خبرگزاری کار ایران

کشف سازه دستکند در قلعه رودخان

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۸۰۲

​مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، از کشف یک سازه دستکند در قلعه رودخان خبر داد.

به‌ گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی گفت: قلعه رودخان یکی از عجایب ارزشمند می‌باشد که رازهای نهفته و پنهان زیادی را در دل خود جای داده‌است. این قلعه شگفت‌انگیز در بیست کیلومتری شهر فومن بر روی یال کوه قرار گرفته است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان افزود: بر اساس بررسی‌های پیمایشی که در گذشته انجام شده، در دو سمت شرقی و غربی بر یال کوها، نگهبانانی برای حفاظت این قلعه گمارده بودند؛ در بررسی‌های پیمایشی و عملیات حفاری که در این قلعه حیرت‌انگیز انجام شد هنوز قبرستان قلعه مشخص نشده و باستان‌شناسان در صدد هستند که رازهای پنهان این قلعه زیبا را مشخص نمایند. 

کشف سازه دستکند در قلعه رودخان

او اظهار کرد: در طی بررسی‌هایی که پژوهشگران پایگاه قلعه رودخان از محدوده اطراف قلعه داشتند، یک سازه عجیب کاملا مخفی که دارای پوشش ساروجی بوده و زیر درختان مخفی بوده را شناسایی کردند، این سازه عجیب، بی‌ارتباط با قلعه رودخان نمی‌باشد و آنچه مشخص است به نظر می‌رسد احتمالا این سازه می‌بایست جایگاه اختصاصی یکی از نیروهای زبده مربوط به فرمانروایی قلعه باشد و نقش این سازه و نگهبانی که در داخل آن حضور داشت ارتباط تنگاتنگی با قلعه داشته و اخبار را به روز رصد می‌کرده و هرگونه هجوم دشمنان به قلعه را اطلاع‌رسانی می‌کرده است. 

جهانی همچنین گفت: با توجه به ویژگی‌هایی که این سازه دارد این احتمال وجود دارد که سازه بزرگتر بوده است، آثار ملات آهک و خاک دستی در کف این سازه بصورت دستکند مشهود است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان تصریح کرد: دهانه این سازه حدود ۶ مترمربع و عمق بخش مشخص آن ۴ متر است. این احتمال وجود دارد این سازه؛ بخشی از تونل یا راه ورودی به قلعه یا غاری طبیعی یا دستکند در نزدیکی این بنای تاریخی باشد. نظریه دقیق این کشف، پس از بررسی‌های بیشتر و دقیق باستان‌شناسی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز