزار

ابطحی اذعان داشت: انشالله این مشارکت نتایج خوبی داشته باشد. اولین کار امسال گردآوری محصولات تولیدی سال قبل بود که در قالب آثار تصویری، تجسمی و.. .ارائه خواهد شد. این آثار در قالب مجموعه‌ای نرافزاری تهیه شده‌اند و در اختیار مراکز حوزه هنری قرار گرفت. مجموعه کامل و حدود صد و پنجاه اثر در حوزه‌های مختلف هستند و هفته قبل توزیع شده‌اند. 

او اذعان داشت: عکسی معروف از حاج قاسم  را در نوجوانی داریم که ایشان را در زورخانه نشان می‌دهد. دلیل انتخاب و توجه به این عکس با توجه به جنگ غزه رخ داده و  استفاده از جهان پهلوان به این دلیل بوده که حاج قاسم مرام خودش را در محیط زورخانه از مکتب امیرالمونین(علیه‌السلام) کسب کرده و تا آخر عمر به اعتقاد و ایمانشان پای‌بند بوده‌اند.

دبیر سومین دوره رویداد روایت حبیب طی توضیحات بیشتر بیان کرد: در هر استان یک زورخانه مشخص شده و  نه شهرستانی که حوزه هنری در آنها دفتر دارد را انتخاب کرده‌ایم. سعی شده به پیوست‌های فرهنگی مناطق هم توجه شود مثلا اینکه زورخانه شهید طوفانی در کاشان را داریم که برادران طوفانی شهدای جنگ هستند.

آزادی مادران زندانی در راه است

ابطحی در پایان صحبت‌هایش گفت: دوستان در مراکز حوزه هنری،؛ توافقی را با ستاد دیه امضا کرده‌اند تا آزادسازی مادران زندانی در شب زادروز حضرت زهرا (س) صورت گیرد. نگاه ما کمیتی نبود و هدف احیای آیین‌ها و رسانه‌ای شدنش بوده است.

در ادامه مراسم سعید لشگری (معاون راهبری استان‌های حوزه هنری) درباره کلیت‌ سیاست‌های حوزه هنری در رابطه با برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری گفت: در ایام تولد بانوی دو عالم هستیم و از حاج قاسم یاد می‌کنیم.

او ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی بنای حوزه هنری با حضور هنرمندان بزرگ و متعهد گذاشته شد. ما متعهد به توجه به ایام مهم هستیم و این روند و توجهات تا امروز ادامه یافته و گسترده‌تر شده است.

او افزود: به تعبیری اینجا پایگاه همیشه حزب اللهی انقلاب اسلامی باقی خواهد ماند.

لشگری در ادامه بیان کرد: پس از شهادت حاج قاسم برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری رویداد حبیب شروع شد. در ابتدا کاروان روایت راه اندازی شد که این کاروان‌ها در ده استان طی دوسال به اجرای برنامه پرداختند. این‌بار در دوره سوم به فکر ایده‌ای جدیدی بودیم که  به برنامه‌های جدید رسیدیم.

توجه به حاج قاسم یک تعهد هنرمندانه است

او ادامه داد: در سال اول و دوم روایت‌های مردمی و هنری را داشتیم. این کاروان برای مردم بسته‌هایی داشت. برای کودکان هم نقالی و پرده خوانی داشتیم. امسال به دو دلیل قالب برگزاری و برنامه‌ها را تغییر دادیم و از این کار اهدافی داشتیم، یکی ایجاد گستره ملی بود به این دلیل که ایجاد کاروان زمان بر بود و ما در دو دوره قبل نهایت می‌توانستیم ده استان را پوشش دهیم. و اینکه به دنبال روایت‌های جدید از حاج قاسم بودیم تا اینکه بر پهلوانی ایشان تمرکز کردیم. مانند سالهای قبل این اتفاق هم یک تعهد هنرمندانه است. 

لشگری بیان کرد: در ادامه تکلیفی داشتیم؛ اینکه ادامه مسیر قاسم را هموارتر کنیم و نسل جدید را هم متوجه ایشان نماییم. همین موضوع باعث می‌شود روحیه پهلوانی در کشور ایجاد شود. و اینکه نگذاریم شهید قاسم سلیمانی فراموش شود، همانطور که اجازه نداده‌ایم امام حسین (علیه‌السلام) و عاشورا فراموش شوند.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری در آخر گفت: روایت حبیب عرض ارادت به سالار شهیدان مقاومت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز