خبرگزاری کار ایران

کشف مواد آلی که سبب استحکام بیشتر دیوار چین شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۰۶۸

دانشمندان دریافتند که کارگران سازنده دیوار بزرگ چین از مواد آلی خاصی برای ساختن این شگفتی معماری و کمک به محافظت از آن در برابر فرسایش استفاده می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، دانشمندان حین تجزیه و تحلیل بخش‌هایی از دیوار بزرگ چین متوجه شدند که کارگران در دوره باستان و حین ساختن این دیوار دفاعی، اغلب از خاک کوبیده شده استفاده می‌کردند که شامل ترکیبی از مواد آلی مانند خاک و شن که با هم فشرده شده بود. در حالی که این مواد ممکن است نسبت به مواد دیگر مانند سنگ‌های جامد در برابر فرسایش حساس‌تر باشند، اما اغلب به رشد «زیست پوسته‌ها» کمک می‌کنند. 

درواقع این مواد آلی به رشد خزه‌ها و گلسنگ‌ها که به تقویت ساختار دیوار کمک می‌کنند، انجامید. اینگونه به نظر می‌رسد که سازندگان باستانی می‌دانستند که کدام مواد می‌توانند سازه را پایدارتر کنند. بخش‌های زیادی از دیوار بزرگ چین به لطف «زیست پوسته‌ها» به طور شگفت‌انگیزی در برابر فرسایش محافظت شده است. 

برای آزمایش استحکام و یکپارچگی دیوار بزرگ، محققان نمونه‌هایی را از هشت بخش مختلف که بین سال ۱۳۶۸ قبل از میلاد و ۱۶۴۴ ق. م در دوران سلسله مینگ ساخته شده بودند، جمع آوری کردند. آن‌ها دریافتند که ۶۷ درصد از نمونه‌ها حاوی «پوسته‌های زیستی» هستند. که آن را «مهندسین اکوسیستم» نامیده اند. 

کشف مواد آلی که سبب استحکام بیشتر دیوار چین شد

محققان استحکام مکانیکی و پایداری خاک بخش‌های مختلف دیوار چین را با یکدیگر مقایسه کردند و متوجه شدند در بخش‌هایی که زیست پوسته‌ها وجوددارند استحکام دیوار گاه سه برابر بیشتر از بخش‌هایی است که فقط نمونه‌های خاک عادی وجود دارد. این به این دلیل است که سیانوباکترها و سایر اشکال حیات در داخل پوسته زیستی مواد ترشح شده، مانند پلیمر عمل کرده است و بخش‌های مختلف را به هم وصل کرده و در نهایت سبب تقویت پایداری ساختاری آن‌ها شده. این مواد چیزی شبیه به سیمان را بوجود آورده‌اند اما با این تفاوت که «این مواد سیمانی، رشته‌های بیولوژیکی و دانه‌های خاک در لایه زیست پوسته در نهایت یک شبکه منسجم با استحکام مکانیکی قوی و پایداری در برابر فرسایش خارجی تشکیل می‌دهند».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز