خبرگزاری کار ایران

در اولین نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره فیلم عمار مطرح شد؛

جشنواره عمار، رسانه‌ای برای هنرمندان جریان مقاومت است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۸۱۵

اولین نشست خبری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار یکشنبه ۲۸ آبان در محل موزه هنرهای معاصر فلسطین با حضورخالد القدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس، سهیل اسعد دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار، سعید خورشیدی رییس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار، حمید صالحی دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره عمار برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست علی خلیلی دانشجوی فلسطینی در ایران گفت: جنبش مقاومت فلسطین در پیروزی ها و عملیات های خود نظیر کنترل پایگاه های رژیم صهیونیستی، گروگانگیری، مبارزه در ۷ اکتبر و ... کاملا موفق عمل کرده است.

وی با با اشاره به آیه «کم من فئة قلیله» و تاکید بر اهمیت جنگ رسانه گفت: وقتی حماس از رشادت های رزمندگان خود مثل آتش زدن بولدوزر اسرائیلی تصویر منتشر می‌کند ترس و وحشت اسرائیل و آمریکا مثال زدنی است.

وی با اشاره به اینکه این عملیات تحول بی سابقه‌ای نسبت به مسئله فلسطین در جهان ایجاد کرد، گفت: پس از عملیات طوفان‌الاقصی، همدلی جهانی حول محور فلسطین ایجاد شد و دانشگاه‌های معروف جهان کنار مردم با فلسطین ابراز همدردی کردند از همین رو خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد راهپیمایی‌های در حمایت فلسطین ۷ برابر حمایت از اسرائیل است.

در ادامه علی محمد مودب شاعر و از داوران پیشین جشنواره عمار با اشاره به این جمله که «فلسطین کلید رمزآلود ظهور است»، عنوان کرد: از قدیم تاکنون اهالی فرهنگ و هنر بسیاری نظیر ناجی العلی، مصطفی عقاد و غسان کنفانی و ... در راه آرمان فلسطین به شهادت رسیده اند و خوب است جشنواره عمار توجه بیشتری در معرفی این اشخاص داشته باشد.

حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره چهاردهم نیز از اضافه شدن رویکردهای جدید نظیر بخش نظم جدید جهانی و بخش آرمان روح الله به جشنواره امسال خبر داد و گفت: فیلمسازان می توانند تا ۱۰ آذر ماه آثار مرتبط خود با این بخش‌ها را به دبیرخانه ارسال کنند. این رویکردهای جدید در قالب بخش‌های جشنواره نظیر تولیدات فضای مجازی و بخش انسان رسانه اضافه شده است.

خالد القدومی نیز با اشاره به اثرات مستقیم و غیر مستقیم جنایات رژیم صهیونستی در جهان گفت: در مساله فلسطین، جنگ بین حق و باطل است. اگر چه میدان آن در فلسطین است اما اثرات آن مستقیم و غیرمستقیم منطقه‌ای و جهانی است.

القدومی ادامه داد: مردم فلسطین شهید دادند، خانه‌هایشان تخریب شد اما نمی‌میرند چرا که شهیداند و راهشان ادامه دارد.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد: در حال حاضر که تعداد زیادی فلسطینی در طوفان الاقصی به شهادت رسیده اند باید سیاست رسانه ای دشمن را ارزیابی کرد. دشمن یک سیاست رسانه ای محرمانه دارد که حقایق را ممنوع می‌کند. خبرنگاران منطقه نمی‌توانند به آنجا بروند. فقط خبرنگارانی از رسانه های جبهه غرب همچون فاکس نیوز و سی ان ان می‌رود.

القدومی ادامه داد: کل جهان می‌گویند ما اصلا کشور یهودی به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناختیم؛ حتی خود آمریکا نیز به این اشاره می‌کند. امروز میلیون‌ها یهودی آمریکایی برای حمایت از فلسطین به میدان آمده اند.

وی عنوان کرد: ما باید در راه بازسازی یا ساختن روایت، همیشه به سراغ حقایق برویم. اما اسرائیلی‌ها سراغ بازاریابی می‌روند.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس، فلسطینی‌ها را پیروز این جنگ دانست و گفت: امروز روایت فلسطینی‌ها برنده شده نه به دلیل زرنگی و حیله، بلکه انسان درد انسان را می‌فهمد. حتی دموکرات ها در ایالات متحده آمریکا می‌گویند ما نمی‌توانیم این وضعیت مظلوم کشی را تحمل کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت حضور رسانه ها در صحنه برای حمایت از فلسطین گفت: در حال حاضر فقط باید به صحنه بیایید و روایت درست را منتقل کنید.

القدومی با اشاره به سخنان سید حسن نصر الله به دروغ‌گو بودن صیهونیست‌ها تاکید کرد و گفت: سید حسن می‌گوید که طبق تحقیقات مقاومت متوجه شدیم که در زمان ورود مجاهدین حماس به شهرک‌های صیهوینسیتی سربازان رژیم و ارتش رژیم تشویش ایجاد کردند. صدها جنایت در این برهه، توسط خود صهیونیست ها اتفاق افتاده. گزارش پلیس اسرائیلی که منتشر شده نشان می‌دهد جنگنده اسرائیلی ۳۰۰ شهروند خود را در کنسرت موسیقی کشته. حماس و مقاومت این کار را نکرده اند.

وی در پایان به پیروزی سیاسی و دیپلماسی تاکید کرد و گفت: وقتی رئیس اپوزوسیون صهیونیست ها می‌گوید جنگ ما علیه فلسطینی‌ها جنگ غیراخلاقی است؛ یعنی پیروزی رقم خورده. پیروزی دیپلماسی نیز وقتی رقم خورد که اسرائیل امروز به سمت انزوای دیپلماسی رفته است. رهبر اسرائیل نمی‌تواند به پایتخت‌های دیگر کشورهای اروپایی سفر کند اما امروز رهبران مقاومت در حال طی کردن مسیر موفقیت در دیپلماسی هستند. عنصر آخر نیز پیروزی در سطح روایت است که این تجمع جهانی علیه صیهوینست‌ها اتفاق افتاده است.

در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای، صالحی با اشاره به اینکه تا الان ۲۰۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و مهلت ارسال آثار تا دهم آذر ماه تمدید شده است، گفت: محور اصلی «فیلم ما» امسال به صورت ویژه «پویش سراسری فلسطین م» است که تا کنون بیش از ۳۵۰ اثر در این بخش با تنوع خوبی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده است، از همه مردم به ویژه نوجوانان دعوت می‌کنیم با دوربین دستی یا تلفن همراه فیلمبرداری و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به ثبت ۱۵۰۰ درخواست اکران مردمی برای فیلم «اخت الرضا» از حضور فیلم «سرهنگ ثریا» در شبکه پخش فیلم عمار خبر داد.

در ادامه نشست سعید خورشیدی رییس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار با اشاره به دلیل شکل‌گیری جشنواره عمار گفت: جشنواره فیلم عمار صدا و سیمای مردم سانسور شده و نادیده نگاشته شده‌ ای است که در قاب رسانه های دیگر کمتر دیده شده‌ اند و ما وظیفه خود می‌دانیم تا آرمان ها و دغدغه ها و مسایل این قشر از مردم را که کمتر مورد توجه رسانه ها هستند، بازنمایی کنیم.

وی ادامه داد: به یک معنا جشنواره عمار، تریبون و رسانه ای برای هنرمندان جریان مقاومت و کسانی که در برابر جریان رسانه ای صاحبان قدرت و زر و زور ایستاده اند، محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حماسه مردم غزه در راه مبارزه با استکبار تلاش می‌کند نظم جهان را تغییر و نظم جدیدی را رقم بزند گفت: امروز خرسندیم که مجاهدت و رشادت مجاهدان فلسطینی، طلیعه، بخش نظم جدید جهانی جشنواره عمار است‌.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار گفت: معتقدیم مقاومت رسانه ای می‌تواند اقتدار نظام رسانه ای مسلط را متزلزل کند و دلیل عمده حضور مردم در اروپا و ... در همدردی با فلسطین حاصل تلاش رسانه ای مبتنی بر فطرت در غزه است. ما تکلیف داریم زیبایی های فطری و حماسه غزه را به شکل هنری در قاب رسانه های خود منتشر کنیم.

خورشیدی با اشاره به اینکه ما امروز با موزه حاضرِ جنایت های غربی مواجه هستیم، ادامه داد: اگر آن زمان برای جنایت ها در الجزایر و ویتنام حضور نداشتیم اما امروز فلسطین موزه زنده این جنایت ها است و جریان مقاومت می تواند با بازنمایی صحیح ،نوید رهایی بخشی دهد.

در ادامه صالحی دبیر اجرایی جشنواره پس از توضیح اینکه تصویر پشت سر دبیر، تصاویر اکران مردمی عمار در غزه است به معرفی جوایز ویژه جشنواره پرداخت و گفت: جایزه ویژه «آباد ایران» با موضوع نوآوری برای آبادانی و پیشرفت فناورانه از سمت معاونت علمی ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است. جایزه مردمی «باب الرضا» با موضوع خاطرات خدمت به زائرین با مشارکت اهالی محله قلعه خیابان مشهد، جایزه ویژه «قدس» با موضوع طوفان الاقصی، جایزه «روایت جهاد» با موضوع حرکت‌های خودجوش مردمی و ملت قهرمان، جوایز ویژه این دوره از جشنواره عمار هستند.

در ادامه این نشست سهیل اسعد، دبیر این دوره از جشنواره به انعکاس تصویر ایران در رسانه های غربی اشاره کرد و گفت: تصویری که جمهوری اسلامی ایران در ایران و خارج از کشور دارد انعکاس واقعیت حقیقی ایران نیست. من در سفر اخیر خود به لبنان شنیدم که آنچه از رسانه به عنوان ایران به ما می‌رسد بیشتر نظامی است؛ یعنی فلان موشک ساخته شده و فلان وسیله نظامی را ساخته اند. دوستان گفتند ما تمایل داریم از بافت فرهنگی ایران مطلع شویم. جشنواره عمار همین کمک را می‌کند و تنوع و متعدد الابعاد بودنش مهم است.

اسعد ادامه داد: عمار معمولا به عنوان جشنواره انقلاب و هنر انقلاب معرفی می‌شود. عمار در فضای اقتصاد نمونه ای را معرفی کرده که اقتصاد، محور اول نیست و اصالت ندارد. امکانات جز کوچکی از معادلات هنر و رسانه و سینما در عمار است. اتحاد تولید کنندگان و مخاطبین مهم است. عمار مجالی داده تا مخاطب هم تولیدکننده و هم تماشاگر باشد.

دبیر جشنواره با اشاره به تحولات ایجاد شده توسط عمار گفت: تحول سوم در مفهوم هنر افتاده. آنچه در جشنواره‌ها مطرح است این است که هنر، تفکر را می‌سازد و هنر در تفکر موثر است. در عمار این معادله عوض شده و تفکر سازنده هنر است.

وی ادامه داد: یک معادله ای بین حاکمیت و هنر در جهان وجود دارد و آن این است که حاکمیت از هنر به عنوان ابزاری برای تاثیر گذاری در افکار عمومی استفاده می‌کند. در عمار معادله عوض شد و این مردم هستند که با هنر خودشان در افکار حاکمیت موثر هستند. عمار واسطه ای بین تولید و مصرف را حذف کرده و مجالی را برای ایجاد گفتمان تفکر انتقادی باز کرده و برای تقویت فرهنگ انتقاد پذیری است.

جشنواره مردمی فیلم عمار در دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز